מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הספר היהודי בעירק פרנק עיני

אני ונכדתי אריאל במפגש של הקשר הרב דורי
אני ואבא שלי ביום הולדת של חברתי.
אחת החוויות שעברתי בבית הספר בעירק

כשהייתי בת 9 נולד אחי, תמיר ואנחנו שני אחים בלבד.

לאמי קראו סימה לאבי נעים. גדלתי בבית ביחד עם אמא, אבא, אחי, סבתא מצד אמא.

בגיל 4 נכנסתי לגן תת חובה בבית הספר "פרנק עיני". כאשר באותו מבנה התלמידים למדו מתת חובה עד י"ב. כך שכל האחים הבוגרים הכירו גם את האחים הקטנים של תלמידי בית הספר, דבר שהפך את הקהילה בבגדד למשפחה אחת גדולה.

כבר בתת חובה למדנו אנגלית, היו לנו חוברות כתיבה עם אותיות באנגלית והיינו צריכים למתוח קו על האותיות המודפסות בקוים מקווקווים, והמורה הקפידה מאוד על צורת הכתב שלנו, היה חשוב ביותר לכתוב בכתב יפה כבר מגיל קטן.

שש השנים הראשונות בבית הספר היו כיתות של השלב של הלימוד היסודי. במהלכן מלבד למקצועות החובה למדנו גם צרפתית ואנגלית בצד לערבית. שלוש השנים לאחר מכן היו לימודי חטיבת הביניים, כאשר הכיתה התפצלה, לתלמידים שהלכו לכיוון המדעים הראלי, ותלמידים שהלכו לכיוון ההומני למדו כלכלה ושפות. שלוש השנים לאחר מכן היו שנות לימודי התיכון. כאשר בשנים האלה יהדות עיראק עברה טלטלה גדולה.

זה התחיל לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967. כאשר הכריז שליט עיראק סדם חוסן, שהסיבה להפסד במלחמה של העם הערבי היא כיוון שיש בוגדים בעם, וכמובן שהתכוון ליהודי עיראק.

בימים ההם החלו לבוא לבית הספר שלנו קבוצות גדולות של נערים מבתי ספר אחרים, כאשר היו בידיהם אלות וכל מיני מכשירים חדים, על מנת להכות אותנו ולהרוג אותנו. התופעה הזאת הייתה חוזרת על עצמה מידי שבוע. כמובן שהיה לנו מידע מוקדם שהם בדרך לבית הספר ולא אשכח לעולם את הפנים המבוהלות של מזכירת בית הספר שרצה מכיתה לכיתה בכל בית הספר על מנת להודיע שעלינו לעזוב את הכיתות ואת בית הפר במידי. ואז למחרת שהיינו מגיעים לבית הספר היינו מוצאים שכל הציוד מושחת.

באחת הפעמים מזכירת בית הספר לא הספיקה להודיע לכיתות לעזוב את בית הספר ונוצר מצב שהקבוצות של המתפרעים הגיעו עד לשער בית הספר כאשר כולנו היינו מבוהלים ומפוחדים מהזעם ומהצעקות שלהם, ולא אשכח לעולם שעמדו תלמידים ממוצא נוצרי ומוסלמי (בתיכון בכל כיתה היו בין 1 ל – 2 תלמידים לא יהודים ממשפחות האצולה העיראקית שהוריהם חשבו שהחינוך הטוב יקבלו אצל היהודים) בפתח של השער והודיעו לקהל המתפרע מחוץ לשער שאם הם רוצים להזיק ליהודים הם צריכים לעבור קודם אותם, למעשה הם הגנו עלינו בגופם. עד היום יש לנו קשרים של ידידות אמת עם תלמידי הכיתה הערבים שהיו בינינו.

במהלך תקופת המהומות האלה כל המורים הערבים שהיו מלמדים אותנו עזבו את בית הספר וסרבו ללמד אותנו יותר. מה שגרם לכך הוא שהנהלת בית הספר נאלצה להעסיק את בוגרי בית הספר היהודים כמורים לכיתות התיכון.

באותה תקופה החלה בריחתם של יהודי עיראק דרך הגבול הצפוני של הכורדים, מעבר ברגל עד לגבולות פרס וכניסה כפליטים לאירן. וכמובן כל התהליך הזה של הבריחה שהיו עוברות המשפחות היה חייב להיות סודי ביותר.

בימים האלה היינו מגיעים לבית הספר נכנסים לכיתה, ופתאום מגלים שחבר הנפש, בן הכיתה, שליווה אותנו מתת חובה ועד התיכון, שספסל הלימודים שלא ריק, ללא שום התרעה או הודעה מוקדמת. וכך התופעה הזאת נמשכה במשך שנתיים, מידי כמה שבועות היה נעלם עוד חבר נפש.

לאחר שקבוצות נכבדות מיהדות עיראק ברחו דרך הגבול והגיעו לארץ בטוחה וסיפרו על מצבם הקשה של יהדות עיראק, שלטונות צרפת שלחו משלחת עיתונאים לעיראק על מנת לבדוק מקרוב את מצבם של היהודים שחיו שם.

באחד הימים התבשרנו שמגיעה משלחת עיתונאים לבית הספר. כמובן כולנו היינו בלחץ, בפחד. לא אשכח כשהתחיל שיעור הכימיה הגיעה לדלת הכיתה עיתונאי עם מצלמה ענקית על הכתף, יחד איתו איש ביטחון ממשמרות סדם חוסן. כאשר איש הביטחון עמד בפתח הדלת העיתונאי נכנס לתוך הכיתה על מנת לצלם את מהלך השיעור. כמובן היינו מפוחדים ביותר, מלאי כעס ותסכול.

לא יכולתי לעבור על סדר היום עם המחשבה, שהסרטון הזה יגיע לעולם ויראה תמונה מעובטת למצבינו הנוכחי, לכן החלטתי (עם כל הפחד והסיכון שדבר) להכין פתקים שכתוב עליהם בגדול-help ולמסור אותם לחברי הכיתה שלי ולהורות להם לצאת אחרי העיתונאים בהפסקה ולנסות להכניס הם את הפתקים לכיסים. וכך עשינו אני ועוד 6 מבני כיתתי (הריקה למחצה), כאשר סיכנו את עצמינו ואת שאר בית הספר.

לימים, השלטון בעיראק הכריז על שינוי במגמה שלו לגבי יהודי עיראק והכריז על נהלים חדשים שבמזגרתם יתיר להםנפיק דרכונים לכל יהודי שרוצה לצאת מגבולות עיראק.

זה אחת החוויות הקשות והלא נעימות מיני רבים שעברנו בבית הספר שלנו – "פרנק עיני" באותם הימים.

הזוית האישית

אריאל פרדו: מאוד נהנתי עם סבתי, למדתי עליה המון דברים שלא ידעתי. הקשר שלנו התקרב הרבה יותר.

מילון

לוקסוס
מפואר

Schedule
לוח זמנים

comfortable
נוח

ציטוטים

”לא לוותר אף פעם על החלומות שלי“

הקשר הרב דורי