מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בן עיר

שלמה כיום
שלמה וירדן יחד בעבר
קשרי משפחה אחרי השואה

שמי שלמה גושן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

לפני מספר שנים ביקרתי במוזאון 'יד ושם' בירושלים. במסגרת הביקור הציגו לנו אישה, ניצולת שואה, שסיפרה לנו את סיפור חייה. בצעירותה, במהלך המלחמה הגרמנים לקחו אותה ואת משפחתה ושלחו אותם למחנות עבודה. במשך הזמן הופרדה ממשפחתה ונותרה לבד במחנה. זמן רב לא ידעה מה עלה בגורל משפחתה. בסיום המלחמה, עשתה את דרכה חזרה לעיר מגוריה על מנת למצוא את ביתה ומשפחתה. לאחר שהגיע לעירה גילתה שכל משפחתה הושמדה ולמעשה היא נותרה בודדה בעולם. יחד עמה היו עוד רבים אחרים שאבדו את משפחתם, ביניהם חברים מן העבר וגם כאלה אותם לא הכירה לפני כן. כל אלה כינו אחד את השני: "בן עיר", והתייחסו אחד לשני כאילו הם בני משפחה.

הסיפור הזה העלה בזיכרוני אירועים מתקופת ילדותי. הוריי נולדו בוילנה והיו חברים בתנועת נוער "הנוער הציוני". לשניהם היתה משפחה, הורים, אחים ואחיות. בשנת 1936 הוריי עלו ארצה יחד עם חברי קבוצת הנוער שלהם כחלוצים, לעזור בהקמת מדינת ישראל. בארץ הם הקימו משפחה. בילדותי אני זוכר שהיו מבקרים בביתנו חברים של ההורים ולכולם קראנו 'דוד' כאילו הם בני משפחה שלנו. במשך השנים הבנתי שכל הדודים הללו בעצם לא היו בני משפחה, אלא "בני עיר" של הוריי, שראו בהם משפחה, כתחליף למשפחה המקורית שנרצחה בשואה.

הזוית האישית

שלמה וירדן: היה לנו מאוד כיף ביחד להעביר את סיפורי הדורות. ואנו מאחלים אחד לשני ולכל המשפחה הרבה בריאות ואושר, וקשר משפחתי טוב.

מילון

בן עיר
כינוי שמסמל חבר כתחליף לבן משפחה.

ציטוטים

”במשך השנים הבנתי שכל הדודים הללו בעצם לא היו בני משפחה, אלא "בני עיר" של הוריי, שראו בהם משפחה“

הקשר הרב דורי