מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בצל סיפורי אבא

כרמלי וזיו, בי"ס האלה 2019
כרמלי בצעירותה
אהבה זו נתינה

על עצמי

נולדתי בבגדד. הורי הם אברהם וג'ולייט שתי. אבי היה מורה לאנגלית ואמי הייתה תלמידתו. הוא התאהב באמי וביקש את ידה מאמה (סבתי). הם חיו חמש שנות נישואין בעיראק ולאחר מכן עלו ארצה לגבעת שמואל. כאן גידלו ארבעה ילדים: איבון, שושנה ז"ל, אני-כרמלה, וסימה. לאחר 10 שנים נולד סוף סוף בן, ושמו שאול. השמחה הייתה גדולה. עברנו לעיר פתח תקווה מצריף לשיכון. בשנת 1962 עברתי לחיות בקיבוץ בחברת נוער. לאחר חצי שנה בערך קיבלתי הודעה מצערת שאחותי המקסימה שושנה נפטרה. היא היתה בת חמש עשרה כשנפטרה.

ילדות בגבעת שמואל

גרנו בגבעת שמואל בצריף שוודי עם ריצפת בטון. הבית כלל חדר וחצי בלבד ואבא הוסיף בהמשך מטבח גדול, שם סבא שלי היה ישן. חיינו 7 נפשות בצריף הקטן אבל היינו מאושרים. כשאחת הבנות היתה חולה כולן נדבקו ממנה. השירותים והמקלחת היו משותפים לארבע משפחות ואז אבא החליט שזה בלתי אפשרי ללכת לשירותים ומקלחת באמצע הלילה, בקור, כאשר זה מחוץ לבית, ולכן הוא בנה לנו מקלחת ושירותים פרטיים צמוד לצריף. בחוץ היתה לנו חצר עם גינה ותרנגולות. גידלנו ירקות ופירות כמו גוויבא, שסק ועוד. הכל היה אורגני וחיינו טוב. פעם בשבוע היינו שוחטים תרנגולת לשבת עבור החמין וכך אכלנו פעם בשבוע בשר. החלבן היה עובר בין הצריפים ומוכר חלב לפי משקל. גם קרח קנינו לפי משקל כי לא היה מקררים חשמליים. כשפרצה מלחמת סיני אבא שלי חפר שוחות בחצר הבית ותחמנו בשקי חול. זה היה המקלט שלנו.

תמונה 1
כרמלי ופרחים
תמונה 2
כרמלי והמשפחה

בחגים אבי היה נוהג לספר סיפורים שמטרתם היתה העצמת העם היהודי. אחד מסיפורים אלו זכור לי היטב:

מלך אחד אהב מאוד את היהודים. שריו באו וביקשו שישמיד אותם. אמר המלך: אשאל אתכם שלוש שאלות, אם תענו תוך שלושה ימים אשמיד אותם ואם לא, אשמיד אתכם. השאלות הן: איפה אמצע העולם? כמה אני שווה? מה אני חושב כרגע?. בתנאי שלא תתיעצו עם יהודי. ישבו שלושה ימים ולא מצאו תשובה. נלחצו השרים ופתאום חלף רוכל יהודי לידם. אמרו בואו נקרא לו, נשאל אותו את השאלות ואז נשמיד אותו. שאלו אותו את השאלות, והוא שהבין את כוונתם אמר להם: אני יכול לענות על שתי השאולות הראשונות אולם את השאלה השלישית אני חייב לענות בנוכחות המלך.וכך היה. בדרך אל המלך  קנה בשוק פסלון  בדינר 1 וחרב. כאשר הגיעו, החל להשיב לשאלה 1, שם את החרב מולו באדמה ואמר כאן הוא אמצע העולם שכן העולם הוא עגול. שאלה 2, אתה המלך שווה  חצי דינר שכן אתה חצי מהאלוהים שלך אם הפסלון עולה 1 דינר. שאלה 3, אתה חושב כרגע בליבך, האם אני יהודי או לא יהודי? כן, אכן אני יהודי (באותו רגע הוציא את הציציות)  וזאת עדותי.

החיים בחברת הנוער

בגיל 12 הורי שלחו אותי לחברת נוער בקיבוץ שמרת. לשם הגיעו בני נוער מכל הארץ וזה היה מקום לקיבוץ גלויות. בשמרת, גיליתי עולם חדש, מלא חידושים והפתעות מרחביים. הרגשתי כמי שפתחה את עיניה לסביבה מעניינת יותר מאשר מהחיים בעיר. בקיבוץ לא הייתה בריכת שחייה ולכן בכדי ללמוד לשחות נסענו לים בעכו (חוף ארגמן). שם הבנים זרקו אותנו (הבנות) למים הסוערים, וכך למדנו לשחות בלת ברירה. בקיבוץ למדתי לרקוד ריקודי עם והייתי טובה בזה. בגיל שש עשרה עזבתי את הקיבוץ ועברתי לגור עם משפחתי בעיר.

אהבתי הראשונה

ערב אחד באירוע של חתונה משפחתית ברמת גן, ניגש אלי בחור שהביט לעברי כל הערב והזמין אותי לרקוד. אמרתי שאני לא יודעת לרקוד ריקודים סלונים כי גדלתי בקיבוץ. הבחור אמר, לא נורא תנסי, ורקדנו מעט אך לא נוצר שום קשר מעבר לכך. חלפו שלוש שנים מאז ושוב הלכתי לאירוע והיה בחור שחיזר אחרי כל הערב וכאשר הוא ניגש להזמין אותי לרקוד, הוא אמר לי שאני מוכרת לו. לא האמנתי לו עד שהוא שאל: את לא היית פעם קיבוצניקית? ואז הבנתי שהוא כן מכיר אותי. שמו היה מנשה. תוך חודש התארסנו ואחרי 3 חודשים התחתנו. נולדו לנו שלושה ילדים מקסימים ומוצלחים. השמות שלהם: רויטל הבכורה, צחי הסנדויץ', והילה הצעירה. יש לנו 8 נכדים מופלאים, שי גל זיו גיא שירה נועה רביד וקרני.

 

תמונה 3
כרמלי ומנשה נישאים

אהבות נוספות שלי הן לנכדיי שגידלתי, והאהבה לתת ולהאכיל. אני אופה ומבשלת אותו אוכל עיראקי מסורתי, שסבתי הכינה. סבתי לא העבירה לי מתכונים כתובים וגם לי אין מתכונים כתובים. הבישול בא מהרגש ומהזיכרון. אני ביליתי ליד סבתי במטבח, ראיתי אותה מבשלת וספגתי הכל. אמי לא בישלה כלל ואני למדתי לבשל.

הזוית האישית

כרמלי – לפני התוכנית היה לי קשר טוב עם נכדתי זיו אבל בזכות התוכנית הקשר התהדק. חזרה לסיפורי הנוסטלגיה גרמה לי להתרגשות גדולה. קיבלתי תמונה בהירה וברורה של עברי. המנחות שני וטל הכניסו אושר לחיי ולשאר הקבוצה בזכות ההנחייה הטובה והמוצלחת ואני מודה על ההזדמנות שניתנה לי להיות חלק מתוכנית חשובה וחווייתית כזו. זיו – היה לי כיף לקחת חלק בתוכנית הקשר הרב דורי. היו סיפורים שעניינו אותי מאד והיו גם כאלו שפחות. היו סיפורים שסבתא סיפרה שהפתיעו אותי מאד. התוכנית אפשרה לי לפגוש את סבתא יותר וזה היה כיף. אני ממליצה לכל אחד להיות בתוכנית הזו.

מילון

קיבוץ גלויות
קיבוץ היהודים ממזרח וממערב לארץ ישראל

צריף שוודי
צריפים עמידים וחזקים למגורים שהגיעו משוודייה

ציטוטים

”אינדרוני מדארק = כפרה עלייך (בערבית עיראקית)“

הקשר הרב דורי