מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"בני בכורי אתה"

אפרים במהלך פעילות- תיעוד סיפור
עם תלמידות כחלק מפעילות הקשר הרב דורי
סיפורו של אפרים כהן מתאר את הדילמה של ילד בכור להוריו ששואף להתקדם בלימודיו לבין הצורך בעזרה כלכלית בבית

אפרים כהן נולד בבוקאן שבפרס בשנת 1947, בן בכור להוריו משה וציפורה. אח למנשה, ניצה, יפה, זהבה, תמר ודני.

מקור שמו של אפרים מן התנ"ך וגם תאריך הולדתו בעל משמעות מיוחדת עבורו היות ונולד ביום הכיפורים.

גרנו בקהילה יהודית בבית של 2 חדרים ומטבח שהיה חלק מהסלון. קרוב אלינו היו מבנים ציבוריים, בית כנסת, מרפאה, מכולת וכדומה. אבל היחסים עם השכנים הגויים לא היו טובים ולכן החלטנו לעלות לארץ, כשהייתי בן חמש וחצי.

תהליך הקליטה בארץ לא היה קל עבורנו. התאכסנו בתחילה באוהלים ב"שער העלייה" ולאחר מכן עברנו לבית ליד. הוריי נאלצו לעבוד בעבודות פיזיות קשות והיה לנו לא קל מבחינה כלכלית. היינו מקבלים אוכל ומים במנות לפי מספר הנפשות במשפחה. מאוחר יותר עברנו למושב.

כבן בכור להוריי הוטלה עליי אחריות רבה בעזרה במשק. כך שלמדתי בבית ספר יסודי עד כיתה ו' ולאחר מכן כבר אולצתי לעזוב את לימודיי ולסייע במשק. זה גרם לוויכוחים רבים עם ההורים שלי. היה לי חשוב להמשיך ללמוד אבל הם היו חייבים עזרה מבחינה כלכלית.

תקופת לימודיי בבית הספר זכורה לי כתקופה טובה ומאושרת. פרט ללימודים של אנגלית, תנ"ך וחשבון עסקנו בחקלאות, שתלנו פרחים, ייבשנו אותם ומכרנו אותם בחו"ל. כתמורה לכך המורה היה נותן לנו מעט כסף.

הייתי תלמיד חרוץ בלימודים ומוביל בחידוני התנ"ך שהיו מקיימים בבית הספר. המורה שהתחברתי אליו במיוחד וזכור לי מאוד היה המורה אליעזר. בסך הכל היינו ילדים טובים אבל כשהיינו צריכים להיענש היו משאירים אותנו שעתיים לאחר סיום הלימודים לעבוד בגינה. אחרי הלימודים היינו נפגשים כל החברים במועדון ולקחנו חלק בתנועת הנוער "האיחוד החקלאי". עם חלק מהחברים אני בקשר עד היום.

את אשתי הכרתי בקולנוע "כוכב" באופקים על ידי חבר משותף. התחתנו בשנת 1967 בבאר שבע. החתונה הייתה אירוע משמעותי עבורי ולעולם לא אשכח את הרגע הזה. הבאנו לעולם 4 ילדים. וברוך ה' יש לי 13 נכדים ונין אחד.

החגים המשמעותיים ביותר עבורי הם פסח וסוכות בהם כולם מגיעים ויש רגע משפחתי מיוחד. יש לי גישה טובה עם ילדים ואני אוהב לשחק עם נכדיי במחבואים. במפגשים של הקשר הרב דורי נהניתי לשחק עם הילדים. את יודעת בכל זאת זה מחזיר אותי קצת לילדות.

תמונה 1

הזוית האישית

יובל: אפרים היה מגוייס מאוד לתכנית והגיע בשמחה למפגשים במסגרת התכנית. לאחר ששמענו את סיפורו והדילמה שהייתה לו בילדותו בין הרצון ללמוד, להצליח ולהמשיך להוביל, ברור לנו כעת הרצון שלו להוכיח שניצח במשחקים ששיחקנו בפעילויות החברתיות ואת הגישה החיובית שלו לילדים.

מילון

תנועת נוער
תנועת נוער היא ארגון של בני נוער העוסק בחינוך בלתי פורמלי. בתנועת הנוער שמים דגש על מעורבות בני הנוער בקבלת החלטות התנועה ובכיוונה. פעילות תנועת נוער נעשית לאור ערכים של החינוך הבלתי⁻פורמלי כגון אוטונומיה, עקרון "נוער מדריך נוער" ותרומה לקהילה.

"האיחוד החקלאי"
האיחוד החקלאי היא תנועה מיישבת שמאגדת יישובים חקלאיים. היא הוקמה בראשית שנות ה⁻60 של המאה ה⁻20 כתוצאה מאיחוד של המועצה החקלאית של הכפרים השיתופיים עם ארגון המושבים של העובד הציוני. מקורה של התנועה המיישבת בעולי העלייה החמישית בתחילת שנות ה⁻30 של המאה ה⁻20. בשנת 1978 הוקמה תנועת נוער בשם זה, היא אחת מ⁻12 תנועות הנוער שהוכרו בישראל בעשור השני של המאה ה⁻21.

ציטוטים

”כבן בכור להוריי הוטלה עליי אחריות רבה בעזרה במשק. “

”היה לי חשוב להמשיך ללמוד אבל ההורים היו חייבים עזרה מבחינה כלכלית. “

הקשר הרב דורי