מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בת כיתה של חנה סנש

סבא רפאל עם אמו יהודית
הנכדה אלה עם סבא רפאל
סיפור עלייתה ארצה של סבתא יהודית, ומה קרה למשפחתה בשואה

יהודית טרוסטלר ז"ל, סבתא של אמא שלי, נולדה בשנת 1922 בעיר וינה באוסטריה. הוריה, האב ווילהלם, נולד בהונגריה ואמה מרגט נולדה בעיר ruma שבסרביה יוגוסלביה, סמוך לעיר נוביסאד.
 
סבתא יהודית למדה והתחנכה בוינה ובהיותה נערה הצטרפה לנוער בית"ר בוינה. ב-1938 הגיע היטלר לוינה לאחר שכבש את אוסטריה, ואז התחילו רדיפות אחרי יהודים. כל הגברים נאלצו להסתתר כדי לא להישלח למחנות עבודה והשמדה. את החנויות של היהודים העבירו לידי הנוצרים ללא שום תמורה.
 
סבתא יהודית היתה כאמור בנוער בית"ר ויום אחד כשהם יצאו להפגנה הנאצים עצרו את סבתא יהודית ורצו לשלוח אותה למחנה עבודה של נשים אבל בגלל שהיתה עדיין קטינה, בת 16 בלבד, מנהל בית הסוהר הגרמני ריחם עליה ושחרר אותה. הוא אמר לה רוצי לביתך ותביאי את כל המסמכים והתעודות ואני אעזור לך לעלות לארץ ישראל. וכך היא עשתה. באמצע הלילה בסתר היא רצה בחושך דרך כל העיר לבית הוריה שהיה קרוב לארמון הקיסר. כשהגיעה לביתה ראתה את כל משפחתה יושבת שבעה מכיוון שחשבו שהיא מתה. כאשר ראו אותה שמחו מאוד. היא לקחה את כל המסמכים ונסעה עם רכבת סגורה עד הגבול של נמל באיטליה ושם עלתה על אוניה לארץ ישראל. אחרי ארבעה ימים הפלגה היא הגיעה לארץ ישראל.
 
עם הגעתה לארץ בסוף 1938 נשלחה לבית עולות בבית גלים ומשם נשלחה לבית הספר החקלאי בנהלל. בבית הספר היא לא למדה חקלאות, אלא הייתה במגמת אופנה. יחד איתה בחדר למדה גם חנה סנש שהייתה גיבורה שצנחה בהונגריה. שם תפסו את חנה סנש הגרמנים והוציאו אותה להורג.
 
יהודית עזבה את בית הספר בנהלל אחרי שנה כדי להתפרנס. היא איבדה קשר עם הוריה שנשארו באוסטריה ולא היה לה כסף. הן היו שנים של מלחמת העולם השנייה והיהודים באוסטריה נאלצו לברוח. הוריה של יהודית גם ניסו לברוח ואפילו הצליחו להגיע לאיטליה ומשם באוניה ללוב שבאפריקה, אבל שם עצרו אותם הפשיסטים האיטלקים שהסגירו אותם לגרמנים. הגרמנים שלחו את הוריה של יהודית למחנה השמדה. האבא נרצח והאמא ניצלה. האמא מרגט סבלה מאוד בתקופה זאת ובתום מלחמת העולם השניה, ב-1945, נשלחה לשיקום. ב-1950 אמה של יהודית עלתה לארץ ישראל והצטרפה למשפחה שיהודית הקימה. יהודית התחתנה עם יואל חורפי, סבא רבא שלי, שהיום עדיין חי. נולדו להם שני ילדים: סבי רפאל, שנולד באוגוסט 1946, וזאב, אחיו של סבי, שנולד ב- 1954 .
 
היום יש לנו משפחה ענפה .יש מעולי עירק, פולין, רומניה, והמון נכדים ונינים.

מילון

אנטישמיות
מעשים משפילים, מעליבים ופוגעניים, כולל מעשי הרג ואלימות, כלפי יהודים.

ציטוטים

”המקום הכי בטוח בלי אפליה כלפי יהודים הוא ארץ ישראל“

”לארץ ישראל הגיעו יהודים מכל קצווי תבל“

הקשר הרב דורי