מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הילדים במעלה החמישה

אני ונכדי בארון העיטורים של הלוחמים
אני ונכדי בכניסה השלט מסביר על בית צילה
חיי בבית הילדים

שמי עידו, הנכד של סבתא לאה מור ז"ל.

סבתא לאה מספרת:

"נולדתי במעלה החמישה בשנת 1947 גדלתי בבית הילדים ביחד עם 20 ילדים נוספים.

הוריי עלו מפולין במסגרת גרעין "גורדוניה" גרעין שהיה אחרי על עליית יהודים לארץ ישראל, הוריי הכירו במסגרת עלייתם ארצה והקימו את מעלה החמישה ביחד עם 'הקבוצה'." קיבוץ מעלה החמישה הוקם במבצע "חומה ומגדל".

סיפור קצר על חיי בקיבוץ מעלה החמישה

"התמונה צולמה במוזיאון קטן במעלה החמישה. המוזיאון מייצג בעצם את עמודי התווך של הקמת הישוב. אני מסתכלת בתמונה של חמשת הנופלים – שעל שמם נקרא הקיבוץ – על חמשת האנשים עליהם גדלנו וחונכנו. למדנו להוקיר את חשיבות ההקרבה של הורינו למען הקמת הישוב ולהטמיע לנו את האהבה למקום מגורינו ולתת כבוד לאלא שבזכותם גדלנו במקום.

אני ועידו ב"בית צילה"

תמונה 1

המוזיאון הקטן, גם הוא נמצא במקום מיוחד בקיבוץ – "בית צילה" שמו. על שם חברת הקיבוץ שנהרגה בעת שהדריכה את ילדי הנוער בטיול למצדה, (לפני מלחמת השחרור)".

"בית צילה" – בית התרבות של הקיבוץ (ויקיפדיה)

תמונה 2

סבתא סיפרה: "המקום למעשה מייצג בעני את היסודות עליהן גדלנו בחופש, בארץ ובקיבוץ כדור שניתן לנו 'על מגש של כסף" על ידי הורינו וחבריהם שבנו בית לתפארת. בשנת 1947 הקיבוץ היה במצור ולא היה לנו קשר עם אבא שלי שהיה במלחמה. באחד הלילות בקיבוץ כשישנתי בבית הילדים פרץ מחבל לקיבוץ וזרק רימון לתוך חדר הילדים, לשמחתי אף אחד לא נפגע אבל נגרם נזק רב. עקב כך נאלצו לישון בבית עם ההורים.

אימא שלי שושנה עבדה בקיבוץ בחדר האוכל אבא שלי יוסף עבד "בפלחה" בגידול כותנה. את לימודי העברתי בפנימיית כנות שליד אשדוד. למדתי כלכלת בית ותזונה נכונה. בת מצווה חגגו לי בקיבוץ ביחד עם כל בני גילי. אחי מאיר שנולד וגדל בקיבוץ עדיין גר שם ועובד בשדות הכותנה שליד נחל שורק.

עם השנים התחלנו לפתח את הקיבוץ בנינו רפת, לול, מפעלי ממתקים ורדיו. בשנת 1967 אחרי מלחמת ששת הימים הכרתי את בעלי יצחק, שהיה נהג אוטובוס באגד. עברנו לגור לירושלים בשכונת קריית היובל שלימים נקראה בית מזמיל. נולדו לנו 5 ילדים איילת, משה, ערן, הילה, אלעד. בנוסף נולדו לנו 15 נכדים.

חינכתי את ילדי לחיות לפי אמונתם ולפי רצונם.

גרנו בקריית יובל ברחוב קרמינצקי 10 עד שנת 2017. בשנת 2017 עברנו דירה לגבעת משואה. ילדי גדלו, למדו, התבגרו בשכונת קריית היובל ושם העבירו כ – 50 שנות נישואים מאושרים".

הזוית האישית

עידו: אני הנכד של סבתא לאה. הזמנתי את סבתא להשתתף עימי בתכנית. סבתא לאה מור השתתפה עימי בתכנית הקשר הרב דורי ולצערנו נפטרה ממחלה בתאריך 12.03.18.

נכדייה הקטנים לביא ועוז נולדו כשכבר הייתה חולה בבית חולים ולא הספיקה לראות אותם. הנכדים לביא ועוז נולדו בתאריך: 01.03.18 , הנכדים היו בפגייה והראו לסבתא את התמונות שלהם. הם נולדו כשבועיים לפני פטירתה של סבתא לאה בתאריך 12.03.18. אני המשכתי וסיימתי לתעד את סיפורה.

יהי זכרה מבורך לעד!

מילון

נבעך, בובה מייסס
באידיש הפירוש: ''ממש מסכן'' באידיש: ''סיפורי סבתא''

ציטוטים

”"יודע אדם נפש בהמתו וחמור אבוס בעליו"“

הקשר הרב דורי