מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי נולדה במחנה פליטים בביירות

סבתא לינדה ואני בילדותי.
הריסות בית הכנסת העתיק של חלב לאחר הפרעות בשנת 1947 - ויקיפדיה
הבית בו גדלה סבתא לינדה.

שמה של סבתי הוא לינדה והוא שם מיוחד לילדה שנולדה בלבנון.

אמה של סבתי, רינה הייתה במחנה פליטים שבו אספו את כל היהודים שניסו לברוח לישראל. למחנה זה היו מגיעים מידי פעם לבנונים עשירים ומסיעים לפליטים. אחת הנשים שהגיעה לשם הייתה מטפלת אנגליה עשירה שקראו לה לינדה היא לקחה את סבתי לביתה, טיפלה בה יפה ודאגה לכל מחסורה במשך 8 חודשים. היא רצתה לאמץ אותה אבל אמא שלה לא הסכימה. על שמה קראו לסבתי – לינדה.

בית ההורים

הוריה באו מסוריה. אביה רחמים עזר רבות ליהודים בישראל ובשל כך כמעט סיכן את חייו ולכן הבריחו אותו לארץ ישראל לפני משפחתו. הנוצרים הבריחו אותו בארון מתים מלבנון לארץ. אמה, רינה, נשארה עם שני ילדים ובהריון עם סבתי. למשפחה של רינה היה בית מרחץ והיה להם גם מפעל לסבונים וסיגרים. היא עבדה בעסק המשפחתי.

המשפחה התגוררה בעיר חלאב בסוריה בשכונה יהודית. ברחוב גרו רק יהודים אבל מסביב ארמנים ונוצרים. הבית של הדודה היה בסמוך לבית משפחתה וקרוב לבית הכנסת הגדול. לא דיברו עברית רק ערבית אבל דיברו הרבה על העיר ירושלים.

הקהילה היהודית בחלאב

פרעות חלב (1947) "עם החלטת האומות המאוחדות על חלוקת ארץ ישראל, פתחו הערבים בחלב במהומות נגד יהודים. המהומות נמשכו יום בודד, ועוצמתן בעיר לא הייתה קשה כבמקומות אחרים, ככל הנראה בשל הפסיפס האתני של אוכלוסיית העיר. בתי הכנסת בחלב הועלו באש, אך לא נגרמה פגיעה בנפש בשל כך שהיהודים הסתגרו בבתיהם במשך שלושה ימים. יהודי העיר החלו לעוזבה. כמחצית מהמהגרים עלו לארץ ישראל, והיתר היגרו לקהילות יוצאי חלב ברחבי העולם". (ויקיפדיה)

הריסות בית הכנסת העתיק של חלב לאחר הפרעות בשנת 1947

תמונה 1

שמות ההורים של אבא רחמים שבו ואמא רינה שבו. שמות האחים שלה: חיים, מזל, יוסי, שושנה ושרה. שלושה אחים נולדו בלבנון: חיים, מזל ולינדה ושלושה נולדו בישראל. המשפחה ברחה מסוריה ללבנון. סבתי נולדה במחנה פליטים בעיר ביירות. אביה דאג מהארץ להשיג אישורים כדי להביאם לארץ ישראל.

בארץ הם גרו בבית נהדר עם חצר עם 3 חדרים עם עצים ופרחים הבית היה שכונתי. בארץ האמא הייתה עקרת בית והאבא היה שומר בסולל בונה.

הזוית האישית

סבתי לינדה מספרת על ההווי והמנהגים של יהודי סורי ולבנון: "שבתות אכלו חמין לבנוני וביום יום מרקים אורז ועוף. אכלו  עוגיות ממולאות בתמרים: מעמול. במשפחה נהגו להכין הרבה ממולאים".

מילון

פרעות חלב
פרעות חלב (1947) עם החלטת האומות המאוחדות על חלוקת ארץ ישראל, פתחו הערבים בחלב במהומות נגד יהודים. המהומות נמשכו יום בודד, ועוצמתן בעיר לא הייתה קשה כבמקומות אחרים, ככל הנראה בשל הפסיפס האתני של אוכלוסיית העיר. בתי הכנסת בחלב הועלו באש, אך לא נגרמה פגיעה בנפש בשל כך שהיהודים הסתגרו בבתיהם במשך שלושה ימים. יהודי העיר החלו לעוזבה. כמחצית מהמהגרים עלו לארץ ישראל, והיתר היגרו לקהילות יוצאי חלב ברחבי העולם.

מעמול
עוגיות

ציטוטים

”אמא של סבתא לינדה, רינה הייתה במחנה פליטים לשם היו אוספים את כל מי שברח.“

הקשר הרב דורי