מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שולמית זוכרת את מלחמת ששת הימים

סבתא משמאל
סבתא בתמונה משמאל
המילה ילדות או נעורים מזכירה לי רגשות געגועים וכיף

שמי שולמית אספרנסה, במרוקו קראו לי סוזנה, נולדתי בשנת 1954 בעיר ראבט, בבית החולים.

יהדות מרוקו- ניתן לקרוא בהרחבה באתר בית התפוצות: קהילת יהודי מרוקו. הקהילה היהודית בראבט :" כמו בקרב שאר קהילות יהודי מרוקו, לאחר הקמת מדינת ישראל החל זרם הדרגתי של עלייה מרבאט לישראל הצעירה. אחרים היגרו בעיקר לצרפת וקנדה. קהילה יהודית בגודל משמעותי התקיימה בה עד לימי מלחמת יום כיפור, שלאחריה נותרו בעיר יהודים מעטים בלבד. בראשית המאה ה-21 חיו ברבאט מספר עשרות יהודים, ופעיל בה בית כנסת אחד ברובע החדש".

גרתי במרוקו עד גיל שנתיים. בשנת 1956 משפחתי עלתה לישראל. יש לי 11 אחים ואחיות.

אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי ליאן. במפגשים שלנו בתכנית דהרנו על זכרונותי מימי הילדות. המילה ילדות או נעורים מזכירה לי רגשות געגועים וכיף…

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי

20170306_193008

סבתא שולמית מספרת על זכרונותיה ממלחמת ששת הימים

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים באותה תקופה הייתי בת 12 בכיתה ו'. במהלך המלחמה נאלצתי לשהות ואפילו לישון במקלט בית ספרי, שהיה קרוב לביתי. בתקופה זאת לא היו מקלטים בביתנו. אחים שלי ואני ישנו יומיים בלי הורינו הם נעדרו מהבית ולא יכלו להגיע אלינו. נורא פחדתי מהצעקות של האנשים בחוץ כי חשבתי שקרה משהו חמור. פחדתי נורא שקרה משהו להוריי. רק אחרי יומיים, הורי הגיעו וכולנו נרגענו ואפילו קצת צחקנו, מרוב אושר ושמחה. אני זוכרת את אבי שהיה קשוב לרדיו כל הזמן. האחים שלי ואני שיחקנו במשחקים שונים ואימי כל הזמן הייתה קשובה לרדיו יחד עם אבי. הורי היו טרודים מאוד, הם פחדו שקרה משהו לאחי הגדולים ששרתו בצבא. רק אחרי ששה ימים, הודיעו לנו שהמלחמה הסתיימה וכולנו שמחנו ובמיוחד אני.

סבתא שולמית מספרת: "אני זוכרת שתחביבי בתור ילדה היו לרקוד לשיר ולצייר וכנערה תחביבי היו לסרוג לתפור ולבלות עם חברותיי. למדתי בבית הספר "שלום עליכם". מתקופת בית הספר אני זוכרת כמה חברות טובות שלי. במיוחד אני זוכרת את חברותי: לבנה, שושנה, מרים ורחל…

קוסקוס הוא המאכל המסורתי בקרב יהודי מרוקו וזהו המאכל הכי אהוב עליי. "קוסקוס הוא מאכל צפון אפריקאי וסיציליאני מסורתי, לגבי המקור ישנה מחלוקת בין עדות צפון אפריקה, המאכל העשוי גרגרי סולת העוברים התפחה על ידי מים בתהליך של אידוי. קוסקוס מוגש לרוב בתוספות מאכלים שונים, דוגמת מרקי בשר למיניו, או דגים, וירקות".

הזוית האישית

הנכדה ליאן: ברצוני לשתף אתכם בחוויותי האישיות. נורא שמחתי לשמוע את סיפור הילדות של סבתי והקשר שלי ושלה התחזק מאוד במהלך מפגשי התכנית.

סבתא שולמית: מאוד שמחתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. היה לי לכבוד לשתף את נכדתי ליאן, בסיפורי הילדות שלי.

מילון

קוסקוס
מאכל מרוקי נפוץ העשוי מסולת ומרק ירקות

ציטוטים

”בשנת 1967 חלה מלחמת ששת הימים באותה תקופה הייתי בת 12 ולמדתי בכיתה ו'“

הקשר הרב דורי