מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בלילה אחד יוצאים אל הלא נודע

רונה וסבא יעקב
סבא יעקב, הילד הקטן משמאל
סיפור העלייה של סבא יעקב ממרוקו לישראל

שמי יעקב, נולדתי במרוקו בשנת 1949, בן בכור ליוסף וסוליקה, אחריי נולדו אברהם וגבי. היינו אבא, אימא ושלושה בנים. בבית לא דיברנו הרבה על ישראל אבל ניהלנו אורח חיים מסורתי. העלייה ממרוקו הייתה בעייתית מאוד כי המלך לא רצה לאפשר ליהודים לצאת ממרוקו. פעילים מהארץ ניסו לעזור למשפחות לצאת ממרוקו בסתר.

לילה אחד העירו אותנו בחצות. מונית חיכתה בחוץ, אימא עטפה אותנו בשמיכות ומעילים אבא לקח כמה צרורות. יצאנו מהבית ונסענו. כילדים היינו בתוך חלום ולא הבנו מה קורה. המונית לקחה אותנו לנמל ושם עלינו לאונייה. באונייה התבקשנו לשמור על שקט וירדנו לבטן האונייה. לפנות בוקר הבחנו במשפחות נוספות עם ילדים וצרורות שהיו איתנו, את חלקם הכרנו מקזבלנקה.

באותו בוקר נאמר לנו שיצאנו לארץ ישראל. שמרנו על שקט לאורך כל השייט ונאסר עלינו לעלות לסיפון. הגענו למרסיי שבצרפת למחנה מעבר שנקרא "camp de grand arenas".

מחנה המעבר

תמונה 1

כל המשפחות ישנו ביחד במבנה ארוך. השהייה במחנה הייתה חוויה נעימה. במחנה שיחקנו עם הילדים האחרים והייתה חוויה של חופשה. לאחר מספר שבועות העלו אותנו באוטובוסים למטוס בדרך לישראל. כשנחתנו קיבלו את פנינו אנשי הסוכנות ואבא שלי אמר להם: "ארצה לגור רק בירושלים!". אנשי הסוכנות הבטיחו שכך יהיה. אחרי כמה שעות של בירוקרטיה עלינו שוב על האוטובוסים ויצאנו אל הלא נודע…

היה חושך, היינו עייפים ומותשים. לפנות בוקר הגענו למגדל העמק. אבא שלי היה מאוכזב מאוד והבין שזאת לא ירושלים! התקבלנו מאוד יפה על ידי התושבים שהובילו אותנו לביתנו החדש. שום דבר לא היה דומה לבית שבקזבלנקה. שכנים טובים כיבדו אותנו באוכל ושתייה והרגשנו רצויים ומחובקים. לא ידעתי עברית ולמרות זאת נכנסתי ישר לכיתה ז'. הצמידו אלי ילדה בשם שושנה שעזרה לי בשיעורי הבית ובלמוד השפה. עד היום אני אסיר תודה לאותה ילדה שעזרה לי להיקלט בבית הספר ובארץ ישראל.

בילדותי (אני מימין)

תמונה 2

הזוית האישית

הנכדה רונה: בעבודה על תכנית הקשר הרב דורי נהנינו מאוד מהעבודה המשותפת. סיפור החיים של סבא היה מרתק ולימד אותי הרבה על סבא.

סבא יעקב: שמחתי לשתף את רונה בסיפור החיים שלי ונהנתי מאוד להשתתף בתכנית.

מילון

בירוקרטיה
(ֿֿבעברית: מִשׂרָדָנוּת), מושג רב משמעי מתחום הניהול הארגוני, שאחת המשמעויות המוכרות שלו היא צורת ניהול משאבי אנוש היוצרת תאום (השואף להיות רציונלי) במערכת. צורה זו מסודרת ומאורגנת בחוקים ברורים רשמיים ומוחלטים וקיים בה פיקוח רצוף על ביצועיה שלה ושל החברים בה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כילדים הרגשנו בחופשה אחת גדולה במשך כל המסע“

הקשר הרב דורי