מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הספר המוזיקלי בסנקט פטרבורג

כנסיית הדורמיציון בסנקט פטרבורג
גדת נהר הנייבה וקתדרלת איסק הקדוש ןיקיפדיה
ילדותה של סבתא בסנקט פטרבורג

שמי תום גורדון, השנה בתכנית הקשר הרב דורי תעדתי את סיפורה של סבתי נטשה גורדון. סבתא נטשה נולדה ברוסיה בשנת 1945 לבית משפחת קובלדין. סבתא נולדה בעיר שנקראת סנקט פטרסבורג

רקע – העיר סנקט פטרבורג

"סנקט פטרבורג (או סנט פטרבורג; ברוסית: Санкт-Петербу́рг, בעבר: פטרוגרד, לנינגרד) היא העיר השנייה בגודלה ברוסיה (אחרי מוסקבה). תושבי העיר מכנים אותה בקיצור פטרבורג או פיטר (Питер). העיר שוכנת בצפון-מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי, בשפך נהר הנֶבָה. סנקט פטרבורג היא מרכז תרבותי אירופי חשוב, בעלת מעמד מרכזי כעיר נמל ופתח למסחר עם אירופה". ויקיפדיה

סבתא נטשה מספרת על ילדותה בעיר סנקט פטרבורג:

"הילדות שלי הייתה שמחה ומאושרת, אימי ואבי אהבו אותי מאוד, הסבים מצד אימי (שגרו איתנו באותה דירה) פינקו אותי כל הזמן. סבתא שלי מצד אבא גרה עם דודי (אח של אבא) ואנו אהבנו לבקר אותם. סבא שלי מצד אבא נפטר כאשר הייתי בת שלוש ואני כמעט לא זוכרת אותו.

אני אהבתי לשחק כדורסל וגם הייתי בנבחרת של בית הספר. בית הספר שלי לא היה בית ספר רגיל אלא בית ספר מוזיקלי. מכיתה א' ועד כיתה ט' למדתי בבניין שבנו לפני 1917, מי שבנה את הבניין היה גרמני. בית הספר היה במרכז העיר, הכיתות היו עם תקרה גבוהה חלונות גדולים מסדרונות רחבים וארוכים וחדר אוכל גדול.

אחרי כיתה ט' עד יא' עברתי לבית ספר אחר אשר גם הוא נמצא במרכז העיר באחוזה של רוזן, בית הספר היה מאוד יפה: קירות מעץ, חלונות גדולים, הרבה מראות, מנורות גדולות עם קריסטלים.

בשני בתי הספר המורים היו משכילים ומתחשבים בתלמידים בבית הספר הבנות היו לובשות שמלות בצבע חום עם צווארון לבן, בימי חול לבשנו סינר בצבע שחור ובימי חג סינר בצבע לבן. הבנים לבשו כובעים בצבע אפור, כאשר היו מחוץ לכיתה. אני הכי אהבתי את המקצועות פיזיקה ומתמטיקה בגלל שהם התבססו על לוגיקה, אך אהבתי גם את המקצועות היסטוריה וספרות מכיוון שהם חשובים להשכלה כללית של כל בן-אדם.

לא אהבתי את המקצוע זיאולוגיה, לא יודעת למה, אבל לפי דעתי המורות לא היו מעבירות את השיעור בצורה מעניינת. בדרך כלל עשיתי לבד את שיעורי הבית, אך כאשר הייתי צריכה עזרה התייעצתי עם חברי בטלפון.

לאחר בית הספר היינו הולכים עם החברים להחליק על הקרח בפארק או שהיינו הולכים לסרט או להצגה, הייתי עוזרת גם לסבתא בעבודות הבית. הורי לא בדקו את מצב שיעורי הבית שלי מכיוון שסמכו אלי שאני עושה את כל השיעורים אך תמיד כאשר חזרתי מבית הספר סיפרתי להם על איך שהיה.

בכיתה ה' התחלתי ללמוד צרפתית, מורתי הייתה מצרפת, היא הייתה נמוכה ועצבנית. מהשיעור הראשון דיברה איתנו רק בצרפתית ואם מישהו לא היה מבין מה היא אמרה אז היא הסבירה לו בתנועות ידיים, היה לה מאוד חשוב על המשמעת בכיתה, כאשר מישהו היה מדבר הייתה לוקחת סרגל ומצליפה בו, למרות קושי זה לא שמנו לב איך תוך שישה שיעורים התחלנו להבין את המורה ולדבר שוטף בצרפתית. לפי דעתי, לפי ודעת הרוב היא הייתה בן-אדם מדהים ועבדה בבית הספר עד גיל 70!!!

אני זוכרת שבאחד מהחופשים של כיתה ח' טיפסנו איתה על האוורסט!!!

הזוית האישית

תום גורדון מתעד את סיפור ילדותה וחוויותיה של סבתא נטשה מבית הספר בסנקט פטרבורג.

מילון

סנקט פטרבורג
סנקט פטרבורג (או סנט פטרבורג; ברוסית: Санкт-Петербу́рг, בעבר: פטרוגרד, לנינגרד) היא העיר השנייה בגודלה ברוסיה (אחרי מוסקבה). תושבי העיר מכנים אותה בקיצור פטרבורג או פיטר (Питер). העיר שוכנת בצפון-מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי, בשפך נהר הנֶבָה. סנקט פטרבורג היא מרכז תרבותי אירופי חשוב, בעלת מעמד מרכזי כעיר נמל ופתח למסחר עם אירופה. ויקיפדיה

ציטוטים

”אני זוכרת שבאחד מהחופשות של כיתה ח' טיפסנו איתה על האוורסט!!!“

הקשר הרב דורי