מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית בחינם

גבריאל בכר והנכד יהונתן בכר
גבריאל בכר בילדותו
כיצד זכתה משפחתו של סבא בבית בחינם?

סבא מצד אבא נולד ביוגוסלביה והיגר לטורקיה וסבתא גרסייה נולדה בטורקיה. סבא מצד אמא: גבריאל חסון נולד באיטליה והיגר לטורקיה וסבתא פרלה נולדה בטורקיה.

עלינו לישראל בחנוכה 1948.עלינו באוניית משא ילמז אחד. ההפלגה הייתה צריכה להיות 3 ימים אך הייתה סערה בים והאוניה כמעט טבעה. נכנסו לקפריסין וחכינו שהסערה תחלוף ואחרי יומיים המשכנו לחיפה.

בחיפה קבלו אותנו אנשי הסוכנות ושלחו אותנו לפרדס חנה למחנה עולים. היה חורף והאוהל היה עף בלילות ואנו, היינו קושרים אותו מחדש. היינו אוכלים בחדר האוכל. היה יוצא איש עם חצוצרה וזה היה הסימן ללכת לאכול. היו מחלקים פעם בשבוע ביצה קשה. היו נותנים פתק שעליו היה כתוב ביצה מי שהיה לו את הפתק היה מקבל אותה. אנחנו הילדים היינו הולכים לפחי הזבל מחפשים את הפתקים והיינו מקבלים עוד ביצה.

במחנה האוהלים שהינו 3 חודשים. יום אחד באו אנשי הסוכנות והודיעו שצריכים לעבור לישוב קבע. בלילה באו 2 משאיות ולקחו אותנו למקום שקוראים לו "יהודיה", (כיום יהוד). הגענו למקום היה חושך היו בתים ולא היו אנשים. זה היה ישוב נטוש שהערבים ברחו ממנו. אנשי הסוכנות אמרו לנו יש פה בתים בחרו איזה שאתם רוצים. כל משפחה בחרה לה בית והתיישבה בו. לאחר מכן אמרו לכל הגברים להתאסף בחדר מסוים שהיה שם. הגברים התאספו אני הייתי ליד אבא שלי. אבא שלי ידע לקרוא ולכתוב עברית, צרפתית וגם טורקית. איש הסוכנות שאל מי יודע לקרוא ולכתוב עברית אנשים הרימו את היד איש הסוכנות בחר באדם ואמר לו אתה ראש המועצה. הגובה של אבא שלי היה מטר שישים וחמש עמדנו אחרי איש מטר שמונים בערך. האיש מהסוכנות שאל מי רוצה להיות איש ההסתדרות גם אבא שלי וגם האדם שעמד לפנינו הרימו את היד. האדם שלפנינו זכה במעמד ,כך בחרו ראשי מועצה והסתדרות. כל התושבים דיברו לדינו.ב-1950 הגיעה עליה מתימן. כל העולים מתימן למדו, לדינו כי זו היתה שפת המקום.

 

מילון

לדינו
שפה שבה דברו יהודי ספרד

ציטוטים

”למה יש פה אחד ושתי אוזניים?, להקשיב יותר ולדבר פחות “

הקשר הרב דורי