מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הספר אלי כהן בחייה של סבתא יונה

סבתא יונה ואני
סבתא יונה ונדיה כהן אשת המרגל
אלי כהן הונצח בשם בית הספר

בית הספר בחייה של סבתא יונה 
 
שמי הילה ממן ואני הנכדה השנייה של סבתא יונה. סבתא סיפרה לי שכשנולדתי קרן אור הבליחה אל ליבה, והילה עטפה באור של שמחה את כל המשפחה.     
 
נולדתי בארץ ישראל בעיר חיפה, אך סבתי יונה נולדה במצרים בעיר קהיר. היא עלתה לארץ בשנת 1956 כשהיא בת שנתיים, לאחר שרוב היהודים גורשו משם במלחמת סיני.
 
סבתא יונה גרה בקריית מלאכי והתחנכה שם. היא למדה בבית ספר "האחים" עד אמצע כיתה ה'. באותה שנה 1965 נבנה בי"ס חדש, הכיתה של סבתא עברה ללמוד בבי"ס זה. כיתה זו היתה הבוגרת ביותר בבית הספר שנועד להיות בית ספר צומח בו התלמידים ילמדו עד כיתה ח'. לבית הספר עדיין לא היה שם. 
 
זו היתה שנת 1965, שנה קשה למדינת ישראל. בשנה זו נתפס המרגל אלי כהן בסוריה ע"י הסורים. אלי כהן הואשם בריגול לטובת ארץ ישראל, נשפט ונדון למוות. הוא הועלה לגרדום בתלייה בכיכר העיר. אירוע זה היה כל כך קשה, שכשהוא נלמד בבית הספר, המורים הקפידו לציין את גבורתו ותרומתו לעם ישראל. 
סבתא מספרת שהתלמידים הושפעו מאוד מסיפור זה והציעו למנהל ביה"ס לקרוא לביה"ס ע"ש אלי כהן ז"ל. מאז נקרא ביה"ס ע"ש "אלי כהן" ז"ל. כשסבתא מספרת שהיא בוגרת המחזור הראשון של בית הספר עיניה נוצצות ובורקות.          
 
השנים חלפו וסבתא יונה למדה להיות מורה ומחנכת. גאווה גדולה הציפה את ליבה כשהגיעה ללמד בביה"ס בו היא למדה. ביה"ס ע"ש אלי כהן ז"ל. סבתא סיפרה לי שהיא למדה בבי"ס זה וגם אבא שלי שי למד שם, וגם צמרת, מור וזיו, האחים של אבא שלי, למדו שם.
הרגשתי את הולם לבה של סבתא וראיתי את דמעת ההתרגשות בקצות עיניה.
 
סבתא חינכה דורות רבים בבי"ס "אלי כהן", היתה מחנכת, רכזת חטיבה צעירה וסגנית מנהלת.
במהלך השנים הקפידו צוות המחנכים בבי"ס זה ללמד את סיפור חייו של אלי כהן. מנהלת ביה"ס והצוות החינוכי החליטו להנציח את זכרו של אלי כהן ע"י הקמת מוזיאון אלי כהן בביה"ס.
 
לימים הוקם בביה"ס "מוזיאון אלי כהן". בטקס הפתיחה של המוזיאון התארחה אלמנתו הגב' נאדיה כהן שברכה על הנצחה זו (בעיקר כשידוע שבית הספר הזה הוא ביה"ס היחיד בארץ שנקרא על שמו).
 
אלי כהן (ויקיפדיה) 
   תמונה 1
 
המוזיאון מנציח את גבורתו של אלי כהן. תלמידים רבים מגיעים למוזיאון כדי ללמד על פועלו ולהכיר את "גיבור ישראל", התלמידים מגיעים מבתי ספר שונים בארץ. סבתא יונה פרשה לגימלאות מעבודתה, את מירב שנותיה חיה בבית הספר אלי כהן. כתלמידה, כאמא, כמורה מחנכת.       
 
 אחי הבכור ואני הילה הגענו לביקור במוזיאון אלי כהן בביה"ס בו סבתא עבדה.
          סבתא התרגשה מאוד ואמרה: 
בילדותי התחלתי אותו…ועם נכדי אני סוגרת אותו…"
 "זכיתי לסגור מעגל" 
 
העשרה
קרית מלאכי:"קִרְיַת מַלְאָכִי היא עיר במחוז הדרום במישור חוף יהודה, בסמוך לצומת מלאכי ("קסטינה") המחבר את כביש 40 וכביש 3. המקום נוסד לראשונה ב-1950 כמעברה שהוקמה על אדמות הכפר הערבי קסטינה ו"מחנה קסטינה" של הצבא הבריטי ששכנו במקום עד מלחמת העצמאות".
 
אלי כהן: "אליהו (אלי) כהן (נולד ב-6 בדצמבר 1924, ט' בכסלו ה'תרפ"ה; הוצא להורג ב-18 במאי 1965, ט"ז באייר ה'תשכ"ה) היה מרגל ישראלי שפעל בסוריה והוצא להורג לאחר שנתפס. זכור, בישראל ובעולם, כאחד מגדולי המרגלים של ישראל". 
ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

גרדום
מתקן, בדרך כלל עשוי עץ, המשמש להוצאה להורג בתלייה

קרית מלאכי
קִרְיַת מַלְאָכִי היא עיר במחוז הדרום במישור חוף יהודה, בסמוך לצומת מלאכי ("קסטינה") המחבר את כביש 40 וכביש 3. המקום נוסד לראשונה ב-1950 כמעברה שהוקמה על אדמות הכפר הערבי קסטינה ו"מחנה קסטינה" של הצבא הבריטי ששכנו במקום עד מלחמת העצמאות.

אלי כהן
אליהו (אלי) כהן (נולד ב-6 בדצמבר 1924, ט' בכסלו ה'תרפ"ה; הוצא להורג ב-18 במאי 1965, ט"ז באייר ה'תשכ"ה) היה מרגל ישראלי שפעל בסוריה והוצא להורג לאחר שנתפס. זכור, בישראל ובעולם, כאחד מגדולי המרגלים של ישראל.

ציטוטים

”זכיתי לסגור מעגל בילדותי התחלתי אותו... ועם נכדי אני סוגרת אותו... “

הקשר הרב דורי