מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בעיר סאקז שבהרי כורדיסטן דברו בשפה הארמית

סבי מחזיר אותי בברית מילה שלי
נופי כורדיסטאן
סבא נולד בעיר סאקז שבהרי כורדיסטן האירנית

סבא שלי נולד בעיר סאקז שבהרי כורדיסטן האירנית בשנת 1931.

זו עיר שהיהודים בה היו מדברים בשפה הארמית. ד"ר א. ברוואר כתב מחקר מקיף על יהודי כורדיסטאן, הגדיר כך: "יהודי-כורדי שחי במחוז המאוכלס ע"י כורדים ומדבר ארמית".

"מסורת עתיקה של יהודי כורדיסטאן טוענת, שהם צאצאי עשרת השבטים מזמן גלות אשור. הראשון שהזכיר מסורת זו היה ר' בנימין מטודלה, שביקר בכורדיסטאן לפני שנת 1170 וכתב על כך. גם הנוסע בנימין השני הזכיר זאת כשביקר בכורדיסטאן." עוד על העיר סקאז ניתן לקרוא בקישור לבלוג "יהדות עירק וכורדיסטאן" סרט על יהדות כורדיסטאן ביו טיוב.

 

תמונה 1

לסבא שלי היו עוד ארבעה אחים (שני אחים ושני אחיות) לאביו היה קוראים עזיז שזה עזרא בעברית. הוא היה עוסק במסחר של בדים ולאמו קראו שירין והיא הייתה עקרת בית.

בשנות החמישים הגיעו שליחים של הסוכנות היהודית ושכנעו את כל הקהילה היהודית לעלות לארץ, כל נושא העלייה נשמר בסוד מחשש שהגויים לא יאפשרו ליהודים לעלות לארץ.

שלבי העלייה והקליטה

בשלב ראשון סבא שלי וחלק ממשפחתו נסעו לעיר טהרן שבאירן, כדי שהגויים לא יחשדו שהם באים לארץ. הנסיעה הייתה קשה וארוכה ובסיומה הם הגיעו לשדה תעופה של טהרן ומשם הוצאו על ידי אנשי הסוכנות לישראל.

הקליטה בארץ, רוב הקהילה הובאה לירושלים לשכונת שמעה (ממילא). חשוב לציין שהגבול היה עובר ממש ליד השכונה. הקרבה לגדר הגבול הייתה מאוד בעייתית ומסוכנת. סבא זוכר אירוע , באחד המקרים האחיין של סבי שהיה גר איתם בחצר, נהרג בפיצוץ שהיה ליד גדר הגבול.

המעבר למושב נס הרים: בשנת 1951 הציעו אנשי הסוכנות היהודית לחלק מאנשי הקהילה לעבור למושב נס הרים שזה בהרי ירושלים על מנת שיקימו חקלאות (יש לציין שאנשי הקהילה שהיו בסאקז היו עוסקים בעבודות אדמה) סבי ומשפחתו עברו לגור במושב נס הרים.

בשנים הראשונות היו שנים קשות מאוד מבחינה ביטחונית באותה תקופה היו כפרים ערבים סמוכים למושב ומכפרים אלו היו יוצאים ערבים וגונבים למושב פרות וכבשים ואפילו תוקפים את אנשי המושב. סבי היה אחד השומרים של המושב, ביום הוא היה עובד בחקלאות ובלילה היה שומר.

הקמת המשפחה

בשנת 1959 סבי התחתן עם סבתי ברכה ז"ל נולדו להם חמישה ילדים כאשר אבי יואל הוא הילד השלישי במשפחה.

חקלאות ואהבת האדמה

בשנת 1950 סבי עבד בכל מיני עבודות של בנייה ועבודות אדמה כגון: מחצבת דיסקין, בניית כבישים. רוב העבודת היו עבודות כפיים, ונעשו בידיים, על ידי הבאת אבנים גדולות וחצץ עבודה פיזית מאוד קשה. במושב הוא עבד בחקלאות היו לו שדות של ענבים, תפוחים, אפרסקים וענף העיקרי הוא ענף הלול שהוא עבד בו עד לפני שנה.

סבא היום

כיום סבי בן 83 , אלמן, הוא אינו עובד כבר, עד לפני שנה עד גיל 82, המשיך לעבוד במושב נס הרים בענף הלול. למרות גילו המתקדם, מצב בריאותו טוב, הוא עצמאי וצלול בדעתו ומתפקד לבד בבית בו הוא גר במושב נס הרים. 

מילון

זוזא
אפרוח קטן

ציטוטים

”בעיר סאקז שבהרי כורדיסטן, בה נולד סבא דברו בשפה הארמית“

הקשר הרב דורי