מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בעל המנגן החבד"י – ר' שניאור זלמן לוין

הסבא רבא ר' זלמן לוין
סבא בהנחת תפילין לחיל
היה בעל מנגן חב"די מפורסם, שהיה אהוד במיוחד בשל קולו הערב, שהצטיין בחושים מוזיקליים חדים.

הנכדה חנה הנאו מתעדת את סיפור חייו של סבא רבא שלה ר' שניאור זלמן לוין.

סבא ר' זלמן  נולד בג' שבט תרפ"ה 1925 בעיירה החסידית נעוועל שברוסיה. אביו היה החסיד ר' גרשון בער לוין, שהיה מלמד ב'חיידר' בנעוול ונרצח, כשנתפס מלמד במחתרת ילדים יהודים.

בבחרותו למד סבי בישיבת תומכי תמימים קורסק תוך תנאים קשים ובפחדים מפני השלטון הקומוניסטי, שאסר ללמוד תורה ולקיים מצוות. השלטון דיכא כל פעילות דתית, והצר את צעדיהם של היהודים שומרי התורה והמצוות ובפרט של חסידי חב״ד. יהודי שנתפס בעת לימוד תורה או קיום מצוות, נשפט למספר שנות מאסר או גלות לסיביר הקפואה או למקומות מרוחקים אחרים. לא מעט חסידים נתפסו ונרצחו הי״ד… ומקום קבורתם ותאריך פטירתם של רבים לא נודע עד היום. בשלב מסוים הישיבה בקורסק נתפסה והתפרקה. סבי ניצל בנס ונמלט ללנינגרד.

בכל שנות חייו ברוסיה הוא סבל מרדיפות הק.ג.ב., הגוף המרכזי שעסק בריגול, והיה ארגון הביון והמשטרה החשאית של ברית המועצות, והוא נאלץ לברוח ולהסתתר, בין המקומות בהם שהה הייתה העיר מליוטפל, שם הוא נחשף למשפיע הרב ר' שלום מרוזוב אשר התוועד אתו ולימד אותו חסידות.

במלחמת העולם השנייה הוא שרת בצבא האדום – הרוסי. ובתום המלחמה הוא החליט לברוח מרוסיה במסגרת מבצע הבריחה הידוע, שכונה בשם 'יציאת רוסיה תש"ו'. לאחר שהצליח להבריח את הגבול הרוסי. באחת מתחנות הנדודים שלו באירופה הוא הגיע למחנות העקורים באיטליה, שם הוא פגש את ר' זושא וילימובסקי' הוא קירב אותו  ויחד הם חיזקו ועודדו את הפליטים. לאחר זמן עלו יחדיו לארץ הקודש.

בהגיעו לפרקו הוא נישא למרת רחל בתו של ר' אברהם פריז, מחלוצי הפצת מעיינות החסידות בארצות הברית וחסיד המקושר בלב ונפש לרבותינו נשיאינו. לאחר נישואיהם הם התגוררו בכפר חב"ד, בשכונת הרוסים.

סבי, ר' זלמן היה בעל מנגן חב"די מפורסם, שהיה אהוד במיוחד בשל קולו הערב, שהצטיין בחושים מוזיקליים חדים והכיר היטב את הניגונים השונים. בזכות חוש הנגינה המופלא שלו וגישתו החסידית והאוהבת לכל יהודי. הוזמן סבי לשיר ולנגן באירועי חב"ד וערבי 'ופרצת' ביישובים רחוקים מיהדות, בקיבוצים ובצה"ל. אחד הניגונים השגורים בפיו, היה ניֶע בַּאיוּסְיַא נִיקַאוָו (איני מפחד מאף אחד), זהו  ניגון בשפה הרוסית שעוסק ברעיון כי אין עוד מלבדו – מלבד הבורא.

במשך שנים הוא ניהל את הדוכן ל"מבצע תפילין" בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב ואחר כך בתחנת המרכזית החדשה. הוא זכה בכל יום להניח תפילין  עם עשרות  חיילים ואזרחים שעברו בתחנה.

סבי, ר' שניאור זלמן נפטר בכ"ג בחשוון תשס"ג בהיותו בן 78 שנה.

תמונה 1
הסבא – הראשון משמאל בערב חב"ד

ניתן לקרוא בהרחבה על דמותו של החסיד ר' שניאור זלמן (הלוי) לוין באתר הויקיפדיה. "האלבום "כל עצמותי" מכיל ניגונים מפיו של הרב לוין ששימר מהעיירה נעוועל החסידית והעביר אותם אלינו, בלווית הניחוח החסידי המקורי, ניחוח שהוא חלק בלתי נפרד ממהות הניגונים עצמם. באדר תשס"ה יצא לאור בדיסק, לאחר שהקלטות מההוצאה הראשונה – אזלו". (ויקיפדיה)

הזוית האישית

חנה הנאו: אני שמחה שבזכות התכנית הנפלאה, זכיתי להכיר את דמותו המיוחדת של סבא רבא שלי.

 

מילון

יציאת רוסיה תש"ו
נקראת גם 'יציאת פולין', ומכונה ה'עשאלונים'. בה יצאו רובם של חסידי חב"ד את גבולות רוסיה הקומוניסטית, באמצעות דרכונים פולניים מזויפים. פרשה זו היוותה את סיום התקופה של רוסיה כמרכזה של חסידות חב"ד, ותחתיה הוקמו ביוזמת אדמו"ר הריי"צ מרכזים חב"דיים חלופיים בפריז, כפר חב"ד, ירושלים וקראון הייטס. מבצע הבריחה נוהל במסירות נפש על ידי קבוצה של עסקנים חב"דיים שרובם נותרו בגבולות ברית המועצות ונעצרו על ידי אנשי הנ.ק.וו.ד. ונשלחו לגלות בסיביר למשך שנים ארוכות.

המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות
המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות, הידועה גם בתור מפלגת הבולשביקים, החלה כזרם בתוך המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הרוסית, אחר כך הפכה למפלגה הס"ד של הפועלים הרוסים, ולאחר המהפכה הפכה למפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. שהייתה למעשה מפלגת דיקטטורה בשם המרקסיזם על פי תורתו של לנין."

החסיד ר' שניאור זלמן
החסיד ר' שניאור זלמן (הלוי) לוין - (ג' שבט תרפ"ה-כ"ג חשוון תשס"ג), היה בעל מנגן חב"די מפורסם יליד העיירה נעוועל, שהיה אהוד במיוחד בשל קולו הערב, חוש הנגינה המופלא שלו וגישתו החסידית והאוהבת לכל יהודי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא זכה בקולו הערב ובחוש המוזיקלי החד להעשיר את אלבום הניגונים של חב"ד.“

הקשר הרב דורי