מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביקור סאדאת בירושלים – אירוע היסטורי

אני ונכדתי רותם היקרה
במדים בצעירותי
תחילת דרכי כשוטר

ביקור נשיא מצרים בישראל

שמי אברהם סימסולו, נולדתי בישראל בשנת 1951. גדלתי במעברת שפרעם ובקריית-אתא עד גיל 14. עברתי להתגורר בנצרת עילית, שם למדתי בבית ספר תיכון. התגייסתי לצה"ל בשנת 1970 ושירתי בצנחנים. השתחררתי בשנת 1973, נישאתי ונולדו לי שלושה ילדים. שירתי במשטרה שלושים ושתיים שנים ויצאתי לגמלאות.

בתחילת שירותי במשטרה הייתי שותף לאירוע היסטורי. התגייסתי למשטרה בספטמבר 1977 והוצבתי בתחנת המשטרה בנצרת. כשלושה שבועות לאחר מכן, יצאתי לקורס שוטרים בבית הספר הארצי בשפרעם. בהיותי בקורס שוטרים, החלו דיבורים בתקשורת על מגעים בין מצרים לישראל על תהליכים לקראת שלום בין שתי המדינות. בתחילת חודש נובמבר, ראש הממשלה מנחם בגין, הזמין מעל בימת הכנסת את נשיא מצרים לשיחות שלום. במחצית נובמבר הודיע באופן מפתיע נשיא מצרים על בואו למדינת ישראל ואכן בתאריך 19.11.1977, הגיע נשיא מצרים לביקור בארץ.

עם המדים בשירות המשטרה

תמונה 1

למשטרת ישראל, שהייתה אמונה על אבטחת האירוע, לא היה מספיק זמן להיערך ולכן הקפיצה לירושלים עשרות אלפי שוטרים מכל מסגרות ההדרכה ומהמחוזות השונים. אני שהייתי בקורס שוטרים, התמזל מזלי והייתי אחד מהאנשים שהיו שותפים לביקור ההיסטורי. כשהגענו לירושלים, כינסו אותנו, כארבעה מאות שוטרים באולם ספורט. היה צפוף מאוד, היינו אחד על השני. הבנו את הצורך והשלמנו עם הבעיות.

למחרת, בחמש בבוקר, כל הכוחות ואני בתוכם, התפרסו בכל נתיבי התנועה של הנשיא בצורה צפופה, על מנת לשמור שלא יהיו הפגנות או אפשרות לפגיעה בשיירת הנשיא. עמדנו בנתיבים כך, עד עשר בלילה, בכל ארבעת ימי הביקור.

בעת ביקורו בארץ, הנשיא ביקר במסגד אל אקצה והתפלל. הוא גם ביקר יחד עם ראש הממשלה מנחם בגין ביד ושם. שני אתרים חשובים לשתי הדתות: האסלאם והיהדות. וגולת הכותרת הייתה ביקורו בכנסת ישראל, ונאומו ההיסטורי במשכן.

בזמן הביקור היה חשש לאירוע חריג, ושהמתנגדים לביקור יבצעו פעילות לכישלון אשר אולי היה גורם להסלמה, במקום להתקרבות.

אני מציין את הביקור היות וזה היה אירוע היסטורי, שנשיא המדינה העוינת ביותר של ישראל, בא לביקור בירושלים ואני הייתי שותף לפעולה זאת בתור שוטר חדש וצעיר, דבר שגרם לי לגאווה שקשה מאוד לתאר במילים.

רק חמש שנים קודם לכן הייתה מלחמה קשה ביותר, שהשפיעה על שתי מדינות ופתאום מדברים על אפשרות של שלום. כל העולם בעת זו היה בהלם מהצעדים של שני המנהיגים. ביקור זה הביא בסופו של דבר להסכם השלום עם מצרים, שנחתם בתאריך עשרים ושישה במרץ 1979 על ידי הנשיא סאדאת וראש ממשלת ישראל מנחם בגין ונשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר שהיה שושבין שיחות השלום.

הזוית האישית

סבא אבי: כמי שהשתתף כחייל במלחמת יום כיפור, וחווה את זוועות המלחמה, ראיתי לנכון לציין את האירוע ההיסטורי שכעבור שש שנים ממלחמה קשה, נחתם הסכם שלום עם המצרים. המפגש הרב דורי, הביא לכך שגם נכדתי המתוקה שמעה את הסיפור ההיסטורי מפי ומזווית ראייתי.

הנכדה רותם: נהניתי מאוד לשמוע את הסיפור, ולהתעניין בסבי ובחייו. ביליתי זמן איכות רב ומהנה.

מילון

שושבין
מלווה טקס/אירוע

ביקור סאדאת בישראל
ביקור נשיא מצרים סאדאת בישראל שהחל ב-19 בנובמבר 1977 ונמשך שלושה ימים, היה אירוע היסטורי, שהביא למפנה ביחסי ישראל-מצרים, ופתח תקופה חדשה בהיסטוריה של המזרח התיכון. נשיא מצרים אנואר סאדאת היה למנהיג הערבי הראשון שבא לביקור בישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”רק חמש שנים קודם לכן הייתה מלחמה קשה ביותר, ופתאום מדברים על אפשרות של שלום“

הקשר הרב דורי