מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הילדים בקיבוץ כפר מסריק

סבתא שרה וירדן
סבתא שרה בילדותה
סיפור ילדותה של סבתא בחינוך המשותף

סבתא שלי, שרה שמעון, נולדה בקיבוץ כפר מסריק בשנת 1947. קיבוץ "כְּפַר-מַסָּרִיק הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי בגליל המערבי הנמצא בשפלת עכו, ליד נחל נעמן. הקיבוץ, שהוקם בשנת 1940, נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה, תומאס מסריק. הקרקע נרכשה על ידי קק"ל בשנות ה-30 של המאה ה-20. שייך למועצה אזורית מטה אשר…הקיבוץ הוקם בשנת 1932 בפתח תקווה על ידי קבוצות חלוצים חברי תנועת השומר הצעיר מליטא וצ'כוסלובקיה שעלו כחלק מהעלייה החמישית, ולכן בשנת 1933 נקבע שמו הראשון של הקיבוץ: "צ'כו־ליטא"". (ויקיפדיה).

%d7%a9%d7%a8%d7%94-%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%9f-1

סבתא  מספרת על ילדותה בקיבוץ כפר מסריק

"החיים שלנו היו פשוטים מאד. אנחנו גרנו בבתי ילדים, ישנו ואכלנו בבית הילדים, היינו הולכים הביתה רק לשעתיים  בין השעות 16:00-18:00. היה לנו חינוך נוקשה. חיינו חיים פשוטים: לא הייתה טלוויזיה, לא רדיו ולא טלפון. כשהיינו קטנים הייתה קומונה לילדים ושם היינו מקבלים בגדים יפים ומשותפים כי הקיבוץ לא היה מופרט".

כשסבתא נולדה, היא ישר מייד אחרי לידתה הועברה לבית תינוקות. סבתא ממשיכה:

"להורים שלנו היה אסור להיכנס לבית התינוקות, שלא בשעות הביקור שנקבעו והם היו מציצים מהחלון, כשרצו לראות אותנו. כשגדלנו עברו לפעוטונים, אחר כך לגנים שהיו נמצאים איפה שעכשיו גן תמר. כמו  בכל גן ילדים, היו שם חצר למשחק וחפצים ומשחקים, דברים לשחק איתם. כאשר הגעתי לגיל שש, הלכתי לכיתה א' ואז עברנו לגור כולם יחד בבתי הילדים.  בכתה ז' עברנו למוסד נעמן ושם חילקו אותנו לקבוצות עם בני הקיבוצים האחרים  מעין המפרץ ומיסעור".

%d7%a9%d7%a8%d7%94-%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%9f-2

 

הזוית האישית

סבתא שרה וירדן משתתפות בתכנית הקשר הרב דורי, במפגשים סבתא ספרה לירדן על זכרונות ילדותה בחינוך המשותף בקיבוץ.

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר הוא תנועת נוער המזוהה עם השמאל שהוקמה בשנת 1913 לאחר שתנועת הצופים היהודים בלבוב בגליציה החליטה להתקרא בשם זה. ערכי הליבה של התנועה הם ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

כפר מסריק
כְּפַר-מַסָּרִיק הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי בגליל המערבי הנמצא בשפלת עכו, ליד נחל נעמן. הקיבוץ, שהוקם בשנת 1940, נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה, תומאס מסריק. הקרקע נרכשה על ידי קק"ל בשנות ה-30 של המאה ה-20. שייך למועצה אזורית מטה אשר.

ציטוטים

” היינו מדריכים בתנועה למדתי שבכיתה ו' היו חייבים ללכת לתנועה שנקראת "פעולה שומרית" “

הקשר הרב דורי