מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בעקבות המסע שהיה להורי מעיראק

מימין סבתא טובה, טל וסבא משה
סבתא טובה בצעירותה בגיל 16
העלייה של ההורים של סבתא לארץ ישראל

שמי טובה קוזי, נולדתי בחיפה, בשנת 1943. אני משתתפת יחד עם נכדתי טל בתכנית הקשר הרב דורי. יחד העלנו את הסיפור שסיפרתי לטל על עלייתה של משפחתי, על סבא רבא וסבתא רבתא שלה:

ההורים שלי עלו מצפון עיראק לכיוון סוריה, אחי הגדול היה בן שנתיים ואמא שלי הייתה בהיריון. כשהגיעו לסוריה לקהילה היהודית, אמא שלי מרים, ילדה את אחותי. יומיים לאחר הלידה ארזו את השקים, ואת האח בן השנתיים והאחות בת היומיים, והחלו ללכת ברגל בדרך לא דרך עם מלווה ערבי שליווה אותם תמורת כסף וליווה אותם רק בלילה. היו חמורים אבל אמא שלי הלכה ברגל.

כשהגיעו לארץ הם נסעו ישר לירושלים שם חיכתה להם משפחה של אמא שדאגו למלא את החסר ולעזור להם בקליטתם בארץ. הם גרו בירושלים ושם נולדו עוד שלושה אחים: שלמה, פנחס ושלום (עליו השלום).

לאחר מכן, עברנו לחיפה, ובשנת 1943 נולדתי ברחוב השומר, בחיפה. זו הייתה התקופה בה האנגלים שלטו בארץ. אני זוכרת את ימי העוצר כשהאנגלים הכריזו על עוצר, מאוד אהבתי להתגרות בהם.

 אני בגיל 16

unnamed-33

בשנת 1947 עברנו לקריית חיים. משם עברנו אחר כך לציפורי. "ציפורי (צִפּוֹרִי) הוא מושב בגליל התחתון, בקרבת העיר נצרת, כחמישה קילומטר מזרחית למחלף המוביל. הוא נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. היישוב שוכן במקום בו שכן היישוב העתיק ציפורי ונקרא על שמו. המושב נוסד בשנת 1949, על אדמות הצמודות לעיר העתיקה ציפורי (מושב הסנהדרין) באזור ששוחרר (במבצע דקל, על ידי חטיבת כרמלי). היישוב נוסד בסיוע הסוכנות היהודית ותנועת המושבים, ומייסדיו, עולים מטורקיה ומבולגריה, עזבוהו ברובם אחרי תקופה קצרה. בראשית שנות ה-50 הגיעו אליו עולים מרומניה שתקעו יתד ונשארו".

  מושב ציפורי

250px-%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94_134

עלינו, 30 משפחות ותיקות בארץ בשנת 1952, אחותי נולדה בשנה זו ונקראה ציפורה על שם מושב ציפורי. גרנו שם שש שנים ולאחר מכן חזרנו לחיפה ואני הלכתי ללמוד בפנימייה חקלאית כפר גלים."

הזוית האישית

אנחנו משתתפות בתכנית הקשר הרב דורי, היה לנו כיף לעבוד יחד, ולמדנו אחת על השנייה.

מילון

*
*

ציטוטים

”החלו ללכת ברגל בדרך לא דרך עם מלווה ערבי שליווה אותם תמורת כסף“

הקשר הרב דורי