מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בת לניצולי שואה

תכנית הקשר הרב דורי בכרכור
העיר סיגט ברומניה (ויקיפדיה)
קצת עובדות, זיכרונות ותחושות הקשורים להורינו ניצולי השואה

היה לי הכבוד, העונג והכיף להיות בתם של הוריי הנפלאים, חנה ומאיר זאבי.

אבי נולד וגדל ברומניה בעיר סיגט, ושמו היה מיחיי וולף. משפחתו הייתה במצב כלכלי טוב יחסית לתקופה ולמקום. הייתה לו אחות יחידה שגדולה ממנו בשנתיים. הוא זכה ללמוד בתיכון ולימודים גבוהים נוספים.

 מרכז העיר סיגט – ויקיפדיה

תמונה 1

 

אמי נולדה וגדלה בהונגריה בעיר מישקולץ, שמה היה ארז'בט יונגר. משפחתה הייתה ענייה מאוד, אביה היה סנדלר ואמה עקרת בית. היו לה 8 אחים ואחיות. היא למדה בבית ספר יסודי. כל הילדים עבדו מגיל צעיר וסייעו בפרנסת המשפחה.

בתקופת השואה היו אבי ואמי במחנות ריכוז ובמחנות עבודה, בברגן בלזן ובאושוויץ. לאבי היה קעקוע של מספר זיהוי על האמה.

הוריי הכירו במחנה מעבר בקפריסין, הם נפגשו אחר כך בארץ והתחתנו. נולדו להם 3 בנות והם השקיעו את כל מרצם בבניית המשפחה ובטיפוח בנותיהם.

הדבר החשוב שהיה להוריי זו המשפחה שהקימו. הם ראו בזאת ניצחון. הם היו שונים מניצולי שואה אחרים וזה היה מזלנו: הם דיברו בפתיחות, ענו לשאלותינו וביקרו בבתי הספר של נכדיהם לפני ימי השואה וסיפרו לתלמידים על התקופה שעברו וענו על שאלות.

אני זוכרת, שכילדה שאלתי אותם ודיברנו על השואה. עניין אותי לשמוע מה עשו, בעיקר מה חשו, כיצד שרדו ועל געגועים וחוסר הידיעה לגבי גורל משפחתם.

כיום, במבט לאחור, אני מצטערת שלא שאלתי יותר, שלא תיעדתי את מה שסיפרו. פתאום אני רואה שאינני יודעת עובדות רבות ולצערי כיום כבר אין את מי לשאול. אך בוודאות אני יודעת שהם שיתפו אותנו בפתיחות בפרקים משמעותיים בחייהם ושזכיתי מהם לנכס גדול של שיתוף. הם גם הנחילו לנו את הצניעות והענווה ואת חשיבותה של המשפחה.

 

הזוית האישית

תמר: נהנתי מאוד ולמדתי הרבה על סבתא שלי. אני מאחלת לה רק טוב.

מילון

סיגט
סִיגֶט (ברומנית: Sighetu Marmaţiei; בהונגרית: Máramarossziget; מילולית: "אי") היא עיר בצפון רומניה, בסמוך לגבול עם אוקראינה. העיר שוכנת במחוז מרמורש, בטרנסילבניה. עד מלחמת העולם הראשונה הייתה סיגט בשליטה אוסטרו-הונגרית, ועברה לשליטת רומניה. בשנת 1940 שוב הועברה לשליטת הונגריה, ולאחר מלחמת העולם השנייה חזרה בשנית לשליטת רומניה. ויקיפדיה

ציטוטים

”היה לי הכבוד, העונג והכיף להיות בתם של הוריי הנפלאים, חנה ומאיר זאבי“

הקשר הרב דורי