מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ברכות שנמשכות במשך 136 שנה בכוס הקידוש

כוס קידוש
סגנונות שונים של כוסות לקידוש
כוס קידוש משנת 1882

שמי דריה נעים, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר תדהר, ביקנעם עילית והבאתי את הסיפור על כוס הקידוש של סבא וסבתא שלי. סבתי ז'נין שנפ, נולדה ברומניה בשנת 1952 להוריה מבית משפחת שנפ.

ברכות במשך 136 שנה

סבתא ז'נין סיפרה לי על כוס הקידוש שנמצאת בביתה ועמה מקדשים בערב שבת ובחגים. כוס קידוש זאת עשויה מכסף. כוס קידוש זו שייכת לסבי – שי. סבי קיבל את כוס הקידוש מאביו, שמו היה זאב, הוא סבא רבא שלי. על הכוסית מוטבע תאריך היצור שנת  1882, זאת אומרת, שייצרו את כוס הקידוש הזאת מכסף לפני 136 שנים.

כוס קידוש מכסף

תמונה 1

 

הכוס לקידוש עדיין משמשת את המשפחה כל שבוע בערב שבת ובחגים. סבא זאב וסבתא לאה (אשתו של זאב) שמרו והצילו את כוס הקידוש הזאת. כוס הקידוש התגלגלה במשך 136 שנים, עברה את מאורעות השואה ואם הייתה יכולה לספר היו בטח סיפורים רבים הקשורים למאורעות היסטוריים מאותה תקופה.

הזוית האישית

דריה נעים: היה לי ולסבתי ז'נין כיף מאוד לחוות את החוויה של תכנית הקשר הרב דורי. שמחתי לשמוע על כוס הקידוש שנשמרה מהורי סבתי סבא רבא וסבתא רבתא שלי.

מילון

ברכות במשך 236 שנה
הכוסית שרדה 236 שנים מאז יצורה.

קידוש
קידוש ביהדות הוא אִזכור קדושת היום (שבת או חג) בטקס קצר. הקידוש נעשה על ידי ברכה מיוחדת הנאמרת לרוב על גביע יין (או מיץ ענבים), ולחלופין גם על פת ובקידוש היום גם על חמר מדינה. ישנה מצווה מהתורה לערוך קידוש בליל שבת וחג, היא מצוות קידוש השבת בדברים. הקידוש נערך קודם הסעודה להראות שהסעודה נעשית לכבוד השבת, בדרך כלל על ידי בעל הבית או הבכיר מבין הנוכחים. הקידוש הנעשה ביום השבת והחג הוא תקנה דרבנן. קידוש מהתורה (שנעשה על ידי אמירה בלבד) מתקיים לחלק מן הדעות גם בתפילת העמידה של תפילת ערבית של שבת, בה משולבת פרשת "ויכולו". על פי סקר הלמ"ס מ־2009, כ־42% מהאוכלוסייה היהודית בישראל עורכים קידוש בליל שבת. ויקיפדיה

ציטוטים

”כוס הקידוש ששרדה 136 שנים מאז יצורה.“

הקשר הרב דורי