מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בין ישראל לאיסטנבול

סבתא רחל שיבי בילדותה
סבא וסבתא רבתא
העלייה לישראל מאיסטנבול

רחל שיבי

ההורים שלי עלו לארצנו מאיסטנבול שבטורקיה לישראל בשנת 1942. אני נולדתי בתל אביב בשנת 1945 כשהייתי בת חצי שנה חזרנו לטורקיה. נסענו ברכבת דרך לבנון לבירות. חיכינו לרכבת במשך שלושה ימים בבירות ומשם נסענו לאיסטנבול.

בעצם סיפור זה על שהייתנו בבירות בלבנון, נודע לי רק לפני שנתיים מאחותי הגדולה. כשהייתי בת ארבע וחצי חזרנו חזרה לארץ וגרנו בתל אביב בשכונת שפירא הייתי בגן ילדים. אני זוכרת כשהייתי בת חמש בוקר אחד אני פותחת את החלון בבית שלי ורואה הכל לבן בחוץ והייתי מופתעת כי לא היה אף פעם שלג בתל אביב. ואחר כך גם למדתי בבית ספר עד כיתה ב'.

כשהייתי בת שש וחצי חזרנו חזרה לאיסטנבול ואז הלכתי ללמוד בבית ספר היהודי שם. בבית ספר היהודי למדנו מתשע בבוקר עד חמש אחרי הצהריים זה יום לימודים ארוך מתחלק  חמש שנים בית ספר עממי ושלוש שנים תיכון.

שהייתי בת שש עשרה חזרנו לארץ סופית מאיסטנבול ואז היכרתי את בעלי לעתיד, כשהייתי בת שבע עשרה התחתנתי עם בן זוגי ברוך שיבי. נולדו לנו שלושה ילדים שני בנים ובת. עם הזמן, ילדנו גדלו והתחתנו ונולדו לי שבעה נכדים חמישה בנים ושתי בנות.

אנחנו בעצם משפחת תותחנים כי בעלי שיבי ברוך שירת בתותחנים ואחר כך שני בנים שלי חיים ודודי שירתו בתותחנים אחר כך הנכד הגדול אור שירת בתותחנים. עכשיו עידו אח של אור גם משרת בתותחנים וככה עברתי הרבה דאגות כי הם היו בהרבה מלחמות.

כיום אני נהנית מהילדים והנכדים שלי.

p70118-125109

הזוית האישית

רחל: זאת הייתה חוויה מהנה לנו סבתא נכדה וחברה קודם כל החוויה המשותפת השבועית המפגש עם כולם ולשמוע סיפורית וחוויות שכל הסבים והסבתות ספרו זה תרם לנו לעוד ידע ומשחקים ששיחקנו יחד שמשה ארגן בקיצור היה ממש ממש כיף.

נויה: היה ממש כיף לשמוע סיפורי ילדות וכל מניי מקרים עצובים שמחים ומשעשעים. תכנית  הקשר הרב דורי ממש כפית ומעניינת. בסך הכל ממש ממש ממש נהנתי!!!!!!.

מילון

איסטנבול
איסטנבול שבטורקיה- היא עיר מיוחדת במינה היא בעצם העיר היחידה בעולם שיושבת גם על אסיה וגם על אירופה. יש את איסטנבול הישנה והחדשה שמשלבים שתי עולמות שונים.

שכונת שפירא
שכונת שפּירא היא שכונה בדרום תל אביב, הקרויה על שמו של מאיר גצל שפירא, סוחר קרקעות ונדבן יהודי מדטרויט. השכונה נמצאת מדרום לתחנה המרכזית החדשה ודרך שלמה (סלמה) ותחומה על ידי דרך חיל השריון ונתיבי איילון ממזרח, דרך קיבוץ גלויות מדרום ושדרות הר ציון ממערב. מתגוררים בה כיום כ-8,500 תושבים. השכונה התאפיינה בבתים נמוכי קומה אך במרקם עירוני צפוף ואוכלוסייתה נחשבת חלשה במונחים סוציו-אקונומיים.

ציטוטים

”לפי הדעה שלי בחיים הדברים הכי חשובים הם בריאות ואהבה.“

הקשר הרב דורי