מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בר המצווה של סבא יוסף

סבא ואני בעלייתי לתורה
סבי במהלך שירותו במשמר הגבול
חוויות מיום מיוחד בילדותו של סבי

סבא יוסף נולד בשנת 1949, בעיר מקנס שבמרוקו. לסבי היה כינוי מיוחד מהוריו: ג'וג'ו, שפירושו – יוסף במרוקאית.

בסיפור זה אני הולך לספר על בר המצווה של סבי – חוויות ורגשות מאותו היום.

סבא מספר: "קמתי בבוקר, דבר ראשון שעשיתי זה ללכת לבית כנסת להתפלל להניח תפילין ולעלות לתורה. היה לי שמח וכיף! כשחזרתי לביתי התלוו אלינו נגנים שניגנו בכנור עד חזרתי הביתה".

באותו יום בבר המצווה של סבי הייתה חוויה בלתי נשכחת, היו לוקחים את כל ילדי השכונה וחברי המשפחה ומעלים אותם על משאית, ומסיעים אותם לטיול מחוץ לעיר.

סבי עלה עם משפחתו לארץ בשנת 1963, לעומת זאת אחיו יעקב עלה 5 שנים לפניהם עם תנועת הנוער: "דרור".

סבי לא התנדב בשום מקום, מכיוון שהוא היה תומך בהוריו (עוזר להורים בפרנסת המשפחה). מכיוון שהוא היה תומך בהוריו הוא לא התגייס בגיל שצריך ולאחר 5 שנים הוא התגייס וקיבל על זה משכורת.

סבי למד עברית וצרפתית בבית הספר היהודי המקומי בשכונה שלהם וברגע שהכניסו את המקצוע ערבית לבית הספר הוא עזב מכיוון שהיה לו קשה ללמוד ערבית. הוא עבר ללמוד בישיבה שכמעט כל יהדות מרוקו הייתה באה ללמוד שם, בנוסף לכך, בישיבה היו 2 סופרי סת"ם שכתבו תפילין וספרי תורה.

הזוית האישית

היה ממש כיף לדעת על סבא עוד דברים ועל מי שהיה בילדותו

מילון

תנועת דרור
תנועת דרור הייתה תנועה ציונית סוציאליסטית שפעלה בגולה. התנועה דגלה בחינוך לערכים לאומיים וסוציאליסטיים, טיפוח תרבות יהודית, לימוד השפה העברית והגשמה חלוצית של עקרונות הציונות.

סופר סת"ם
סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת". סופר סת"ם כותב על קלף בכתב סת"ם, ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו סת"ם.

ציטוטים

”בבר המצווה עלינו כל ילדי השכונה על משאית לטיול חוויתי מחוץ לעיר“

הקשר הרב דורי