מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשירות "הריגול" בארגנטניה

מאיר רבינוביץ ועמית בתכנית
מתעדים סיפור חיים
החוויה שהביאה אותי לעלות לישראל

נולדתי בשנת 1942 בארגנטינה בעיר קורריאנטס – Corrientes
באחד ימי חודש יוני בשנת 1959(בארגנטינה, ארץ מולדתי, חורף) בתחילת חופשת הלימודים, בהיותי בן 17   במשהו, פונה אלי אדם כבשנות ה-60 לחייו וראשו מקריח, לבוש בפשטות (אחרי כן התברר לי שהוא היה ישראלי מקיבוץ  ותיק וגדול) הוא הציג את עצמו בשם שלמה והזמין אותי לשיחה במועדון היהודי, שבו גם בית הכנסת האשכנזי.
(בעירי היו שני בתי כנסת: אחד ספרדי). תחילה חשבתי שבכוונתו לשכנע אותי להתקרב לקהילה, הרי הייתירחוק מאוד מחיים יהודים וכל חבריי וחברותיי היו לא יהודים, וחשבתי לסרב בנימוס, אך משהו בו סקרן אותיונעניתי להזמנתו.
 
להפתעתי החל את שיחתו בהסבר מורחב על השואה, והמשיך בהסברים על פושעים נצים ובריחתם לארצות
שונות. כעבור כחצי שעה של שיחה שוטפת, עצר והביט בי כמה שניות במבט חודרני (בעיניו הבחנתי מן תערובת
של כאב, עצב ויושר ששכנע אותי לסמוך עליו) ואמר לי ידוע לי הרבה עליך, עניין זה צריך להישמר בסוד גמור. 
אני מגייס בחורים שחזותם לא בולטת (היהודים לרוב היו בהירי עור, בלונדינים או ג'ינג'ים ואני לא נראיתי כמוהם,
אלא שחרחר, אפילו רוב היהודים מעירי לא ידעו על היותי בן דתם). תפקידם יהיה לעקוב אחר מישהו מסוים שעלינו להיות בטוחים בזהותו, הוא לא אמר לי את שמו באותו מעמד.
 
כמה ימים אחרי כן  קבלתי ממנו כרטיס , שובר לבית מלון ותיק יד קטן ובו מצלמה זעירה שמצלמת מתוכו והדרכהאיך להפעילה ונסעתי לעיר אחרת ששמה "ברילוצ'ה", עיר יפיפייה בדרום ארגנטינה, סמוכה לרכס האנדים על גדות אגם מקסים (עירי, קוריאנטס, נמצאת בצפון מזרח ארגנטינה).
 
נגשתי למרכזיה טלפונית המקומית ויצרתי קשר למספר טלפוני שניתן לי לפני נסיעתי. נאמר לי לגשת למסעדה מסוימת  בשעות אחרי הצהריים. מכוון שהיו לי כמה שעות עד אז, החלטתי לטייל בעיר ולהנות מיופייה של עיר זאת. בטיולי פגשתי בחורה ונרקמה בינינו שיחה, ואמרתי לעצמי שזה יסייע לי במשימתי (וינעים לי את הזמן) ואכן הזמנתי אותה למסעדה הנדונה. ישבנו בשולחן שממנה השקפתי על כל האולם, ואז כעבור כ- ארבעים דקות נכנס אדם ממושקף ונמוך קומה בגיל העמידה נכנס והתקרב לשולחן בצד הימני של אולם המסעדה, שבו ישבו מספר אנשים.

כדי לא לעורר חשד לא הראיתי עניין מיוחד בנעשה. אך הקפדתי להביט מדי פעם לכיוון שגמרנו לסעוד, לפניעזיבתנו נגשתי לשירותים ובדרך צילמתי את היושבים מספר תמונות במצלמה זעירה מוסתרת בתיק יד קטן, שנמסרה לי לפני נסיעתי. יצאנו מן המסעדה..

למחרת בבוקר הפתיעו  אותי ביקור מוקדם של אדם שלפי סימן מסוים ידעתי שהוא קשור לשלמה והראה לי כמה תמונות בו זיהיתי את האדם הממושקף וחזרתי הביתה באותו היום.

כעבור כמה חודשים נתבקשתי לנסוע לאזור פנימי בפרובינציה של בואנוס אירס ושם ערכנו תצפית  סמויה על דרך מסוימת במשך כמה שעות וזהו., בזה נגמרה משימתי, אך  כעבור זמן מה נודע לי שגויסו  עשרות בחורים ממקומות שונים בארגנטינה לביצוע מעקב ואחרי כן זה עבר לידי המוסד שבאותו המקום (מקום קטן וקצת נידחשל הפרובינציה של בואנוס אירס) שבו היה מתגורר האדם הנידון  בוצע החטיפה המפורסמת של אדולף אייכמן כדי להביאו לישראל .

ואולי כתוצר לואי מהרפתקה זו, או גל האנטישמיות שהתעורר בעקבות התגלות הפרשה,  בהיותי בן עשרים עליתי ארצה וכאן , בשרות הצבאי, הכרתי  את אשתי (יהי  זיכרונה ברוך)  ובנינו את ביתנו ונולדו בנינוונכדינו באושר רב.

תהיה ארצנו  מבורכת.

השנה אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, תשע"ד בבית הספר קורצ'אק רמת-גן בהדרכת המורה דיצה בונופיל

 

תמונה 1

יום עיון חוויתי בבית התפוצות תשע"ד

מילון

ברילוצ'ה
עיר יפיפייה בדרום ארגנטינה, סמוכה לרכס האנדים על גדות אגם מקסים

ציטוטים

”אולי כתוצאה מהתנסות ב"ריגול", או גל האנטישמיות שהתעורר בעקבות התגלות הפרשה, עליתי ארצה“

הקשר הרב דורי