מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בר מצווה לסבא בעיר ווזאן שבמרוקו

אני גלעד מתעד את סיפורו של סבא
רבאט העיר בה סבא נולד
סבא חוגג בר מצווה

הקשר הרב דורי של גלעד טחן וסבא מאיר בוטבול.

סבא מאיר נולד במרוקו בעיר ראבט בשנת 1940.

רקע לסיפור – קהילת יהודי רבאט

"בשנת 1948 חיו ברבאט כ-12,000 יהודים. שורשיה של קהילה זאת חוזרים לכל הפחות למאה ה-17, אז באו יהודים לעיר והשתתפו דרך הנמל שלה בסחר הבינלאומי בין המגרב לאירופה. באמצעות הקשרים המשפחתיים עם משפחות של מגורשי ספרד בארצות כגון הולנד הצטיינו היהודים המקומיים בסחר הבינלאומי מהעיר……כמו בקרב שאר קהילות יהודי מרוקו, לאחר הקמת מדינת ישראל החל זרם הדרגתי של עלייה מרבאט לישראל הצעירה. אחרים היגרו בעיקר לצרפת וקנדה. קהילה יהודית בגודל משמעותי התקיימה בה עד לימי מלחמת יום כיפור, שלאחריה נותרו בעיר יהודים מעטים בלבד. בראשית המאה ה-21 חיו ברבאט מספר עשרות יהודים, ופעיל בה בית כנסת אחד ברובע החדש." (ויקיפדיה)

העיר רבאט בה נולד סבא

תמונה 1

טקס הבר המצווה של סבא מאיר

סבא מאיר חגג את בר המצווה בעיר ווזאן שבמרוקו, בבית כנסת רבי עמרם בן דיוואן.

מתוך אתר מורשת יהדות מרוקו

קברו של רבי-עמרם

תמונה 2

סבא מספר שפעם חגגו את טקס הבר המצווה בבתים פרטיים ושבועות לפני כן טרחו בהכנות לקראת בר המצווה. בהכנות היה צריך לדאוג ללבוש, לאוכל ועוד… והיו כאלה שלקראת בר המצווה היו שוחטים כבש, פרה או שור. אצל סבא בבר המצווה היתה גם תזמורת מקומית שניגנה שעות רבות.

במרוקו היה נהוג לזרוק סוכריות בבית הכנסת ביום בר המצווה וגם בשבת חתן וכך היה גם בבר המצווה של סבא שלי. בטקס הבר המצווה סבא קרא את פרשת "כי תבוא" בספר דברים והפטרת "תבוא" בספר ישעיהו.

"קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד יְהוָה עָלַיִךְ זָרָח. כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים, וְעָלַיִךְ יִזְרַח יְהוָה וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה. וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ וּמְלָכִים לְנֹגַהּ זַרְחֵךְ. שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ, בָּנַיִךְ מֵרָחוֹק יָבֹאוּ וּבְנֹתַיִךְ עַל צַד תֵּאָמַנָה…"

רוב המשפחה של סבא השתתפה בחגיגת הבר המצווה שלו. סבא מספר: "רבים הגיעו מערים אחרות והתארחו בביתנו מספר ימים". לקראת בר המצווה סבא הודרך על ידי רב, לעבור על הקטע מהפרשה ביום בר המצווה ובשבת חתן על ההפטרה.

בזמן הקריאה סבא התרגש מאוד, בגלל שלידו עמד הפייטן רבי דוד בוזגלו. אחד הפייטנים הכי מפורסמים. כששאלתי את סבא כמה זמן לקח לו ללמוד את הפרשה הוא ענה שלקח לו חודשיים-שלושה בגלל שבמרוקו הם למדו תורה כבר מגיל מאוד קטן.

סבא מספר שבבר המצווה היו הרבה אנשים וכל הבית היה מלא. מרבית האורחים היו בני משפחה וחלק היו חברים.

אחרי שסבא קרא את הפרשה הוא סיפר שהרגיש הקלה גדולה שעבר את הקריאה בשלום ואחר כך שיבחו אותו על הקריאה שלו.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של גלעד טחן וסבא מאיר בוטבול.

מילון

קהילת יהודי רבאט
בשנת 1948 חיו ברבאט כ-12,000 יהודים. שורשיה של קהילה זאת חוזרים לכל הפחות למאה ה-17, אז באו יהודים לעיר והשתתפו דרך הנמל שלה בסחר הבינלאומי בין המגרב לאירופה. באמצעות הקשרים המשפחתיים עם משפחות של מגורשי ספרד בארצות כגון הולנד הצטיינו היהודים המקומיים בסחר הבינלאומי מהעיר. במאה ה-19 מספר משפחות עשירות מרבאט (כגון משפחת מויאל ומשפחת בן-שמעון) ערכו עלייה לארץ ישראל דרך הים, והיו בין היתר אלו שחידשו את היישוב היהודי ביפו.

ציטוטים

”סבא קרא את פרשת "כי תבוא" בספר דברים“

הקשר הרב דורי