מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית ילדותי בירושלים בשכונת קטמון הישנה

סבתא אילה והנכדה אלה
אילה בהופעת בלט
סיפורים מילדותי

בילדותי גדלתי בירושלים, בשכונת קטמון הישנה. בחצר הבית גידלה אמא שלי תרנגולות וכל יום היו לנו ביצים טריות. מאוד אהבנו את התרנגולות ואפילו קראנו להן בשמות. בגינת הבית גדלו ירקות – מלפפונים, צנוניות, כרוב, עגבניות ועוד. בחג השבועות היינו מביאים טנא מירקות הגינה.
 
כשהייתי ילדה קטנה לא היה לנו בבית מקרר. היה ארגז קרח ששימש כמקרר. כל יום היה עובר מוכר קרח, שנסע בעגלה רתומה לחמור. כדי שידעו שהוא מגיע הוא היה מצלצל בפעמון ידני גדול, וכך שמעה אמא שהוא בחוץ. כל יום היינו קונים גוש של קרח והיינו שמים בארגז הקרח ועליו שמו את כל המצרכים שצריכים היו קירור. גם אוכל מבושל שמו בתוך ארגז הקרח. עד למחרת היום הקרח היה נמס והיינו צריכים לקנות שוב גוש קרח חדש. פעמים רבות אחי ואני היינו לובשים כפפות ומביאים יחד בידיים את הקרח בחזרה הביתה. זה היה מאוד קר וכבד. ליקקנו אותו בדרך וצחקנו.
 
כדי להתקלח – פעם בכמה ימים – ההורים היו מחממים מים בכלי מתכת גדול (דוד מים). את דוד המים חיממנו על פרימוס (דומה לגזייה שיש לה להבה שעליה חיממו את המים) וזה לקח הרבה זמן לחמם את המים לרחצה. לא היה מקלחון וטוש כמו היום. היתה אמבטיה עם ברז מים קרים בלבד, בלי מים חמים. מילאו את האמבטיה במים החמים שחיממו, ועשינו אמבטיה בעזרת כוס מתכת גדולה.
 
בחורף חיממו את הבית בתנורים שנקראו פיירסייד, תנור שממלאים בנפט וכך מחממת הלהבה את החדר. על התנור שמה אמא שלנו רשת מתכת ועליה היתה שמה הרבה פעמים פרוסות של לחם, שנעשו טוסטים טעימים. על הרשת היו מניחים גם קומקום מים וכאשר המים רתחו הכינו לנו תה. בחצר בית היה מיכל גדול שבו מילאו נפט כל החורף וממנו מילאו את התנורים. פעם בכמה ימים עבר ברחוב מוכר נפט. היתה לו עגלה גדולה רתומה לסוס ועל העגלה היה מיכל נפט גדול. הוא היה מצלצל בפעמון גדול וצעק שהגיע מוכר הנפט וכך שמעו בבתים שהוא הגיע ויצאו לקנות ממנו נפט.
 
כשהייתי ילדה קטנה אי אפשר היה לקנות חלב בחנות. לא היו שקיות חלב ולא היו קרטוני חלב. מוקדם בכל בוקר היה עובר ברחוב החלבן ומוכר חלב מתוך כדים שהיו מונחים על העגלה שלו, שהיתה רתומה לסוס. אמא שלנו היתה משאירה קערה או סיר ריק על המרפסת שלנו – על שולחן – והחלבן היה עולה אל המרפסת וממלא את הקערה או הסיר. את הכלים עם החלב אמא שלנו שמה בארגז הקרח. החלבן היה איש מאוד נחמד ושמח וכאשר היה מגיע לרחוב שלנו היה שר בקולי קולות כדי שכולם ישמעו.
תחפושת לפורים של אילה

תחפושת לפורים של אילה
 
תשע"ה

מילון

ארגז קרח
מקרר לא חשמלי שהיה בשימוש בתקופת שנות החמישים

ציטוטים

”להקפיד על הפרטים“

הקשר הרב דורי