מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

במשפחתנו יש עדות שונות וכולם מכבדים את כולם

אני ונכדי כתבים את הסיפור במחשב
אני בחתונתי
סיפורה של משפחה

צמיד הזהב שקבלתי מאימי

ליום הולדתי קיבלתי מאמי צמיד זהב העובר כמה דורות במשפחתינו שאלתי את אמי למה בחרה לתת לי את הצמיד והיא השיבה לי הצמיד הגיע למי שראוי לו.

סיפורנו מתחיל בשנת 1839. אחרי תקופה שהיה ליהודים טוב במשהד שבפרס, העלילו על  היהודים עלילת דם וחייבו אותם להתאסלם. היהודים החלו לשמור את יהדותם בסתר, במרתפים הם קימו מצווות ברית מילה, שבת, חגים, ונשואין נעשו בתוך המשפחה.

על תקופת הפרעות שעברו יהודי משהד ניתן ללמוד מסרטו של אורי אהרונוב

האנוסים ממשהד – סרטו של אורי כהן אהרונוב

 

ברחוב היהדים התנהגו כמו מוסלמים. עברו שנים סבי יעקב הלוי החליט לעלות לארץ ישראל. הוא נסע להודו עם אשתו ושלושת בניו. בהודו נולדה להם עוד בת. ערב יציאתם לארץ ישראל נספתה אשתו. סבי שהיה נחוש להגיע לארץ ישראל עלה למדינתנו עם ארבעת ילדיו, למאה שערים בירשלים. הוא קרא לאחות אשתו לעלות לארץ ישראל. הוא נישא לה ואמי נולדה להם.

המשפחה עברה קשיים מרובים בתקופה זו, במלחמת השחרור היו הפגזות רעב ועוצר שהברטים הטילו. סבי הקים בית כנסת בשכונת מאה שערים. בית כנסת זה קיים עד היום. אמי פגשה את אבי שהיה אז חילוני הוא היה לוחם בלח"י ובאצ"ל ובפל"ים גיבור שלא סיפר על גבורותיו ….

זוית האישית

למדתי לקבל את כולם דתיים חילוניים אשכנזים וספרדיים וכך חינכתי את ילדי ונכדי. במשפחתנו יש עדות שונות וכולם מכבדים את כולם.

מילון

נספתה
מתה

משהד
בפרסית: مشهد, מילולית: מקום הקרבה, קרוב למילה הערבית \\\"שהיד\\\") היא העיר השנייה בגודלה באיראן ובירת מחוז ח\\\\\\\'וראסאן רזאווי. היא מונה מעל שני מיליון וחצי תושבים וקרובה לגבול עם טורקמניסטן ועם אפגניסטן.

ציטוטים

”אהבת ארץ ישראל ואהבת האדם“

הקשר הרב דורי