מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בים ובאויר

סבא אבי והנכדה עדן
סבא אבי בקורס תעופה
קווים לדמותו של סבא שלי

לפני קום המדינה, השלטון היה בידי האנגלים, התושבים היהודים רצו עצמאות מדינה חופשית ללא שלטון זר.
מחתרות יהודיות ערכו פעולות נגד השלטון הבריטי, פעילות המחתרות גרמה להקמת מחסומים בצמתים מאוישים על ידי חיילים בריטים שבדקו את התושבים היהודים.
בדרך כלל זה היה בשעות אחר הצהרים וסבא כילד בן 12 היה מקפיד לעבור בזמן כשחזר מאימון חוג כדורסל. יום אחד הקדימו את הצבת המחסום וסבא שבדרך חזרה הביתה ראה זאת נבהל וניסה לעקוף את המחסום דרך שביל צדדי.
מבלי שהיה מוכן, לפתע תפס אותו חייל בריטי עם כומתה אדומה (שהכינוי שלה כלנית).
החייל הביא את סבא למפקדו שהחל בסידרת שאלות, סבא שנבהל ביקש בקול תחנונים לחזור הביתה והחייל שסבלנותו פקעה נתן מכה חזקה עם כת הרובה לסבא בגב וצעק "לך הביתה".
 
גם את יום ההחלטה באו"ם סבא לא שוכח, כל משפחתו ישבה בבית והאזינה לרדיו שמבשר את אישור הקמת מדינה ליהודים, כל האנשים יצאו מבתיהם והחלו לשיר ולרקוד עד אור הבוקר.
זכור לסבא שדוד בן גוריון (ראש הממשלה הראשון) בחר את השם למדינה ישראל, היו הצעות נוספות כגון: יהודה, ציון ועבר. ירושלים הוכרזה כבירת ישראל.
 
הדרך מהשפלה לירושלים נחסמה פעמים רבות ע"י הפורעים הערביים, ירושלים הייתה נצורה והיה חסר לה מזון דלק ומים, ואז התארגנו שיירות של משאיות משוריינות וגם משאיות רגילות להביא ציוד לתושבי ירושלים הנצורים.
אבא של סבא שלי היה אחד מהנהגים שהשתתף בשיירה האחרונה שהעלתה מזון לירושלים.
רק לאחר חודשים הצליח לחזור עם המשאית הלא משוריינת, עם פתיחת דרך בורמה (הדרך העוקפת לירושלים) כמובן שסבא שלי שמח לראות את אביו חוזר בשלום. ומה הוא מצא? לא להאמין! 7 קליעים בדפנות המשאית.
 
סבא בחוג תעופה לאחר קום המדינה
לאחר קום המדינה כל מי שהתעניין בתעופה מקרב התלמידים התקבל כחבר בקלוב התעופה.
הפעילות הייתה בניית טיסנים, דאיה עם דאונים, הרצאות/קורסים בנושא תעופה והצ'ופר טיסה במטוס פייפר. כמובן שסבא כחובב תעופה היה חבר במועדון והתרגש מאוד כאשר המריא משדה תעופה ברמת דוד בפעם הראשונה בחייו. המטוס היה קטן, אבל התרגשות הייתה גדולה. הנשימה נעצרה ממראות הנוף למעלה כאשר למטה שדות ירוקים וים הכחול, אנשים קטנים ומכוניות קטנטנות.
ברגעים אלה החליט סבא בליבו שאת השירות הצבאי הוא יעשה בחיל האויר וסבא שירת בחיל אויר 30 שנה.

 תמונה 1
                                             -תעודה של קלוב התעופה בישראל-

סבא בצבא
סבא התגייס לחיל האויר ושירת בבסיס תל-נוף כ-17 שנה בתפקידים רבים ומיוחדים.
במשך תקופת שירותו הוא חווה מספר לא קטן של מלחמות ישראל החל ממבצע קדש, ששת הימים, מלחמת ההתשה, מלחמת יום כפור ועד מלחמת לבנון.
מבסיס תל נוף סבא עבר לבסיס הקריה בתל-אביב בתפקיד גיוס איכותי של תלמידי בתי ספר מקצועים לחיל האויר למקצועות תעופה. סה"כ סבא שירת בצבא קבע 30 שנים.

מילון

כלנית
כומתה/כובע של חייל בריטי בצבע אדום

קול תחנונים
קול של פחד ובקשה

קלוב תעופה
מועדון תעופה

ציטוטים

”אין לנו מדינה אחרת מלבד ישראל. מדינת ישראל חשובה לכל העם היהודי “

הקשר הרב דורי