מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשם הבן – מסייע ליוצרי קולנוע צעירים

צקי וליה בבית סבא ברמת-גן
טלפון. מזכרת מהמשרד של צקי
יצחק (צקי) מוריה (64) וליה שמיר (12)

הקשר: צקי הוא אבא של נֶשֶם שהיא אמא של ליה. נשם: "זה בא מנשמה" (צקי).
 
בית סבא: רח' ביאליק, רמת-גן, בנין מגורים גבוה ("מגדל אלרם"), קומה עשירית. בסלון ספות בהירות ושידה ישנה, מהחלון אפשר לצפות מערבה לכיוון תל אביב וגם לראות את הים.
הבית של ליה: תל אביב, רחוב נהרדעא, קומה ראשונה על עמודים. יש לה חדר משלה. ליה היא בתם של נשם (מנהלת ערוץ "!E" בכבלים, "ערוץ המפורסמים") ורונן (מנהל רשתות חברתיות עבור חברות כמו חברת החשמל), בכורה לשניים – רואי ונינה.
עיסוקי צקי: את רוב זמנו מקדיש לניהול "קרן רותם מוריה", על-שם רותם בנו (אח של נשם), שהיה בוגר מגמת הקולנוע בבית ספר התיכון עירוני א' בתל אביב ונרצח ב-2004 בפיגוע במלון "הילטון-טאבה" בסיני. לדברי צקי, הקרן מסייעת ליוצרי קולנוע צעירים בתחומים שהיו אהובים על רותם – מדע בדיוני, פנטזיה ואימה. לפני שנהרג, מספר, עמד רותם לצאת להפיק סרט ראשון בקמבודיה, אבל לא זכה להגשים את החלום. בן 27 היה במותו. ההגשמה: כיו"ר הקרן עומד צקי בראש צוות לקטורים ("משפחתי") שמעניק סיוע ליוצרי סרטים קצרים (עד 25 דקות). הזוכים, מספר, נקבעים בתחרות שנתית שתוצאותיה מוכרזות בטקס ב"סינמטק" בתל אביב. עד מותו שלו רותם היה צקי מפיק בפועל של סרטים.
מפיק בפועל: חלק מהסרטים נחלו הצלחה ("סבון נקה 7", "אגפא"). חלקם נחלו כישלון, כאב-לב וחסרון כיס ("התרנגול" – עם חיים טופול, "הזמנה לרצח" עם אסי דיין).
 
עיסוקי ליה: תלמידת כתה ו' בבית הספר "היובל" בתל-אביב ברחוב מודליאני, אחרי הלימודים משתתפת בפעילות בשבט דיזנגוף של הצופים, שואפת להיות רשג"דית ולעסוק גם בציור.
ציור: מציירת דיוקנאות בצבעי מים, פנדה ועיפרון בחוג ב"בית האומנים" ברחוב אלחריזי. לאחרונה נהנתה מקריאת הספר "יומני החנונית" ("300 עמודים"). בהשפעת סבא אוהבת גם קולנוע וצילום.
צילום: קיבלה במתנה מסבא מצלמת "ישיקה" ישנה עם סרט. המצלמה אמנם אינה מצלמת אבל משמשמת לתרגול ונותנת השראה. בקיץ תחגוג בת מצווה ("לשכבה"), המקום טרם נקבע ("אולי בבריכה").
 

היאשיקה שצקי קיבל מאביו לבר המצווה, 1962

היאשיקה שצקי קיבל מאביו לבר המצווה, 1962
 
תולדות צקי: יליד הארץ, פברואר 1949, בן לאם יוצאת אוסטריה שהגיעה לארץ כחלוצה בשנות העשרים ולאב קבלן בניין, יוצא פולין, שהגיע בעיצומה של ימי מלחמת העולם השנייה ("יחד עם מנחם בגין"). למד בבית ספר היסודי הדתי "יבנה" ברמת גן, ומתיכון נמנע. בגיל 14 יצא לעבוד ("הייתי נער מתלמד במשרדים של עורכי דין כמו ש' הורוביץ"), ב-1966 התגייס לצה"ל, במלחמת ששת הימים היה חייל בנ"מ ואחרי השחרור פנה לעסוק בהפקת סרטים ("בהשפעת אחי הגדול").
קשרי סבא-נכדה: "הדוקים". שניהם חברים ב"פייסבוק", נפגשים פעמיים בשבוע ("לפחות") ואוכלים צהריים בשבת, תמיד אצל סבא (וטניה זוגתו).
מאכל אהוב: פסטה בולונז ("הספציאליטה שלי", צקי). ליה: "יום אחד נלך לסרט ביחד בסינמה סיטי".
 
גילויים הדדיים: "היא מאוד מעמיקה בדברים", צקי. "סבא תמיד רוצה להבין הכול", ליה.
 
חוויה משותפת: בשנת 2011 יצאו סבא צקי, אמא נשם וליה למסע שורשים בפולין והגיעו עד טֶרֶסְפּוֹל שעל גבול בלארוס, שם נולד אבא של צקי ("מצאנו עדויות במרשם התושבים למשפחת סטופיצ'בסקי שנספתה בשואה").
 
בובה ספרדייה. מאוסף הבובות של אמו של צקי, שנות ה-40

בובה ספרדייה. מאוסף הבובות של אמו של צקי, שנות ה-40
 
 
אגרטל חרסינה. אימא של צקי הביאה מאוסטריה בשנות ה-20

אגרטל חרסינה. אימא של צקי הביאה מאוסטריה בשנות ה-20

 

 
 
 
הכי ישראלי: "להרגיש שותפות עם מה שעובר על העם שלך", ליה, "למשל צער כשהיה פיגוע בבולגריה". צקי: "רותם בני".
 
 
 
איחולים למדינה: "שתחזור להיות מה שרצו אבותיה המייסדים", צקי, "שלא תהיה מושחתת וגזענית". 
 
 
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי

מילון

קרן רותם מוריה
הקרן שמה לה למטרה לתמוך ביוצרים צעירים, המחפשים דרכי עשייה וחשיבה אחרת בכרך המציאות הקולנועי. הקרן תנסה לאתר בדיוק את אותם אלה שכתבו תסריט מבריק, אך שתוכנו אינו קונבנציונאלי

ציטוטים

”הכי ישראלי: "להרגיש שותפות עם מה שעובר על העם שלך"“

הקשר הרב דורי