מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

במקום בו יש אהבה יש חיים

סבתא ליאורה ונועה
סבתא ליאורה כתינוקת
סיפור משפחת ספקטור ומכטינגר: שושלת רבנים מפוארת

שמי ליאורה מכטינגר, נולדתי בתל אביב בתאריך 1 למרץ 1950 ובעוד מספר חודשים אני חוגגת 70 שנים. כשהייתי בת 4 חלתה אימי ונפטרה ואני גדלתי במשך שנתיים אצל דודתי ולאחר מכן  הועברתי ל פנימיה "הדסים, שם למדתי וגרתי עד שנות התיכון. אז חזרתי הביתה לתל אביב, לבית אבי, ועד שהתגייסתי לצבא.

מהאלבום המשפחתי 

תמונה 1

וקצת על המשפחה….

תמונה 2

נועה ועומר התאומים נולדו אחים לזיו האחות הבכורה. הם אחים גדולים לניל, שנולד כמה שנים אחריהם. אימא דלית ואבא סער הכירו  בבית ספר להשלמת הלימודים בשנות העשרים לחייהם ונישאו. סבתא ליאורה וסבא רן הכירו בעיר אילת, התחתנו וילדו את הבן סער – אבא של נועה. אבא של ליאורה – סבא רבא של נועה – אליהו ספקטור ואימא של ליאורה – סבתא רבא של נועה – חיה בלקין-זיסין, הכירו במסיבת פורים בשנת 1937, התחתנו וילדו שתי בנות: מרים-מימי וליאורה, סבתא של נועה.

סבתא רבתא של נועה, חיה בלקין, עלתה עם משפחתה בשנות השלושים והם התיישבו בפתח תקווה. אבא של סבא רבא אליהו – יצחק ספקטור – נולד בשנת 1888 בקייב שבאוקראינה ועלה לישראל בתור חלוץ כשהיה נער, לימים היה מראשוני הרוקחים בפלסתינה- ישראל. כשהוא בקש להינשא חזר לרוסיה להתחתן, וכשרצה לחזור לישראל עם משפחתו התחילה מלחמת העולם הראשונה והוא לא הצליח לעלות לארץ.

בשנת 1918 נולד סבא רבא של נועה, אליהו ספקטור, שאמו נפטרה בשעה הלידה. אז התחתן יצחק ספקטור עם האחות של האם, ולאחר שנתיים, בשנת 1920, עלתה משפחת ספקטור לארץ כשסבא רבא של נועה (אליהו ספקטור) היה בן שנתיים. הם התיישבו בעיר תל אביב . סבא רבא רבא של נועה – יצחק ספקטור – הוא נצר למשפחת יצחק אלחנן ספקטור, רב חשוב בתולדות היהדות שעליו קרואים רחובות רבים בארץ: רחוב יצחק אלחנן כמו גם שכונות רבות בערים שונות כמו נחלת יצחק ובית קברות חשוב ועתיק בתל אביב – נחלת יצחק.

מצד האם – משפחת הורוביץ – סבא רבא רבא הוא הדור ה – 12 לשל"ה הקדוש, ישעיה הלוי הורוביץ, מגדולי רבני אשכנז במאה ה –17 שכתב את הספר החשוב ליהדות 'שני לוחות הברית' (ומכאן שמו-כינויו). היום קברו נמצא בעיר טבריה ליד קבר הרמב"ם, הוא אחד מקברי צדיקים שאליו עולים להתפלל אלפי אנשים.

ונועה מכטינגר היא הדור ה – 16 לשל"ה הקדוש !

ואת השושלת שלנו אי אפשר להפסיק.

גלגולו של חפץ

התלבטתי מאד באיזה מהפריטים המיוחדים אשר עוברים במשפחתי לבחור, על איזה מהם לספר, האם על מנורת הכסף הקסומה שנמצאת במשפחתי כבר למעלה מ 200 שנה?  היא הוברחה לישראל עם עלייתו של סבי יצחק ספקטור ז"ל בשנת 1880, הוא ירש אותה מהוריו. האם לספר על טבעת הנישואין שלו שהועברה אלי ועתה העברתי אותה לבתי סטפני כשזו נישאה לבעלה? האם לספר על אגדה לפסח מיוחדת עם ריקועי פח שירשתי? או לספר על ספרי קודש שהודפסו בפלסטינה עבור סבי ועליהם מוטבע שמו יצחאק ספקטאר בשפת היידיש? האם לספר על אוסף פילים מיוחד שאני אספתי במשך שנות חיי? היה לי קשה מאד להחליט …

וכך בעודי חושבת החלטתי לספר לנכדתי האהובה נועה על מגילת אסתר מיוחדת אשר נמצאת ברשותי, ואשר בעצם אני היא החוליה הראשונה של שרשרת ההורשה לאיסוף ושמירת והעברת המגילה במשפחה שלי: לפני בערך 40 שנים נסעתי לטייל עם חברה במדינת מרוקו. היה קשה להיכנס אז למדינה זו, והיו צריכים אישורים מיוחדים ליהודים וישראלים על מנת להיכנס ולטייל שם. בשדה התעופה חיכו לנו מדריך טיולים ונהג אשר ארגנו את כל הסידורים לבתי המלון, למסעדות, לנסיעות, ולביקורים.  באחד הימים, כשבקרנו בעיר מרקש, הגענו לשוק מיוחד ששם נמצאים המון רוכלים עם סחורות וכלים מסוגים שונים כמו כלי בית, כלי עבודה, כלי צביעה ועוד, פרוסים על גבי שמיכות ומחצלות על הרצפה. כל אחד מן הסוחרים צועק ומכריז על מרכולתו, בכיכר השוק מטיילים המון עוברים ושבים, ומתקהלים כל פעם מסביב למופע מסוים: היו שם  מקומיים שחיללו בחליל ונחשי קוברה מתרוממים מתוך שקים ורוקדים לקול המוזיקה, היו שם אנשים שהכריחו תרנגולים להילחם ולנקר אחד את השני, אחד אפילו מכר צבים מתוך קופסאות קרטון, ובפינה אחרת  מכרו אפרוחים שזה עתה בקעו מהביצים.

בעודי מטיילת בתוך ההמון ובין הדוכנים,  ראיתי פתאום על אחת המחצלות על הרצפה בית מגילה מוכסף ועליו כיתוב בעברית. זה מאד סקרן אותי – איך זה שבשוק במדינה שעוינת יהודים וישראלים יש משהו מהיודיאיקה? הרוכל לא ידע להסביר לי מהיכן יש לו את זה ואני מיד קניתי את בית המגילה הריק. וחלמתי מה אעשה איתו.. הגעתי הביתה לישראל , ופניתי לסופר סת"ם (סופר סת"ם: אדם העוסק בכתיבת קודש, של ספרי תורה, תפילין או מזוזות) ובקשתי שיכתוב עבורי את מגילת אסתר על דפי קלף אמיתי מעור של צבי. זאת מכיוון שאני נולדתי יומיים לפני חג פורים, הקדשתי את המגילה לאבי – אליהו  ספקטור ז"ל.

מגילת אסתר המשפחתית 

תמונה 3
תמונה 4

סבתא ליאורה, נועה, והמגילה 

תמונה 5

הזוית האישית

נועה אהובה יקרה שלי,

בתחילת התהליך של העשייה ביחד וחקירת ההיסטוריה והעבר המשפחתי שלי ושלך, לא ידעתי בעצם מה זה הדבר הזה, מה נעשה ביחד. והאמת שקצת חששתי מהעובדה שיהיה לך משעמם להקשיב לי ולשמוע כל מיני סיפורים על אנשים מהמשפחה שלך ושלי שאת לא מכירה, ובעצם זו פעם ראשונה שתשמעי עליהם בכלל, ואז חשבתי שאולי לי לא יהיה כל כך מעניין. אבל נועה יקרה שלי, הופתעתי. התהליך היה נהדר, הארגון של המורה שולי וכל המשימות היו נפלאות ובמקום, העזרה הגדולה של רוני – לא היינו שתינו יכולות להסתדר בלעדיה ואנחנו מברכות אותה על כך, ואת ואני – וואו! איזו הנאה ותענוג זה היה לעשות את הדברים.

נכדה מקסימה שלי, אין דבר שאת לא יכולה להתגבר עליו ולכבוש אותו ולהגיע אליו, ולעשות אותו, עם כוח הרצון שלך. אין הרבה אנשים כמוך, מיוחדת ואהובה שלי, והכי כיף היה לעשות את כל הדברים ביחד את ואני – הנכדה והסבתא. התהליך הזה שעשינו ביחד על סיפור המשפחה שלי בעבר, שגם אני לא הכרתי חלקים ממנו, גרם לי לנסות בזמן הקרוב להכין מיזם גדול על שורשי המשפחה, זה גם משהו שאוכל להשאיר אחרי. והכל בזכותך.

נועה שלי – אני גאה בך ואוהבת אותך המון המון והכי בעולם.

סבתא ליאורה

אכן התכנית הנה מיוחדת, ונפלא להדק קשרים עם הדור הצעיר שלנו שבדרך כלל אין לו סבלנות להקשיב לקשישים, ולהעביר להם את מסעה של כל משפחה ומשפחה.

מילון

רוכל
מוכר בשוק

יצחק אלחנן ספֶּקטוֹר
הרב יצחק אלחנן ספֶּקטוֹר (בכתיב היידי, שנהג בזמנו: ספעקטאָר, בניו נקראו בשם רבינוביץ' - ראַבינאָוויץ), (ה'תקע"ז, 1817, ראש - כ"א באדר ה'תרנ"ו - 1896, קובנה), היה רבה הראשי של קובנה. היה מגדולי הפוסקים בדורו וכונה "רשכבה"ג" (ראשי תיבות: רבן של כל בני הגולה). נחשב לאוטוריטה בתחום התרת עגונות. (ויקיפדיה)

ישעיה הלוי הורוויץ
רבי ישעיה הלוי הורוויץ, מכונה השל"ה או השל"ה הקדוש (על שם חיבורו "שני לוחות הברית"; ה'שי"ח, 1558 – תאריך הפטירה שגוי אך נתקבע לי"א בניסן ה'ש"צ, 24 במרץ 1630 וכנראה טבת שפ"ו) היה מגדולי רבני אשכנז במאה ה-17. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במקום בו יש אהבה יש חיים“

”נועה מכטינגר היא הדור ה–16 לשל"ה הקדוש “

הקשר הרב דורי