מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

במשרד שלנו באל-אופ היה מכשיר הפקס הראשון בארץ

סבא אבי ונצח נכדו
מזכרת מבית אבא של אבי

סבא אבי גוטסמן (65, "בול") ונכדו נצח אגמי (8). סבא אבי הוא אביה של רבקה, אמו של נצח.
 
הבית של סבא אבי: רחוב התקווה ראשון לציון, קומה ראשונה, עם הרבה תמונות שמן ורישומים של סבא מנדי, אביו (בן 91) ואוסף שעונים של מרים, אשתו, היא סבתא של נצח.
 
הבית של נצח: שכור בכרכור, צמוד קרקע, עם תרנגולות, טרמפולינה, חבל וערסל בחצר. יש לו אחות קטנה, לוטוס, איתה הוא חולק חדר וכלב שחור מעורב ("החבר שלי") ששמו ברק. אמו, רבקה, עובדת כמנהלת אדמינסטרטיבית בבית ספר לאומנויות.
 
עיסוקים: סבא אבי, בעל תואר בהנדסת-מכונות ומשפטים, "מנהל חוזי-רכש" בחברת HP אינדיגו, שמייצרת מכונות דפוס דיגיטליות ("מהמובילות בעולם") בפארק המדע ברחובות. בעוד שנתיים ייצא לגימלאות, ולדבריו אין הוא מתכונן להפסיק לעבוד. עם הפרישה, אומר, יארגן לעצמו סדר-יום חדש ויעסוק כנראה בעריכת דין אחרי שיעבור את בחינות "הלשכה" ("אני לגמרי לא מבוהל מזה").
 
עיסוקי נצח: תלמיד כתה ב' בבית הספר הדמוקרטי "שבילים" בכרכור. דמוקרטי: "בכל בית ספר מותר לאכול רק בהפסקות, אצלנו מותר לאכול גם בשעורים". לדבריו, אם מאחרים אצלם, לא מעמידים בפינה, "פשוט נכנסים בשקט ויושבים". אחרי הלימודים משתתף בחוגי כדורסל וכדורגל, אבל מכדורגל כנראה שיפרוש ("זה הרבה כסף שני חוגים"). בבית שלו אין טלוויזיה ("החלטה של אמא") והוא מרבה לשחק במחשב שלה. חולם, לדבריו, להיות "גאון מחשבים", אחד שפורץ לכל מחשב בעולם.
 
תולדות אבי: יליד ה' סיוון, תש"ח ("חודש אחרי הקמת המדינה"), קיבוץ גבעת ברנר, בן להורים ניצולי שואה. אביו, יליד סלובקיה, עבר את המלחמה במחנות עבודה, אמו, ילידת פולין, הוסתרה בבית משפחה פולנית ושניהם, לאחר שנפגשו במחנה עקורים באיטליה, עלו לארץ באוניית המעפילים "שבתאי לוז'ינסקי". עם נחיתתם בחוף ניצנים (1947) נטמעו השניים בחבורת בני קיבוצים שהמתינה להם, אך האם נתפסה על ידי הבריטים והוגלתה לקפריסין. כשהיה בן 4 עזבה המשפחה את הקיבוץ ועברה לחולון. מילדותו אבי זוכר מקרר-קרח במטבח, את החולות שמסביב לבית, שם ביצעו אופנוענים תעלולים מסמרי שיער ואת אמו מאזינה ברדיו ל"מדור לחיפוש קרובים", אולי יימצא מישהו מבני משפחתה, תקווה שנגוזה.
 
 

תמונות מהאלבום. הוריו של אבי
תמונות מהאלבום. הוריו של אבי
 
יסודי למד ב"שנקר", תיכון ב"אורט סינגלובסקי" (מגמת מכניקה), עסק בהתעמלות-מכשירים ובילה במסיבות סלוניות עם מרים חברתו, לימים אשתו, לה הוא נשוי 43 שנים.
 
פנקס קופת חולם. תקופת הזוהר של ההסתדרות

פנקס קופת חולם. תקופת הזוהר של ההסתדרות
 
ב-1966 התגייס לצה"ל, שירת בשריון (כאיש חימוש) ובמלחמת ששת הימים היה נהג-טנק בחטיבה שכבשה את חברון ("הייתי בחמישיה הראשונה שנכנסה למערת המכפלה"). בהמשך התחתן עם מרים (1970), הוליד ארבעה ילדים (קובי, רבקה, ניר וגיל, מהם נולדו הנכדים נצח, לוטוס ומיה) ויצא ללמוד הנדסה. את עצמו משייך לדור מהפיכת המיחשוב ("התחלתי עם סרגל חישוב, היה לי בבית מחשב 'קומודור 4' ובמשרד שלנו, ב'אל-אופ', היה מכשיר הפקס הראשון בארץ").
 
ישראלי: "אחד עם תחושת שייכות".
 
איחולים: "שנתפכח משכרון הכוח. חובתנו, מאתמול, לחתור לשלום". 
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי 

מילון

אל-אופ
חברה ישראלית בבעלות אלביט מערכות. החברה מתמחה בפיתוח וייצור מערכות אלקטרו אופטיות ליישומים ביטחוניים. מפעל החברה ממוקם ברחובות ובפארק המדע קריית ויצמן הנמצא בנס ציונה.

ציטוטים

”אמא האזינה ברדיו ל"מדור לחיפוש קרובים", אולי יימצא מישהו מבני משפחתה, תקווה שנגוזה. “

הקשר הרב דורי