מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא בן ציון ישראל

אבא שהעביר לי את סיפורו של סבא-רבא
בית הכנסת מרום ישראל על שמו של סבא בבת ים
הקשיים שהיו לבן ציון בעת העליה לארץ

שמי יונתן בראל משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם  אבי אלי בראל ויחד העלנו את סיפורו של בן ציון ישראל – סבא רבא שלי.

בן ציון ישראל נולד בשנת 1897 בשכונת מונטיפיורי בירושלים. הוא בן למשפחת רבנים (קיבל חינוך יהודי דתי של תורה ושמירת מצוות, רדיפת צדק וחסד) וסוחרים שהגיעו לארץ ישראל והתיישבו בעיר הקודש.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה (1914) הוכרחה המשפחה לנדוד לאלכסנדריה שבמצרים בשל גזרות השלטון הטורקי. כשנגמרה המלחמה חזרה המשפחה ובחרה להתיישב בתל-אביב. בן ציון עסק במסחר בהצלחה והצטרף לאגודה שרכשה אדמות בדרומה של יפו כדי לתקוע בה יתד ליישוב של שומרי דת ומסורת – אגודת בית וגן.

שכונת בית וגן

לשכונת בית-וגן הגיעה משפחת ישראל עם עשרת ילדה (תמרה, מרגלית, מתיתיהו, יוסף (שנרצח) דוד, ויקטוריה, שרה, שולמית, סבתי תמי ויוספה) בשנת 1933. השכונה כמעט כולה דיונות חול ללא מים וחשמל וללא כבישים, היו אז 33 משפחות, שסבלו קשיי קיום.בן ציון התבלט ככוח פורה ומארגן להפליא ונבחר לשמש כשם ראש האגודה 1933-1939.

בפרוץ המאורעות הדמים, 1936-1939 לא נטשו משפחת ישראל את השכונה בשל סכנות מצד ערביי יפו העוינים, להפך הוא לחם בחירוף נפש להפגת המתיחות והפאניקה בקרב התושבים. הוא דאג לענייני התעבורה והובלת האספקה מתל-אביב לתושבי השכונה הנצורה הביא נשק וכוח אדם להגנה.

קבוצה של כשישים איש היתה תקועה בתל-אביב ללא יכולת לשוב חזרה לביתם, בן ציון ממן מכספו הפרטי לינה במלון "בית הבד" בתל-אביב. בתו ויקטוריה היתה אז תלמידה בבית הספר "אליאנס" בתל אביב היתה גם כן בקבוצה הזו שהגיעה חזרה באוטובוס משוריין גם כן ממן מכספו.הודות לו ניצלו חיי אדם רבים.

בתאריך 24.12.1936 – הצליח להפעיל לחץ על השלטונות הבריטים להפוך את האגודה למועצה מקומית שם היישוב הוסב לבת ים כשהוא מכהן כנשיא המועצה בשנים 1938-1939.

למרות עיסוקיו הרבים לא הזניח את עבודתו בבית המסחר בתל-אביב. היה לשופט בבית הדין "לשכירויות" ואף עסק בפשרות ויישוב הדורים. בן ציון הקדיש הרבה מזמנו ללימודי תורה. הוא תמך בתלמידי חכמים שעסקו בלימוד תורה וארגן קבוצת צעירים שתומר תהילים בציבור בשבתות.

גולת הכותרת שלו היתה הקמת בית הכנסת המפואר לעדה הספרדית מכספו. שנקרא על שמו "מרום ישראל" בשדרות בן גוריון בת-ים. שם ביקרתי עם משפחתי בחופשת החנוכה והתרשמתי עד מאוד מבית הכנסת רחב הידיים שסבי הקים. בן ציון דאג לפיתוח איזור התעשייה בדרום העיר ואף הקים מפעל ללבני סיליקט ולסיד לבנין.

 בית הכנסת מרום ישראל – בבת ים

תמונה 1

בן ציון הלך לעולמו בשנת 1953 והוא בן 55.

הזוית האישית

יונתן: אבא מעביר לי את סיפורו של סבא רבא. ביקרתי עם משפחתי בחופשת החנוכה בבית הכנסת המפואר לעדה הספרדית שסבי הקים מכספו והא נקרא על שמו "מרום ישראל". בית הכנסת נמצא בשדרות בן גוריון בת-ים. התרשמתי עד מאוד מבית הכנסת רחב הידיים שסבי הקים.

 בן ציון ישראל –  ויקיפדיה "ישראל נולד בשנת 1897 ברוסיה, בן למשפחת רבנים מגאורגיה. ב-1933 הגיע לבת ים ונבחר לסגן יושב ראש האגודה. ב-1934 הקים את ועד העדה הספרדית ונבחר לנשיאה. ב-1935 יזם את הקמת בית הכנסת "מרום ישראל". ב-1936, עם פרוץ המרד הערבי הגדול, הקים את תחנת הנוטרים".

מילון

עלייה ובנייה
פיתוח הארץ

ציטוטים

”בשביל שם טוב צריך לעבוד קשה“

הקשר הרב דורי