מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מורשת הלאדינו – בעקבות סיפור חיי סבתי

אני וסבתי בפרויקט הקשר הרב דורי
תמונת כל המשפחה המצומצמת של סבתי
"שפתי הראשונה הייתה לאדינו"

הורי נולדו בסלוניקי שביוון. אימי עלתה לארץ בגיל 5 בשנת 1932. אבי עלה עם עליית הנוער בגיל 18. כשאני נולדתי בת"א בבית חולים פרטי, הייתה אז תקופת צנע(חלוקה שווה לכולם)לפי תלושים שחלקו לכל משפחה… בדיוק בהקמת המדינה.

אחי הבכור היה אז בן שנה, ועל מנת לעזור בבית סבתי לקחה אותי הביתה ודברה איתי בלאדינו, כך שאת השפה העברית התחלתי לדבר מאוחר יותר. הייתה לנו ילדות יפה: חברים, שכנים וכולנו היינו כמו משפחה… שחקנו בקלאס, גוגואים, 5 אבנים, מחבואים, גולות, קפצנו על 2 חבלים, נסענו באופניים, הרכבנו על הרמה, מחניים, תופסת ועוד…

2

גרנו מול שדה פתוח הסתובבו שם פרות וכבשים. הייתה שם ביצה עם צפרדעים וראשנים שקרקרו במשך היום והלילה. בערבים כל המשפחה ישבה מול שולחן גדול שהוצב באמצע החדר, זה היה הסלון המשפחתי…שרנו, ספרנו סיפורים וכמובן הקשבנו לרדיו, ששימש לנו סוג של טלוויזיה. חווינו משהו אחר, משהו שלא נשכח. חיים פשוטים, יפים. חיים של פעם!!!

כשהתבגרתי התחלתי ללמוד אופנה, זה מה שהיה בבית. סבתא ואימא תפרו ורקמו וזה מה שמשך אותי. קנו לי מכונת תפירה ומאז אני רק תופרת (תופרת דגמים). שחר, (אני) הנכד הראשון במשפחתנו, כמובן מוקף באהבה רבה, ילד חביב על כולם ואהוב על כולם. חווינו יחד טיול משפחתי משותף לבולגריה, מקום היוולדו של סבא אברהם (סבי). כמובן אחד הטיולים היפים ביותר.

חוויה של פעם בחיים!!!

מורשת תרבוץ הלאדינו

לאדינו היא שפתם של מגורשי ספרד. בהיותם בספרד (וגם בראשית המאה ה16, בהיותם כבר בארצות המקלט שלהם) היהודים לא דברו לאדינו, אלא את שפת הממלכה בה חיו עד 1492: רומנסה (קסטילייאנו) בקסטילייה,  קטלנית בקטלוניה,  ארגונז באראגון וכו'.  הלאדינו התגבשה במשך השנים, אחרי הגרוש בלבד. מאות השנים, בהם חיו היהודים בספרד, הקנו להם שליטה בשפה אשר נשמרו בה עד היום. הלקסיקון, התחביר, הניבים הלשוניים, ההיגוי והמבטא, מילים וביטויים, אשר נעלמו במשך השנים מהשפה הספרדית של היום. ללאדינו-ספניולית נוספו במשך הדורות מילים ומונחים עבריים, וכן מילים מאוצר המילים של השפות במדינות בהן התגוררו: טורקית, ערבית, יוונית בולגרית ועוד.

 אני וסבתי

3

 

הזוית האישית

הסיפור ריגש אותי מאוד והרחיב לי אופקים ולימד אותי על הצד החדש במשפחתי.

מילון

לאדינו
שפה שהייתה בתקופה הקדומה אפילו לפני הקמת המדינה ולא הרבה יודעים לדבר או להבין אותהץ

ציטוטים

”"שפתי הראשונה הייתה לאדינו" “

הקשר הרב דורי