מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשליחות כל החיים

אבי- הרב שלמה קופציק
בעלי- הרב תנחום בורושנסקי
מכפר עטא לבאר שבע תמיד בתפקיד!

מרומניה בגיל שמונה ללא הוריו, בפחד מהנאצים ימ"ש. הוא הגיע לארץ ללא נעליים. בגפו. אמי, מרת אסתר תחי' לאריכות ימים ושנים טובות, עלתה עם הוריה מפולין כילדה בת שלוש.

נולדתי בבית הרפואה "אלישע" שעל הר הכרמל בחיפה. נקראתי חיה על שם סבתי מצד אבי זכרונו לברכה.
ילדותנו עברה בכפר עטא. (היום קרית אתא ליד חיפה). אבי זכרונו לברכה הגיע לשם בשליחות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח. כאשר שנים רבות היה לבד בשליחותו. מתמודד עם קשיים רבים. כשבראש מעייניו: קיום השליחות של הרבי. משפחתנו מונה שישה ילדים. שני בנים וארבע בנות. ואני השלישית. לא היה קל לגדל משפחה חסידית בתנאים המקומיים, אולם הורי שיחיו לא וויתרו על קוצו של יוד בחינוך המשפחה יחד עם מסירות לשליחות.
בכפר עטא היינו גרים בבית דו-קומתי. כאשר, סבא וסבתא, הורי אימי, היו גרים בקומה העליונה. בישלנו על פרימוסים- פתיליות, הפועלות על ידי נפט. באמבטיה חוממו המים בדוד על ידי אש. מכונת כביסה עדיין לא הייתה. ובכל יום ראשון, הגיעה כובסת ערבית, וכיבסה את הבגדים. הייתה לנו חצר רחבת ידיים, מלאה בעצי אורן, שם שיחקנו והשתעשענו. בחופשת הקיץ היינו משכימים קום, ונוסעים לים בקרית חיים. חוויות ילדות…
אבי לימד בתלמוד תורה, ואמי ניהלה בית ספר יסודי. אבי זכרונו לברכה היה חסיד מקושר לרבי, וזכה לקבל מכתבים רבים כהוראות בחינוך הילדים ובשליחות. הוא היה פותח את המכתבים רק לאחר טבילה במקווה וחגירת אבנט. הוא היה שתקן גדול, וכונה "יהודי בלי קוצים", בזכות זהירותו הרבה בכבוד הבריות.
אימי שתחי' יודעת שפות רבות: פולנית, עברית, אידיש, רוסית, אנגלית, ערבית. דורות רבים של תלמידות מוקירים לה תודה על ההשקעה החינוכית לאורך השנים. אף כיום, על אף גילה המופלג, יש לה שיעור קבוע עם תלמידה לשעבר.
זכורני, כאשר בערב פסח היו מגיעות מצות שמורות עבודת יד באישון ליל, טריות, חמות, מעוררות את הלב. בדחילו ורחימו היינו מעלים אותן לקומה העליונה, שם הוקצה להן מקום מיוחד, נקי ומצוחצח. אנשים היו מגיעים עד לערב פסח ממש, ובדמעות של שמחה והתרגשות מקבלים את המצות.
חוויות מהשליחות
היו אנשים, שלא הבינו את עניין השליחות. הם לא הבינו איך אפשר להכניס הביתה כל מסכן ונצרך. מדוע שווה להקדיש זמן לאנשים, שאינם שומרים תורה ומצוות כלל. האם הם יקלטו משהו מדברי החסידות?. האם הם ישנו משהו מהליכותיהם??
אחד הדברים, שהיה מאד למורת רוחם של רבים, היה עניין הנחת התפילין. לעמוד ברחוב ולהניח תפילין לאנשים שאינם שומרים תורה ומצוות?? הייתכן?!ובאחת הפעמים, כשעמד אבי זכרונו לברכה במדרחוב והניח תפילין לאנשים, ניגש אליו אחד ושאל: "הכיצד אתה מניח תפילין לאנשים, שרוב הסיכויים, שלא נטלו ידיים היום?
"ענה הוא בתבונתו הרבה: "אדרבה, עמוד אתה לידי ועזור לי. אתה תיטול להם ידיים, ואני אניח איתם תפילין"……
כך, אט אט קרב יהודים, עד שהיום, ברוך השם, קהילת חב"ד בקרית אתא, מונה עשרות משפחות מקומיות המנהלות אורח חיים חסידי לכל דבר, כשרב הקהילה, וברוך השם בשנים האחרונות, משמש הרב דיסקין שיח', הבעל של אחותי רחל תחי'.
השליחות בבאר שבע
לאחר חתונתי עם בעלי, הרב תנחום שיח', גרנו זמן קצר בראשון לציון. הוא רצה לעבור לשם בגלל האוכלוסייה הרוסית המרובה במקום, לקרבה ליהדות. כאשר הגענו לבאר שבע התברר שהרבי ענה תשובה שעלינו לגור בראשון לציון. התחלנו לארוז. הזמנו הובלה. ואז הגיעה משלחת לשכנע להישאר. התעקשתי שרק עם תשובה מפורשת מהרבי אסכים להישאר. נסענו יחד לעומר, לרב גינזבורג שיח'. התקשרנו למזכירות, והרבי ענה: "שכיון שהגיעו, יישארו".
ומאז אנחנו פה.
לא היה קל. בלשון המעטה…
טלפונים לא היו כמעט בנמצא. לדבר עם המשפחה?! בעיקר בדמיון… מוצרים כשרים בשפע?! חלום גאולתי….
גרנו בשכנות למשפחות משכבה נמוכה מאד.
האופניים שהיוו כלי תחבורה יחיד עבור בעלי שיח' נותרו באחד הימים רק עם החלק האחורי…
בסוכות- כשבעלי ירד לאכול בסוכה, התברר שמישהו חמד  את הסכך. . .
בפסח- ערכנו כל שנה ליל סדר ציבורי לעולים חדשים מרוסיה. כאשר באחת השנים, כשבאנו לצאת מבית הכנסת, נעלמו הסירים עם האוכל שנשאר…
חדורים בשליחות, ממשיכים בנחישות וברוך השם, רואים תוצאות….
העיר מתפתחת מבחינה גשמית ורוחנית..
וברוך השם זכינו לגדל תשעה ילדים שיחיו, הממשיכים בשליחות הרבי מלך המשיח בגאון ובשמחה.
גם הילדים ממשיכים בשליחות…
סיפור שימחיש את המסר, שהועבר לילדים בילדותם:
באחת השנים, רצו הילדים ללכת למקום מסוים לשמחת בית השואבה. אולם, ביקשו מאתנו להגיע לאחד מישוב הדרום. הילדים רטנו מאד. בעלי שיח' אמר להם: אנחנו כמו הצפרדעים. הצפרדעים במצרים נכנסו לתנורים הרותחים במכת צפרדע. היה להם חם… רותח… אבל הם עשו את רצון ה'. גם אנחנו עושים מה שנדרש מאתנו במסירות…
וכיום…
ברחובות ובירושלים, בארבל שבצפון, בנתניה, ובבאר שבע באחת השכונות הרחוקות ממשיכים כולם בשליחות הרבי מלך המשיח להכין את העולם לגאולה האמיתית והשלימה. ומחכים לרגע בו כולנו נעלה יחד לבית המקדש עם הרבי מלך המשיח בגילוי. נאות ממש
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.

מילון

פרימוס
מכשיר ששימש לחימום ולבישול מהיר דולק ע"י נפט הנפט נשאב ל"ראש" ונהפך ללהבה

פתיליה
מכשיר עם בית קיבול לנפט ופתילה סםפוגה בנפט שימש לבישול איטי

ציטוטים

”התעקשתי רק עם תשובה מהרבי אסכים להישאר. התקשרנו למזכירות, והרבי ענה כיוון שהגיעו, יישארו.“

הקשר הרב דורי