מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית חדש

סבתא רינה ואולי בקשר הרב דורי
סבתא רינה
סיפורו של אימוץ

סבתי רינה אירן כספי, נולדה בצרפת בעיר ליאון בשנת 1950.

סבתא התייתמה בגיל צעיר מהוריה והיה עליה לעלות לארץ עם אחיה ואחיותיה בשנת 1958. סבתי עלתה לארץ באוניה לנמל חיפה יחד עם כל אחיה, סבתי פחדה לרדת למקום חדש כי לא הכירה אף אחד ופחדה מהלא נודע. האבא המאמץ, שגם אותו לא הכירה היה צריך לעלות לאוניה ולהוריד את סבתי. בן הדוד של האבא רצה לאמץ את הילדים והיו עוד ארבעה ילדים בביתם. לסבתי ולכל האחים היה קושי לתקשר עם הילדים שהיו בבית החדש ותיקשרו בשפת הסימנים, כי סבתי ידעה רק צרפתית והם דיברו רק עברית.

משרד הפנים נתן לילדים שמות חדשים, מאחר שלסבתי היה שם צרפתי משרד הפנים חייב אותה ואת האחים שלה לקבל שם עברי ושמה היה במקור  חיה אבל איננה אהבה את השם ולכן החליפה אותו לרינה בהמשך השנים סבתי רצתה את שמה המקורי והחזירה אותו לאירן רינה כספי.

עם הזמן סבתי למדה את השפה העברית בעזרת אחותה המאמצת דורית והלכה ללמוד בבית הספר עממי בתל אביב. בבית הספר סבתי הכירה חברות אשר עזרו לה להתחבר וללמוד את השפה העברית. עליית הנוער בן שמן עזרה למשפחה סידרה מקום לשני הילדים הבוגרים. בחגים ובשבתות היו חוזרים לביתם. סבתי הצטרפה לנוער העובד ונהנתה מאוד. לאחר מכן למדה בתיכון בית צעירות מזרחי והתענינה בתפירה, אומנות ובישול. דורית הכירה את יחיאל שהיה חבר של אבידור וכך סבתי הכירה אותו ובהמשך התחתנו ונולדו ילדיהם, הבכור בועז איריס ושי. איריס התחתנה ונולדה בתם הבכורה הנקראת אולי [אני]: על שם האמא המאמצת של סבתי ואחר כך נולדה גם גאלה.

תמונה 1

תמונה 2

תמונה 3

הזוית האישית

התכנית והסיפור קירבו מאד בין העולמות שלי ושל אולי, אולי היא ההמשך של המשפחה וזו הקרויה על שמה של האמא המאמצת.

מילון

אימוץ
אימוץ הוא הליך המקנה לאדם מעמד חוקי של הורה על ילד שנולד לאנשים אחרים.

ציטוטים

”לעזוב ארץ אחת ולהתחיל חיים חדשים בארץ אחרת“

הקשר הרב דורי