מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית מגוריה של סבתי נאוה פרץ

אני עם נכדתי לירי בתכנית
נאווה בת 20
תנאי החיים בתקופת קום המדינה

שלום שמי נאוה פרץ, נולדתי בתאריך 6.2.1945 בבית החולים בלינסון שנמצא בפתח תקווה. שם משפחתי כשנולדתי היה נודלהולץ ולאחר מכן בגיל 6 אבי עברת את שם משפחתנו לאורן. גרתי וגדלתי במרכז תל אביב, ברחוב בר כוכבא שנמצא ליד כיכר דיזינגוף.

הבניין היה בעל חמש קומות ואני גרתי עם הוריי ואחותי, וסבי וסבתי בקומה שנייה. בדירה זו היו ארבעה חדרים שמוקמו לאורך מסדרון ארוך, בכל חדר גרה משפחה אחרת. לכל ארבע המשפחות היה רק מטבח אחד, שירותים אחד וחדר אמבטיה אחד. בחדר אחד גרו כאמור סבי וסבתי ובחדר שלידם גרנו אני, אחותי והוריי. המרפסת היחידה שהייתה לדירה הייתה משותפת אך ורק למשפחתי.

בחדר השלישי גרה אישה מבוגרת עם בתה בת העשרים והן בישלו, אכלו וישנו בחדר הזה. לא אהבתי אותן כי הן אף פעם לא חייכו. בחדר הרביעי גרה אישה מבוגרת שהייתה תופרת עם בנה הבחור, ולמרות שלא היה לה שום דבר נוסף בחדר היא קיבלה נשים שהביאו לה את הבדים לתפירת שמלות או בגדים לתיקון. את דיירת זו אהבתי מאוד ופעמים רבות נכנסתי אליה.

המטבח שהיה בקצה המסדרון הארוך היה שייך רק למשפחתי. צד אחד של הכיור היה של סבתי והצד השני היה של אמי, ושתיהן בישלו על פרימוס. השולחן אוכל היה משותף ומשפחתנו אכלה בו בתורנויות מכיוון שלא היה מספיק מקום לשישה כיסאות. השירותים והאמבטיה היו משותפים לכל דיירי הדירה והייתה תורנות בבוקר ובערב להשתמש בהן.

אני זוכרת אירוע אחד מסויים שהתרחש בחדר האמבטיה כשהייתי בת 6: אמי הייתה קונה דגי קרפיון חיים והייתה מכינה מהם דגים לארוחת הערב בימי שישי (שהתנהלה בחדר של סבי וסבתי) כשכל משפחתי יחד. אמי הייתה ממלאת את האמבטיה שבה התרחצנו במים ומכניסה את הדגים החיים למספר שעות עד להכנתם לארוחת הערב. אני מאוד אהבתי לשחק ליד האמבטיה ולנסות לגעת בדגים, עד שיום אחד התכופפתי יותר מדי ונפלתי למים שבהם היו דגים חיים. אינני זוכרת אם קיבלתי מכה או לא, אבל אני זוכרת את עצמי עומדת מחוץ לאמבטיה רטובה, נוטפת מים ומבוהלת שאולי פגעתי בדגים. זה אחד הזכרונות הנחמדים מתקופת ילדותי, שבמהלכה תמיד הייתי שמחה ומאושרת, למרות שבימים ההם כל צרכינו היו בסיסיים אך טובים.

אני חושבת שכך נשארתי עד היום – שמחה ומאושרת.

הזוית האישית

לירי: החוויה ביחד הייתה כיפית למדתי הרבה מסבתא שלי. אני רוצה לאחל לה שנמשיך להפגש ביחד ולעשות דברים כיפיים ביחד.

נאוה: נהניתי להיות בחברת הילדים והסבים והסבתות ולשמוע את חוויות הדור המבוגר וסיפורי המשפחות, דבר שגרם לי להתקרב יותר לנכדי ובעיקר לנכדתי איתה הגעתי לתכנית, לירי.

מילון

פרימוס
מכשיר לחימום ובישול עם בית קיבול לנפט

ציטוטים

”תמיד הייתי שמחה ומאושרת למרות שבימים ההם כל צרכינו היו בסיסיים אך טובים“

הקשר הרב דורי