מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשנה הבאה בירושלים הבנויה

תמר יוסף,משמרים מנהגים
הקשר הרב דורי בבי"ס ציפורי
הכיסופים לארץ ישראל, העליה מאתיופיה

הסיפור שלי : שמי תמר יוסף, עליתי  מאתיופיה לבד, נערה בלי הורים. עליתי בעליית "מבצע משה" בשנת 1984.

העליה לארץ במבצע משה 1984

"מבצע גור אריה יהודה או מבצע משה (21 בנובמבר 1984 – 5 בינואר 1985) היה מבצע אווירי במסגרת מבצע אחים להאצת פינויים של ביתא ישראל ממחנות הפליטים בסודאן לבלגיה ומשם לישראל. שמו המקורי"מבצע גור אריה יהודה" מגיע מתוך תוארם של קיסרי האימפריה האתיופית והשם "מבצע משה" ניתן על ידיהמגבית היהודית המאוחדת ונקרא על שמו של משה רבנו, אשר על פי המסופר במקרא, הוביל את בני ישראל לארץ כנען. במסגרת המבצע הועלו 6,364 איש.‏" 

תמונה 1

"בהיעדר יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לאתיופיה, נוצר באמצעות "המוסד" קשר עם בכירים בסודאן,הסמוכה לאתיופיה. אלפים מיהודי אתיופיה הגיעו בהליכה רגלית עד לגבול סודאן, והמתינו שם במחנות זמנייםעד להובלתם לישראל. בשנים 1977 – 1984 הובלו העולים ממחנות אלה לישראל באמצעות ספינות של חיל הים הישראלי ומטוסים. במסגרת זו הגיעו לישראל כ-5000 יהודים מבני העדה, במסע מסוכן בו נספו לפחותכ-4000 יהודים ממגפות, רעב והתקפות שודדים רצחניות. לאחר שהתברר שסכנה מרחפת על העוליםהשוהים במחנות, הוחלט על העלאה מואצת שלהם, ב"מבצע משה". "

תמר מספרת: "כשחייתי בגונדר, באתיופיה כל הזמן התגעגעתי לארץ ישראל. במשפחה כל הזמן דברו וחלמו לעלות לישראל. בבית תמיד אמרו, שהחסידה הביאה לנו מסר מירושלים.היינו שואלים את החסידה: "מתי נעלה לארץ ? "היינו עונים: "בשנה הבאה בירושלים הבנויה ! ".

גרנו בעיר גונדר: "גונדר היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. גונדר נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן

המסע התחיל בלילה יצאנו לכפרים ודרך המדבר יצאנו למסע. הלכנו במשך חודש ברגל, הלכנו רק בשעותהלילה. המסע היה קשה ללא אוכל וללא מים, היו גם שודדים בדרך וקשיים רבים. קשה אפילו לספר אותם. מה שחיזק ונתן תקווה בכל התקופה הקשה, הוא החלום לעלות לארץ ישראל לא נשברנו והמשכנו במסע.

 אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ובקבוצתנו עולים חדשים רבים מאתיופיה.

תמונה 2

תמונה 3

משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי, מובילת התכנית המורה אורלית נפתלי
ביה"ס ציפורי בת-ים,  השנת בה ציינו 60 שנה למדינת ישראל, 2008 
 
סרטון על תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר ציפורי בת ים תש"ע 2009 – 2010 , מורה מובילת תכנית מלי חזן, מנהלת בית ספר אורלית נפתלי.
קישור לסרט: אחריות ומעורבות בקהילה – לעזור לאנשים מבוגרים

מילון

מבצע משה
מבצע גור אריה יהודה או מבצע משה (21 בנובמבר 1984 - 5 בינואר 1985) היה מבצע אווירי במסגרת מבצע אחים להאצת פינויים של ביתא ישראל ממחנות הפליטים בסודאן לבלגיה ומשם לישראל.במסגרת המבצע הועלו 6,364 איש.‏

ציטוטים

”בשנה הבאה בירושלים הבנויה“

הקשר הרב דורי