מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

במה אני גאה?

סבא ירמי והנכד אורי
כתבה ובה "מככב" סבא ירמי, בנושא ההתקוממות מצד המורדים נגד הנשיאה בפיליפינים
סייעתי להאדרת שמה של המדינה

שמי ירמי.

עם סיום לימודיי בטכניון בשנת 1957 התחלתי לעבוד בחברת תכנון המים לישראל (תה"ל) כמהנדס מים. השתתפתי בתכנון מפעלי המים הגדולים בישראל כמו המוביל הארצי, קו ירקון נגב ועוד.

בשנת 1962 נשלחתי לסיור לימודים במפעלי מים גדולים במיוחד באוסטרליה, ארצות הברית, שוודיה ואנגליה. לאחר מכן נשלחתי לטורקיה שם השתתפתי בתכנון ופיקוח על העבודות בפרויקט של הספקת מים והשקיה של שני מיליון דונם באזור העיר אדנה בדרום מזרח טורקיה ליד הגבול הסורי.

עבדתי שם קשה מאד במשך שלוש שנים, מבחינת התנאים הפיזיים ובמיוחד עקב העובדה שהייתי שם יחד עם אשתי ותינוק בן עשרה חודשים. ללא עזרה מהמדינה לא היינו יכולים להחזיק מעמד.

לאחר תקופה קצרה נשלחתי למדינת אל סלבדור באמריקה המרכזית, כדי לתכנן ולנהל פרויקט של מניעת שיטפונות ופיתוח חקלאי באזור זפופיטן. שם הייתי עם בני בן הארבע ובתי בת השנה. לאחר כשנה וחצי פרצה מלחמה בין אל סלבדור והונדורס, ונאלצתי להחזיר את הצוות שלי ארצה ולנסות להמשיך עם מהנדסים מקומיים  – אך לבסוף חזרתי עם המשפחה ארצה.

התקדמתי מאוד בעבודה ומוניתי לסמנ"כל השיווק הבינלאומי של תה"ל. הצלחתי להכניס את תה"ל לעבודות במדינות רבות באסיה, אפריקה, אמריקה הדרומית וגם באירופה (בספרד ובפורטוגל) ואף באוסטרליה ובארצות הברית. ב 15 השנים האחרונות שלי בתה"ל הייתי סמנ"כל עבודות חו"ל ובמסגרת זו הייתי נוסע לארצות רבות (בערך 60 ארצות).

בדצמבר 1989 נקבעה לי פגישה עם שר הרפורמה האגררית של הפילפינים. הגעתי לשם סמוך לחצות הלילה, וראיתי מהחלון בחדרי משהו שנראה ונשמע כמו זיקוקים. חשבתי שחוגגים איזה אירוע. השכם בבוקר העירו אותי והודיעו לי שיש התקוממות מצדה המורדים נגד הנשיאה. המורדים השתלטו על אזור המלון וניהלו קרבות עם צבא הממשלה. פגישתי התבטלה. התחילו להישמע יריות, ושני כדורים נכנסו לחדרי ולכן עברתי לחדר האמבטיה שהיה יותר מוגן.

היו שני הרוגים במלון והורידו אותנו למרתף. השגריר ניסה לחלץ אותי, אך ללא הצלחה. התברר לי שמשרד החוץ נמצא בקשר עם משפחתי בארץ ומעדכן אותה על המצב. לאחר חמישה ימים שוחררנו בחסות הצלב האדום.

במשך 43 שנות עבודתי בתה"ל עברתי תקופות לא קלות ומאתגרות, במיוחד בחו"ל, אך תמיד הרגשתי סיפוק בעבודתי וקיבלתי תגובות חיוביות. התגובות היו גם מ"השטח", על התרומה שפרויקט הביא לאנשים בהעלאת רמת חייהם, וגם מהדרגים הממשלתיים במדינות השונות שידעו להעריך את העובדה שישראל, באמצעות  תה"ל שהיתה חברה ממשלתית, תרמה למדינה.

פרשתי לגמלאות בהרגשה טובה שתרמתי להאדרת שמה של מדינת ישראל, במיוחד במדינות מתפתחות רבות בעולם השלישי.

הזוית האישית

סיפורו של ירמי תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר "בן צבי" בהרצליה, בסיוע המורה סיגל טיילור

מילון

המוביל הארצי
העורק הראשי של מפעל המים הארצי של מדינת ישראל, בו משולבים רוב מפעלי המים במדינה.

ציטוטים

”פרשתי לגמלאות בהרגשה שתרמתי להאדרת שמה של מדינת ישראל, לרבות במדינות העולם השלישי.“

הקשר הרב דורי