מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית היתומים של מריה

אורה בר עוז מספרת על מריה פלקופסקה, שעבדה עם יאנוש קורצ'אק, ועל עלייתה לישראל

בזמן מלחמת עולם השנייה הורי ברחו מפולין לרוסיה כי אבא שלי היה קצין בצבא הפולני. אני נולדתי בכפר רוסי בתחילת שנת 1944. אבי נהרג במלחמה, וכשהמלחמה הסתיימה חזרנו ללודז', עיר מולדתה של אימי בפולין. כל המשפחה של אימי ואבי נספתה בשואה ולא היה לנו איפה להיות. הצטרפנו לבית יתומים הלנובק שנוהל על ידי מריה פלקופסקה, אחת מהמורות אצל יאנוש קורצ'אק. בית היתומים מומן על ידי הסוכנות היהודית העולמית ושם נאספו ילדים שנצלו מהשואה והיו ללא הורים. אמי, אחי ואני קיבלנו מחסה, אוכל והגנה ואנו הילדים השתלבנו בתוך קבוצות הילדים. המנהלת, גברת מריה, נשארה בפולין לאחר שכולם עלו לארץ ובית היתומים פורק. היא עברה לוורשה ושם הקימה את בית יאנוש קורצ'אק, הקיים עד היום, וגם כתבה ספר. כאשר היא הגיעה לארץ כדי לבקר את הילדים היתומים היא הביאה לנו את הספר שכתבה עם הקדשה מיוחדת לאמא שלי. הספר שמור איתי עד היום.

עד שנת 1957 לא נתנו ליהודים לצאת מפולין, וכשהיינו במסגרות של בתי הספר בפולין סבלנו מתופעות אנטישמיות. לילדים בכיתה אסור היה לדעת שאני יהודיה. היה לי קשה כל הזמן להעמיד פנים ולא להזמין ילדים מהכיתה הביתה, כדי שלא  יגלו. בשנת 1957 עלינו לארץ על אוניה שהביאה אותנו לחיפה.

אלו היו השנים היפות בחיים שלי. זאת על אף קשיי הקליטה והאתגרים שהציבו לי הילדים האחרים, בני הקיבוץ. היה להם קשה להתמודד עם מישהו שונה מהם. הילדים למדו ממני הרבה על מה זה לגדול במדינה שיהודים סובלים ונרדפים והילדים לא יכולים להיות חופשיים. כל נושא המלחמה היה להם רחוק ונראה להם כמו סיפור מעולם אחר. עד היום אני שומרת על קשר עם הילדים מהקיבוץ ואנחנו נפגשים פעם בשנה באחד מהבתים שלנו. כמו כן, כל זמן היותי בקיבוץ ועד היום אני שומרת על קשרים עם הילדים היתומים שגדלתי איתם בפולין. כיום הם פזורים בכל העולם.

אמי התחתנה שנית עוד כשהיינו בפולין, עם ניצול שואה שאיבד את כל משפחתו. הוא היה אבי לכל דבר ועניין. כשהגענו לארץ הם התחילו את דרכם במעברה בחולון. אמי הייתה תופרת במקצועה. היא תפרה במכונת תפירה שהלכה איתה כל הדרך, מבית אימה עד לישראל. בכל השלבים המכונה הצילה אותה בכך שאפשרה להתפרנס. לאט לאט אמי ואבי הסתדרו ונקלטו. אבי במיוחד היה מאושר להיות במדינת ישראל ושמח מכך שאפשר לדבר באידיש מבלי לפחד מאף אחד.

מכונת התפירה שמורה אצלי בבית כמזכרת יקרה מאוד מאמי. אני יודעת שזה החפץ הכמעט יחידי שספוג בכל התלאות ובהיסטוריה של אמי .

מילון

יאנוש קורצ'אק
סופר, רופא, מחנך והוגה חינוכי יהודי פולני. היה מנהלם של בתי יתומים, שהיוו את אחד הניסיונות המוקדמים ביותר בחינוך דמוקרטי.

ציטוטים

”אבי היה מאושר להיות במדינת ישראל ושמח שאפשר לדבר באידיש מבלי לפחד“

הקשר הרב דורי