מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בריטים הביתה!

הילה, סבתא דינה והראל השותף לפרויקט.
ילדי הגן העולים לכיתה א' עם קום המדינה.
איך סילקתי את הבריטים מהארץ

איך סילקתי את הבריטים מהארץ

שמי דינה קורנפלד ברור, נולדתי בחדרה בשנת 1942. באותם ימים שלטו עדיין הבריטים בארץ, ובחדרה היה מחנה צבאי גדול של הבריטים.

למדתי אז, בגן הילדים, של הגננת חנה זהבי. גן הילדים היה ממוקם ליד הכביש הראשי בחדרה. החיילים הבריטים נהגו לעבור במשאיות על הכביש בדרכם ממחנה 80 למחנה בחדרה. החיילים היו עוצרים ליד הגן, אנחנו, הילדים, היינו שולפים ידיים דרך גדרות הגן והבריטים היו מחלקים לנו מסטיקים. חנה הגננת הייתה נלחצת ואוספת אותנו לתוך הגן ומסבירה לנו, שהבריטים הם לא חברים שלנו, ולימדה אותנו להגיד: "בריטים הביתה! בריטים הביתה!"

ובאמת אחרי כמה חודשים, לילה אחד פוצצו הבריטים ברעש נוראי את המחנה שלהם בחדרה ולמחרת עזבו את הארץ. אנחנו הילדים היינו בטוחים שבזכותנו, בזכות קריאותינו "בריטים הביתה! בריטים הביתה!",  ברחו הבריטים ואפשרו לנו להקים את המדינה שלנו.

ב – 15 במאי 1948 הכריז בן גוריון על הקמת המדינה וחודש לאחר מכן התקיימה מסיבת הסיום שלי בגן. חנה הגננת בירכה אותנו בדמעות ובהתרגשות רבה על שזכינו להתחיל ללמוד בכיתה א' במדינתנו הצעירה והחדשה. אחרי ברכתה של חנה הגננת יצאנו לחצר לצלם את קבוצת הבוגרים של הגן שעולה לכיתה א'.

ילדי הגן העולים לכיתה א' עם קום המדינה.

תמונה 1

הזוית האישית

הילה ויסבקר והראל כהן: מתעדים את סיפורה של דינה ברור: "בריטים הביתה!"

מילון

מחנה 80
בט"ר דותן (מחנה 80) הוא בסיס טירונים צבאי השייך למערך המגל, האחראי על קיום הטירונות הכלל צה"לית בבסיסי הטירונים השונים. בבט"ר מוכשרים טירונים לרמת רובאות 02 לשירות ביחידות עורפיות ולרמת רובאות 03 לשירות כמפקדי כיתה. הבסיס שוכן על כביש 65 - כביש ואדי ערה, בכניסה לפרדס חנה, סמוך לצומת חנה הנקרא גם צומת מחנה 80. מפקדת הבט״ר היא סא״ל מיטל מידם.

ציטוטים

”אנחנו הילדים היינו בטוחים שבזכותנו ברחו הבריטים“

הקשר הרב דורי