מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביקור משפחתי באנגליה

אני וסבתא במושב כינרת
סבתא כילדה יחד עם אחותה הגדולה בפריז
סיפורי מקום מרתקים וחוויתיים

אשתף בשני סיפורי מקום מרתקים בחוויות שלי מהילדות ומהבגרות. סיפורי בביקורי את הסבים שלי באנגליה, וסיפורו של מקום מיוחד בכינרת מקום בו שירתי בשירותי הצבאי.

ביקור מרגש באנגליה

סבתא שלי, טרודה, נולדה באוסטריה וההורים שלה הגיעו בזמן מלחמת העולם השנייה לאנגליה. אמי הגיעה לארץ, ניצולת שואה לאחר המלחמה. אמי התחתנה באיטליה עם אבא שלי, שהיה חייל בצבא, הוא העלה אותה לארץ ישראל. כשהייתי בגן חובה, סבא וסבתא הזמינו אותנו לבוא ללונדון לבקר אותם. אני, אחי ואחותי יחד עם אימא שלנו נסענו לפגוש את סבא וסבתא שלנו באנגליה. באותם ימים להגיע לאנגליה היה קשה יותר. מישראל הפלגנו באונייה עד איטליה. הייתה סערה בים. באיטליה המשכנו ברכבת עד צרפת (ברכבת שכחתי את הבובה האהובה עליי). ביקרנו בפריז, עיר הבירה של צרפת, והצטלמנו למרגלות מגדל אייפל, אחד מפלאי עולם שבאותם ימים היה בלי אלפי תיירים כמו היום. מצרפת הגענו לאנגליה במעבורת.

באנגליה הייתה התרגשות גדולה, סבא וסבתא מאוד שמחו לפגוש אותנו. סבתא ראתה אותנו וסבא היה עיור אך נישק, חיבק וליטף ומאוד התרגש, אבל לצערי לא זכה לראות אותנו. באנגליה אני זוכרת שנסענו במדרגות נעות, אכלנו סוכר ורוד על מקל, ערמונים חמים, היינו בלונה פארק – דברים שלא היו אז בארץ, ראינו את ארמון המלכה והגשר הנפתח. נהנינו מאד והתרגשנו לפגוש את הסבים שלנו וחזרנו לארץ.

סיפורו של מקום- כינרת

אבני הבזלת השחורים בהם הוקמו מבנים במושבת כנרת יספרו את סיפורה ההיסטורי של חצר כנרת בראשית ההתיישבות, בה למדו עולים חדשים להיות חקלאים, ולימים הקימו קיבוצים בעמק הירדן. לאחר שהוקמו הקיבוצים המבנים נשארו נטושים והוסבו למבנים של בסיס נחל 902 בו שירתי כפקידת מג"ד.

אילו יכלו האבנים לדבר ודאי היו מספרות על הקשיים של העולים, יחד עם חדוות הגשמת חלום החלוציות של אותם עולים בראשית שנות החמישים. באותה תקופה גם רחל המשוררת התגוררה בחדר בקומה השנייה הצופה לכנרת, בו כתבה חלק משיריה הנלמדים עד היום.

לאחר מכן, בימים בו המבנים הפכו לבסיס צבאי, האבנים ראו מסדרים, חיילים העושים את תפקידם במבנים ובצריפים ללא מאוורר או מזגן בחום יולי אוגוסט. במקום מזגן ירדנו לרחוץ בכנרת ושבנו למשרדים. זכור לי המבנה של השק"ם, בו נהגתי לקנות וופל מצופה ולאכול אותו לאט לאט שלא יגמר. המשרד שלי עדיין קיים, נהניתי להראות לך אותו בטיולנו המשותף, המשרד פתאום נראה כל כך קטן. אפילו הצטלמנו יחד למרגלות עץ התמר שהיה גם בתקופת שירותי הצבאי.

חוויה משפחתית: סבתא בת ונכד בבסיס הצבאי בו אני, סבתא, שירתי ואפילו קיבלתי אות חיילת מצטיינת. אני מקווה בשבילך שגם השירות הצבאי שלך יהיה בעל משמעות, שיעבור בסיפוק והנאה.

הזוית האישית

איתמר: נהניתי מאד ללמוד ולשמוע מסבתא סיפורי מקום.

סבתא רות: מאד התרגשתי לספר לנכד שלי את סיפורי המקום והחוויות שלי בילדות ובבגרות.

מילון

מג"ד
מפקד גדוד- קצין העומד בראש גדוד לוחמים. (ויקיפדיה)

רחל המשוררת
רחל בְּלוּבְשְׁטֵיין סלע (י"ט בתשרי ה'תרנ"א, 2 באוקטובר 1890 – 16 באפריל 1931), המוכרת בשם העט "רחל" (בספרות העברית: רחל המשוררת), הייתה מן המשוררות הבולטות בשירה העברית הקלאסית המחודשת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אבני הבזלת יספרו את סיפורה ההיסטורי של חצר כנרת בראשית ההתיישבות“

הקשר הרב דורי