מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בקבוקון הבושם עובר בירושה

דוגמא לבקבוקון הבושם העתיק שבסתא סיפרה עליו
זה הבקבוק שבו שמים את הבושם וישנו בצבעים
חפץ שעבר מדור לדור

שמי הדס אברג'ל אני השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי סבין אברג'יל. במפגשי התכנית סבתא סיפרה לי על חייה וקורותיה. אחד המפגשים הוקדש לסיפורו של חפץ וסבתא שלי הביאה בקבוקון בושם עתיק ממרוקו שעובר בירושה במשפחתה.

סבתי נולדה בארץ, בבאר שבע לבית משפחת נחמיאס וקבלה את  בקבוקון הבושם מסבתא שלה.

תמונה 1

סבתא מספרת על בקבוקון הבושם העתיק 

"חפץ זה הועבר מדור לדור אצלי במשפחה. סבתא רבתא שלי העבירה את החפץ הזה לסבתא שלי מצד אבא שלי. סבתי מעבירה את החפץ מהילדים הכי גדולים שלה לבין הילדים הכי קטנים שלה. אני קוראת לבקבוקון הבושם הזה jeam nate, זה מין בקבוק שבו מכניסים לתוכו בושם מיוחד והוא מתחיל להפיץ ריח נעים.

החפץ הוא כמו בקבוק קטן ושמן, צבעו הוא כחול חזק (יש עוד צבעים). פותחים אותו עם סיבוב של ברזל. יש מסביב הבקבוק כל מיני צורות שונות של תחרה המוסיפות ליופי של חפץ זה".

סבתא קראה לבקבוקון שלה בשם jeam nate. כשחיפשתי באינטרנט, קראתי ששם זה הוא שם של בושם jeam nate, של חברת Revlon, בעל ניחוח פירחוני לנשים. בושם זה jeam nate, הושק בשנת 1935. התווים העליונים הם לימון, תפוז, ברגמוט ולבנדר. תווי האמצע הם ורד, יסמין, שושנת העמקים גרניום ותווים תבלינים: תווי הבסיס הם שועית טוניקה, אלגום, ארז וירגי'ניה ומושק. זה הבושם שסתא שלי אוהבת. לפי מה שסבתי סיפרה לי שמשתמשים בו באירועים חשובים,  להפיץ ריח טוב, כדי שהיה נעים יותר באזור.

הזוית האישית

הדס אברג'ל: היה חוויה כיפית להשתתף בתכנית ולשמוע על החפץ שעבר מדור לדור מסבתי.

מילון

jeam nate
jeam nate, בושם של חברת Revlon, בעל ניחוח פירחוני לנשים. בושם זה jeam nate, הושק בשנת 1935.

ציטוטים

”סבתא רבתא שלי העבירה את החפץ הזה לסבתא שלי מצד אבא שלי. “

הקשר הרב דורי