מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביקור בעיר של אבי, דובנה שבאוקריאנה

טליה וסבא יוסי במפגש הקשר הרב דורי
בית הכנסת הגדול בעיר דובנה
מסע שורשים וחיפוש אחר זכר למשפחתי

שמי יוסי שני לבית שטיינשזיד. נולדתי בשנת 1943, בפתח תקווה. אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי טליה. בין הסיפורים שלה סיפרתי החלטנו לתעד את הסיפור על הביקור שלי בדובנה שבאוקראינה, בעירו של אבי.

אבי נולד בעיר דובנה שבאוקראינה הוא עלה לארץ בשנת 1934. משפחתו שנישארה בעיר דובנה הושמדה כולה בשואה. אני שמעתי סיפורים מאבי על עיר הולדתו. עבדתי בסוכנות היהודית בעידוד עלייה מחבר העמים. במסגרת עבודתי, בשנת 1995, יצא לי לבקר בעיר דובנה, עיר הולדתו של אבי.

כשהגעתי לבית הקברות היהודי של העיר – ראיתי אנדרטה שנעשתה על ידי השלטון הרוסי להנצחת נרצחי העיר, על האנדרטה לא היה שום יזכור ליהדותם. בתוך בית הקברות נמצאו מעט מצבות רובן ניגנבו למטרות בניה. למרות זאת, הצלחתי ומצאתי את המצבה של הסבתא של אבא שלי, שהוא בנה בעצמו ועליה שמה – אסתר כהן.

אסתר כהן, סבתא של אבי, הייתה במקצועה אחות בישוב. התרגשתי מאוד למצוא את המצבה שלה, כי הכרתי את סיפור קבורתה. לאחר מכן פניתי לשכונה היהודית שנהרסה כולה, מלבד בית הכנסת, שהיה מבנה גדול ומפואר בן 400 שנה. נכנסתי לתוכו ולצערי מצאתי שהפכו אותו למוסך.

צילום ישן מהאלבום המשפחתי – בית הכנסת הגדול בעיר דובנה לפני שהפך למוסך

תמונה 1

בעירה דובנה לא נשארו יהודים. היישוב הבא שביקרתי בו היה – רובנה, סמוך מאוד לדובנה, באתר ההנצחה ליהודי רובנה, מצאתי את שמו של אחי-אבי ובני משפחתו שנרצחו על ידי הנאצים. הם ועוד 17,000 יהודים שנרצחו. שוב הרגשתי התרגשות גדולה למצוא שריד לשם המשפחה של אבי.

את הסיפור הזה ספרתי בכנס של יהודי דובנה. היה לי חשוב לספר זאת, מכיוון שבפעם הראשונה שנסעתי לאוקראינה בשנת 1992 לא ניתן היה לבקר בדובנה, שהיה אז אזור סגור בגלל סמיכותו לשדה תעופה סודי של השלטונות ולא ידעתי אם אי פעם אוכל למצוא זכר בקבורה או באנדרטה עם שמות משפחה של נספים ממשפחתי.

הזוית האישית

טליה: מעבר לזה שסבא מתנדב בבית הספר, נהנתי לראות אותו עוד יום וללמוד על סיפורי משפחתו.

יוסי: נהניתי להיות חלק מתכנית הקשר הרב דורי. אני מאחל לך להמשך וללמוד את ההיסטוריה של המשפחה. והלוואי שזה יעניין אותך ותהני מהגילוי.

מילון

העיר דובנה
דובנה נוסדה כעיר למחקרים גרעיניים העיר הוקמה בעקבות הקמת מכון מיוחד למחקר גרעיני בתקופת השואה נירצחו 17,000 יהודים שזה כל הקהילה היהודית

ציטוטים

”התרגשתי מאוד לגלות זכר לשם משפחתו של אבי.“

הקשר הרב דורי