מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בין שתי ארצות

ניסים יואב ואביב בתכנית הקשר הרב דורי.
החתונה.
העלייה לארץ ישראל

נולדתי באיסטנבול שבטורקיה, בשנת 1949. למדתי בבית ספר יסודי בטורקיה. לפי החוק, היו חייבים ללמוד בבתי ספר יסודיים ממשלתיים עד כיתה ה'. בחטיבת הביניים ובתיכון למדתי בבתי ספר צרפתים, בהם מלמדים מקצועות הקשורים למדינה בשפה הטורקית. (היסטוריה, גאוגרפיה ואזרחות).

בעיר, גרנו בבניינים סגורים בגלל החורף הקר, ובקיץ היינו עוברים לגור בבתים עם גינות ענקיות באיים, כי שם  היה אוויר צח. כלי התחבורה היו כרכרות סוסים ואופניים. מהאיים היינו נוסעים יום יום לעבודה ולכל מיני סידורים, עם מעבורות במשך כשעה וחצי. הבילוי העיקרי שלנו היה ללכת לראות סרטים בקולנוע, ולאחר מכן לאכול סנדוויצ'ים או המבורגרים. טלוויזיות עדיין לא היו לנו. שמענו בבית תקליטים בפטיפון.

רוב בני הקהילה היהודית בטורקיה, היו צאצאי ספרד שגורשו ממנה בשנת 1492 בגלל שסירבו להמיר את דתם לנצרות. שפת הדיבור בבתי היהודים הייתה לאדינו, שהיא שפה מורכבת מספרדית של ימי הביניים, עם נגיעות של עברית וטורקית. מלבד צאצאי ספרד, היו בטורקיה יהודים ממוצא אשכנזי שהיגרו לטורקיה, עם שינוי השלטון באירופה, כתוצאה ממלחמת העולם הראשונה. הם דיברו יידיש וחלקם גם לדינו, כתוצאה מנישואין מעורבים בין העדות. כמו כן, היו יהודים ממוצא גרוזיני וממוצא חלבי וכולם דיברו בבית את שפתם.

לאחר התיכון, התחלתי לעבוד במשרד יבוא של מפעל לטקסטיל בו מיצרים חוטים ובדים.

אנחנו היהודים הינו למעשה מיעוט בתוך חברה ענקית, היו לנו ארגונים בהם נפגשנו ושמענו הרצאות בנושא יהדות. בתור צעירים, תמכנו בעזרה ובאיסוף כספים לבית היתומים היהודי ולבית החולים היהודי.

מישראל הגיעו שליחים, שנפגשו בארגונים היהודים או בבתי הכנסת יחד עם צעירים יהודים ועודדו אותם לעלות לארץ במסגרת עליית הנוער. זה היה פרויקט שהנערים והנערות עלו לארץ לבדם ולמדו במוסדות חינוכיים עד שהגיעו לתעודת בגרות. אשתי מרי, הגיעה לארץ בגיל 14 בדרך הזאת. לאחר לימודי עברית של כחצי שנה, היא התקבלה לכיתה ח' זה היה בפנימייה ליד קיבוץ ניצנים בקרבת אשקלון. התלמידים למדו ועשו עבודות של הקיבוץ. היו תלמידים ותלמידות יהודים מכל מקום בעולם, ויחד למדו לתקשר ביניהם בעברית. כשהגיעו לחגיגת חג הפסח, מנהל בית הספר שאל האם מישהו מהם רוצה לחזור ארץ מולדתו ואף אחד מהם לא רצה.

הזוית האישית

יואב רוביו, אביב רהט, נטע חברוני: היה כייף ומעניין לשמוע את הסיפור של ניסים, הוא היה מאד סבלני ונחמד.

ניסים אסא: היה מאד מעניין ונחמד להגיע למפגשים ולהשמיע את הסיפור האישי שלי.

מילון

לדינו
שפה

ציטוטים

”רוב הקהילה היהודית בטורקיה, היו צאצאי ספרד שגורשו ממנה בגלל שסירבו להמיר את דתם לנצרות.“

הקשר הרב דורי