מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשנות ה- 50 היתה פרשת גניבת ילדי עולי תימן

אני והנכד יונתן
אני ושני אחי יורם ושמואל
סיפור החיים שלי.

הורי יעקב ויפה טוביה גרו בפרס בשנת 48 שקמה מדינת ישראל בן גוריון שהוא היה ראש ממשלת ישראל שלח שליחים לכל העולם הכן שגרו יהודים ואז הורי וכל הקהילה  החליטו לעלות לארץ ישראל, מרוב שעלו יהודים לארץ וארץ לא הייתה בנויה והיא הייתה כולה חול אז בן גוריון החליט להקים מעברות כמו: בית ליד, שער העליה, עתלית, כפר יונה והיו מעברות בארץ….

הורי עלו לארץ שליח של "הסוכנות היהודית" שלחו את כל הקהילה שהגיעה מפרס למעברה בבית ליד.כעבור שנה בערך אני נולדתי הבכורה ואבי יעקב עבד בסלילת כבישים והוא סלל את הכבישים מתל-אביב לרמת גן ולבית החולים "תל השומר" היה יוצא ביום ראשון וחוזר ביום שישי  למעברה "בית ליד",ואמי יפה גרה וטיפלה בסבאי שמעון אבא של אבי ובעוד שלושה אחים של אבי, שאבי חסך מספיק כסף לקנות בית בירושלים במקום לעבור לנתניה ש"הסוכנות היהודית" נתנה לו בחינם. אבי הגיעה למטרתו בחיים.

נולדתי במעברת בית ליד, הייתי פגה והיו צריכים לגדל אותי באינקובטור.

תמונה 1

אחרי חודש נודע לסבתי סוניה, שהנכדה של אחותה הייתה מאושפזת  באותו בית החולים, אמרו לאבא שלה שהיא נפטרה, הוא עמד על זה שהוא רוצה לקבור את ביתו, והם לא יכלו לצאת מהעניין וכעבור כמה שעות הם החזירו את הילדה ששמה אילנה. סבתי החליטה לקחת אותי מבית החולים, הלכה לאחת החצרות בקרבת בית החולים ולקחה מהחבלים סדין, שמיכה ועטפה אותי בהם והלכה איתי למעברה. כעבור כמה שעות הגיעה המשטרה לחפש אותי ואז סבאתי לא החזירה אותי לבית החולים וחתמה להם שהיא תטפל בי.

גרתי במעברה עד גיל שלוש. נתנו לאבי בית בנתניה ואבי לא רצה להתפנות לנתניה, כי הוא רצה לגור בירושלים, מפני שבחו"ל הם אמרו שהם עולים לארץ ישראל והם יגורו בירושלים – זה היה החלום שלהם. אז הגענו לירושלים וגרנו בגבול עם הירדנים לשכונה קראו שכונת ממילא.

בשנת 1956 פרצה מלחמת מבצע סיני. גיסו את אבי למלחמה (מבצע סיני) והייתה לו חנות מכולת נאלצו לסגור אותה עקב שנגמר לנו (למשפחתי) הכסף ואבי היה צריך לעבוד בעבודות מזדמנות בכדי לעשות כסף לפתוח את החנות מחדש. ליגיון הירדני היה צולף על ביתנו בשכונת ממילא עד פרוץ מלחמת ששת הימים. במלחמה עצמה ירדו ליד ביתנו גדוד של צנחנים שכבשו את העיר העתיקה ואבי וסבתי הביאו אוכל לחיילים, באותו יום הם כבשו את העיר העתיקה ואת הכותל המערבי. ואז אחדו בין ירושלים המזרחית והמערבית, הייתה אוירה של חג בירושלים, ליד ביתנו עברו מלא אנשים בכדי להיכנס לירושלים המערבית ולכותל.

אני הייתי בת 12 ואז עליתי לתיכון בית ספר בית "יעקב" למדתי במגמה מקצועית שסיימתי עבדתי בחנות פרחים "פרחי שרון" עברתי קורס בשזירת פרחים ובזה העסקתי כל השנים עד שיצאתי לפנסיה הייתי מעבירה קורסים בשדרת פרח.

תמונה 2

התחתנתי בגיל עשרים ושתיים עברתי לגור בחולון. כעבור חמש שנים ילדתי את ביתי הבכורה ליהיא אמא של ליאור, יונתן ורון. לאחר חמש שנים נולדה ביתי הצעירה עדי, אמא לנועם וינאי. אנחנו מאוד אוהבים להיפגש אחד לשבועיים למפגשים ומעברים חוויות צחוקים ובלאגן.

כיום, עם יציאתי לפנסיה, אני משתדלת לפנק את חמשת נכדי, חלקם גרים ביבנה וחלקם בקיבוץ שניר שבצפון.

הזוית האישית

יונתן פלדמן: נהנתי מאוד ולמדתי יותר על סבתא מה שלא ידעתי.

מילון

מעברה
צורת התיישבות של העולים בשנות 50 לארץ

ממילא
ממילא היא שכונה בלב ירושלים, בעמק המקשר בין שער יפו בעיר העתיקה לבין העיר החדשה. השכונה הוקמה בסוף המאה ה-19 כשכונת סוחרים ובעלי מלאכה יהודים וערבים, ושגשגה כחלק מהמרכז המסחרי של העיר. בין השנים 1948–1967 הייתה השכונה בשטח ההפקר בין ישראל וירדן, בתים רבים בה נהרסו ומצבה הידרדר. לאחר מלחמת ששת הימים הוחלט להרסה ולבנות את המתחם מחדש בחלוקה לאזורי מגורים, מלונאות, מסחר ומשרדים, באחד ממיזמי הבנייה הגדולים, היקרים והארוכים בתולדות העיר המודרנית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"אהבת חיי"“

הקשר הרב דורי