מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית שערים קבוצת המייסדים

סבתא רותי ז"ל
סבא אילן והנכד ריס
תנאי החיים במושב

סבתא רותי נולדה בבית שערים ליחיעם ונעמי גבאי. האבא יחיעם היה יליד הארץ ממושב מרחביה ונחשב הבן הראשון של ההתיישבות החדשה בעמק (כנראה הייתה בת בעמק שנולדה לפניו). האבא של יחיעם היה יליד גליציה שבפולין והשם המקורי של המשפחה היה מימן, ככול הנראה, וכאשר אחד הבנים ברח משרות כפוי בצבא הפולני הוא החליף את השם לגבאי. מקור השם מימן הוא כנראה מימון ומוצא המשפחה הוא ממגורשי ספרד שהגיעו לגליציה. סבתא נעמי נולדה בפולין. סבתא רותי נולדה בבית-חולים העמק, בעפולה.

הילדות בבית-שערים:

החיים בבית-שערים באותה תקופה לא היו קלים למבוגרים. המושב הוקם בשנת1926 ע"י קבוצת עולים מיגוסלביה. לא הייתה אספקת מים לצרכי חקלאות, והקבוצה הזו הלכה והתפרקה. חיזוק משמעותי הגיע כאשר קבוצה של הנוער העובד המורכבת מבני מושבים ועולים צעירים שעברו הכשרה חקלאית, הצטרפה למושב ב-1936. באותה קבוצה היו גם ההורים של סבתא רותי. חברת מקורות שהוקמה ב-1937 ע"י לוי אשכול, מי שלימים נעשה ראש ממשלה, העבירה קו מים ממעיינות בעמק זבולון ליישובים החקלאיים שבעמק יזרעאל ובתוכם בית-שערים. מים אלה אפשרו פיתוח חקלאות ולביסוס המושב.

תנאי החיים בבית-שערים באותה תקופה היו קשים. אנשים גרו בצריפים כאשר השירותים בחוץ במבנה עץ קטן, טרקטורים לא היו בנמצא. היה רק טרקטור אחד לכל המושב לצורך חריש. העבודה בחקלאות עם האדמה ועם בע"ח חייבה כביסה רבה של בגדי עבודה כאשר הכביסה נעשית ביד (לא היו מכונות כביסה באותה תקופה). הדרכים בתוך המושב ובתוך המשק לא היו סלולות, היה רק כביש כניסה קצר למושב. תוצאה מכך בחורף כשהיה בוץ עמוק הוסעו הילדים לבית הספר והגן שבמרכז המושב על גבי מזחלת רתומה לסוס. ברבות השנים סללו כביש לאורך כל המושב. העדר דרכים סלולות בתוך המשקים גרם לכך שבחורף הטרקטורים, שנקנו בינתיים, היו מעלים בוץ על הכביש הסלול. בעיה זו נפתרה לאחר שנים רבות כאשר הדרכים בתוך המשקים הפכו לסלולות.

סבתא רותי הייתה תלמידה טובה מאוד וכאשר סיימה את בית הספר היסודי בבית-שערים המשיכה את לימודיה בתיכון בטבעון. (לא הייתה באותה תקופה חטיבת ביניים ועקב זאת ביסודי למדו עד כיתה ח'). כתוצאה מכך הכרתי את סבתא רותי היכרות שטחית משום שגם אני למדתי באותו תיכון אם כי בכיתה מתחתיה. החברות בינינו נוצרה רק כאשר שנינו למדנו באוניברסיטה העברית בירושלים. סבתא רותי למדה ספרות עברית וספרות אנגלית וכן לתעודת הוראה. בירושלים התחתנו ושם נולד בנינו הבכור אורן.

הזוית האישית

גבע ריס משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבא העלנו את סיפורה של סבתא רותי זכרונה לברכה.

קישור לתיעוד המלא: רותי גבע ריס וסבא אילן 

מילון

חברת מקורות
הוקמה ב-1937 ע"י לוי אשכול, מי שלימים נעשה ראש ממשלה, העבירה קו מים ממעיינות בעמק זבולון ליישובים החקלאיים שבעמק יזרעאל ובתוכם בית-שערים. מים אלה אפשרו פיתוח חקלאות ולביסוס המושב

ציטוטים

”החיים בבית שערים באותה תקופה היו קשים.“

הקשר הרב דורי