מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביעור הבערות

אלעד וסבתא רוחקה בתכנית
הקשר הרב דורי בבית הספר
ביעור הבערות - ללמד עולים חדשים עברית

שמי רוחקה פיש, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם נכדי אלעד. במהלך מפגשי התכנית סיפרתי לו את סיפורי, בחרנו לתעד את הסיפור על: ביעור הבערות.

הסיפור שלי מתחיל הרבה לפני האירוע, בהיותי חברה בתנועת "הנוער העובד והלומד". שם בשיחות אין ספור דובר רבות על הצורך שלנו – אנו שנולדנו למדינה מוכנה לתרום וליישב את הארץ.

במסגרת שירותי בחיל הנח"ל יצא לנו גם לתרום:

בערך בשנת 1964 הבינו – משרד החינוך והצבא את הצורך ללמד עברית, קרוא וכתוב את העולים שהגיעו מצפון אפריקה, ועקב אילוצים במקום הולדתם לא יכלו ללמוד קרוא וכתוב. כאן נכנסנו אנו חברי גרעין "יחדיו" לתמונה…

בהיותנו בצבא, במסגרת השירות בנח"ל, חתמנו על חצי שנה נוספת בשירות הצבאי ועל מדים ירדנו לעיר דימונה, שהייתה עיר צעירה (נוסדה בשנת 1955), עברנו הכשרה לימודית כללית ובעיקר שיחות על מצב האוכלוסיה, ארצות המוצא והתא המשפחתי. נהננו מאד בתקופה זו. חיינו חיי קומונה בדירות שקיבלנו מהמועצה המקומית והתקיימנו ממשכורות הצבא.

סדר היום שלי היה מגוון: בבוקר עד הצהרים ביקרתי בביתם של כמה משפחות, עם חוברות הלימוד, ישבנו סביב שולחן האוכל הגדול ובעברית ההתחלתית שלהם דיברנו על המצב, על השמחה להיות בארץ ישראל ועל הילדים. לאחר מכן למדנו עברית. הרבה דברים חדשים היה עליהם ללמוד, על השימוש בהם ועל נחיצותם. במהלך המפגשים, נוצרו קשרים בין הנשים (שהיו רוב התלמידות) ובינינו החיילות. הם חיכו כל יום לבואנו והאמת שגם אנחנו שמחנו מאד ללכת לשיעורים, הייתה אווירה טובה עם כל הקשי שלהם.

את החצי השני של היום העברתי במועדון (היום מתנ"ס) עם בני הנוער של דימונה. העבודה איתם הייתה חשובה מאד. המטרה שלנו הייתה לשתף כמה שיותר ילדים בפעילות המועדון, כדי שלא יסתובבו חסרי מעש ברחובות. במבנה שניתן לנו עבדנו יחד: לסדר, לקשט ולהביא  את המקום למצב שכיף לבוא ולבקר בו. הרבה ילדים, מכל הגילאים, נהנו לבוא למועדון ואפילו בני נוער שכבר התגייסו לצבא, היו מגיעים אלינו בחופשה ובאים לבקר. במסגרת המועדון שהקמנו ערכנו פעולות, משחקים וטיולים והכל הותאם לפי קבוצות גיל של הילדים. ההרגשה  לעבוד איתם הייתה נהדרת. גם בחלק זה של עבודתי נהנתי מאד.

לאחר תקופה זו חזרנו להמשך השירות שלנו בצבא, לשגרה וליישוב הארץ, חזרנו לקיבוץ מעין ברוך, הממוקם בצפון במפגש שלושת הגבולות – ישראל סוריה ולבנון.

 

הזוית האישית

סבתא רוחקה: תכנית הקשר הרב דורי היא תכנית של עבר, הוה ועתיד. באופן אישי מפגשים אלו עם נכדי בהם סיפרתי לו על חיי, הביאו אותי להבנה שהחיים שלי – הייתה להם משמעות ועל כך אני שמחה.

מילון

-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------

ציטוטים

”תכנית הקשר הרב דורי היא תכנית של עבר, הוה ועתיד.“

הקשר הרב דורי