מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביכורים – חוויות אשת הנשיא נחמה ריבלין

נחמה ריבלין, אשת הנשיא
חג הביכורים במושב חרות
חג השבועות- חג הביכורים במושב חרות

אשת הנשיא נחמה ריבלין מספרת על חווית חג הביכורים במושב חרות בו נולדה וגדלה.

"השנה אנחנו מציינים את השנה הרביעית של שהותינו בבית הנשיא והגיעה העת לתיאור חג השבועות במושב שבו נולדתי וגדלתי – מושב חרות.

חג השבועות במושב, נחשב בעיקר כחג טבע, הוא צויין באופן מזערי כחג מתן תורה כשהבנים עמדו על הבמה בבגד טוגו לבן וקראו פסוקים ממגילת רות. כאמור, הוא בעיקר צויין כחג חקלאי, חג הבאת הביכורים.

עוד כשהייתי ילדה קטנה היה לי טנא עשוי מרשת לולים שהיה מקושט בעלים ופרחים מבחוץ ובתוכו היו כל פירות וירקות העונה. ריח העגבניה שרק החלה עונתה, זכור לי עד היום וכמוהו ריח המלפפון והשזיפים הקטנים האדומים והירוקים שנקטפו מעץ בחצר.

לנצח אתגעגע לטנא מרשת הלולים ששרט את רגליי ללא רחם.

בחג במושב החילוני, הקימו טקס אמנותי לציון החג. כולם היו נאספים בבגדי חג לבנים על הדשא בשיפולי הגבעה שמול בית העם. על הבמה ממול הופיעה המקהלה של המושב בשירי חג מרגשים בניצוחה של בת מושב שהצטיינה במוזיקה. את מופעי המוסיקה והמחול הפיקו גבי ורותי קדמון, זוג מקסים שגרו בהדסים של פעם והיו מגיעים למושב.

חברי הילדות של נחמה בחג השבועות מושב חרות לב השרון – הילדים על עגלת הלול תרנגולות

תמונה 1

תמונה באדיבות רותי קדמון

להקת המחול המקומית הייתה רוקדת במיטב מחולות-העם של אז ואז הייתה מגיעה תהלוכת הבאת הביכורים, מכל טוב הפירות, הירקות, הביצים והעגלים בליווי התינוקות שנולדו בשנה שחלפה מאז הטקס הקודם.

הטקס הזה היה כל כך משמעותי וחשוב בעיניי והגעתי אליו כל שנה עם ילדיי ובן זוגי (כיום הוא הנשיא). מדי פעם הייתי מזמינה חברים עירוניים ובני משפחה לחוות את הארוע המשמעותי במקום המקורי.

יותר מאוחר, בעיקר בשנים האחרונות, הקפידו לחגוג אותו בערב החג לפני כניסתו על מנת לא לחלל את החג. גם התכנית האמנותית השתפרה, שלא לדבר על מסע הביכורים. בשנים האחרונות שהצטרפתי, האירוע הפך להיות פיקניק רב משתתפים, משפחות יושבות על הדשא הגדול עם מאכלי חג מסורתיים.

המושב השתנה והתרחב, לא כולם שם חקלאים אבל אווירת הבאת הביכורים שורה על המקום.

בבית בירושלים אהבתי מאד להכין לילדים שלי טנא וזר מתיפרחות של שיבולת שועל. מודה שעוד יותר שמחתי כשהם בגרו ולא הייתי צריכה יותר להכין טנא".

חג שמח לכל עם ישראל – היכן שתהיו.

שלכם, נחמה

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, המתקיימת בבית הספר "בין ההדרים" במושב חרות, בו לומדת זיו ריבלין, נכדתה של סבתא נחמה ריבלין.

נחמה ריבלין רעיית הנשיא הלכה לעולמה בגיל 74, יום שלישי 4 יוני 2019 – יהי זכרה מבורך לעד!

מילון

נחמה ריבלין
נחמה ריבלין (5 ביוני 1945 - 4 ביוני 2019) הייתה רעייתו של נשיא מדינת ישראל, ראובן ריבלין. בשנת 1971 נישאה לראובן ריבלין ולהם שלושה ילדים משותפים. לאחר יציאתה לגמלאות בשנת 2007, התמסרה ריבלין לתחום האמנות, נרשמה ללימודי תולדות האמנות (ללא תואר אקדמי), והקדישה את זמנה גם לאהבתה למחול. (ויקיפדיה)

חרות
חֵרוּת הוא מושב באזור השרון ליד תל מונד השייך למועצה אזורית לב השרון. הוקם בשנת 1930. תחילתו של ארגון "חרות יהודה" בשנת 1927. חברי הארגון - אנשי העלייה השלישית והרביעית - פועלים מרחבי הארץ אשר החליטו לקחת גורלם בידם וליצור מסגרת התיישבותית משותפת. הם קיבלו הלוואות לבניית בתיהם מקרן שייסדו משפחות מייסדי מרקס אנד ספנסר הלורד ישראל זיו וגיסו הארי סאקר, שאף תרמו להקמת בית הספר במושב. ויקיפדיה

ציטוטים

”לנצח אתגעגע לטנא מרשת הלולים ששרט את רגליי ללא רחם.“

הקשר הרב דורי