מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדור לדור

סבי ישראל ז״ל
סבי ישראל ואני כתינוקת
סיפור חייו של סבי, ישראל ישראלוב ז״ל

שמי סתיו ישראלוב, אני מובילה צעירה בקהילת היהודים ההרריים, סיפורי עוסק בקורות סבי.

שמו של סבי הוא ישראל ישראלוב, נולד ליצחק ופנינה בשנת 1918. סבי נולד ברובה קרסנייה סלובודה (הכפר האדום). אמו של סבי נפטרה שבוע לאחר הלידה. הוא גודל על ידי אימהות מניקות עד גיל שנתיים. אבא של סבי (יצחק, נפטר ב 1967) התחתן שוב עם לאה (תהילה, נפטרה  ב1974). נולדו לסבי עוד שני אחים ואחות: הילל- מורה במקצועו, מזל- אחות בכפר, ששון (שורקה)- רואה חשבון.

בגיל 14 סבי התגייס לצבא האדום והלך ללמוד מקצוע בפנימייה צבאית בעיר הבירה באקו. עם פרוץ המלחמה בשנת 1939 סבי היה מפקד זוטר, ובזמן הפלישה לאזור לנינגרד (סנט פטרבורג כיום), סבי נפצע קשה ונשלח לבית החולים. לאחר כיבוש אזור לנינגרד על ידי הגרמנים, שסבי היה בבית חולים ונחשב כשבוי מלחמה, כבר בעת פציעתו.

סבי טופל על ידי אחות אשר ידעה שהוא יהודי לפי שמו ושם משפחתו. האחות ריחמה על סבי והחליטה להחליף את הזהויות בינו ולבן חייל מוסלמי אשר נפטר במיטה לידו (עלי יסמעיל). סבי היה שבוי מלחמה עד הרגע שבו הגרמנים גילו את זהותו היהודית. לאחר סלקציית הגרמנים, סבי נשלח לגטו יהודים בוונציה שבאיטליה, ושם נמצא כשנה וחצי. החברים המוסלמים של סבי, אשר התיידד איתם בצבא האדום, וידאו שיעבירו אותו בחזרה לגטו שבויים צבאי (מחנה עבודה במילאנו שבאיטליה) ושם עבד כסנדלר .

במהלך המלחמה גם אחיו גוייס וחזר כפצוע מלחמה. ההורים של סבי לא ידעו על אודותיו וחשבו שהוא מת, הם אפילו ישבו עליו שבעה (בעקבות החלפת השמות). בתום המלחמה, כשחזר לרוסיה יחד עם השבויים, סבי נשלח למחנה עונשין תחת שלטון ממשלת סטלין. באחת החופשות שלו בקהילה פגש סוחרת יהודייה אשר הכיר מהכפר שבו גדל וביקש להעביר דרכה הודעה להוריו שהוא חי והוא נמצא במחנה העונשין. כך הוריו ידעו שהוא חי.

סבי שוחרר לאחר שלוש או חמש שנים מהכלא בעזרת הוריו. הוא חזר לכפר בו גדל, אחיו הילל היה נשוי ואחותו מזל הייתה מאורסת. לאחר חזרתו התעסק במסחר (סוחר). בגיל 36 סבי התחתן עם בת זהב (זהבה), בת 18, אשר נולדה למרדכי וליסכה (עזריאייב). אחיה, אדם מישל, נעלם במלחמה, אחים נוספים: חנוכה, תרצה.

סבי וסבתי התגוררו בבית שסבי בנה בשכונה החדשה שנקראה ׳הבתים התחתונים למטה׳ – ׳דרהחונהו׳. נולדו להם שישה ילדים: פנינה- על שם אמו, אסתר, דוד, אוריאל, ג'ובייל (גלינה), יצחק, על שם אביו.

בשנת 1976 המשפחה עלתה לארץ ללא פנינה הבת הבכורה אשר הקימה משפחה ברובה. במשך שנה התגוררו בנצרת עלית, לאחר מכן עברו להתגורר בעכו. בשנת 1978 נולד לסבי וסבתי בן נוסף בשם יעקב. בשנת 1999 סבתי זהבה נפטרה בגיל 64. בשנת 2004 סבי ישראל נפטר, בגיל 86.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת שיתוף פעולה בין עמותת מדור לדור, הפועלת להעצמת קהילת היהודים ההרריים בישראל, ותכנית הקשר הרב דורי, התש״ף.

מילון

באקוּ
באקוּ (באזרית: Bakı) היא בירת רפובליקת אזרבייג'ן והעיר הגדולה בה. העיר נמצאת על גדתו הדרומית של חצי האי אפשרון (Abşeron), בצדו המערבי של הים הכספי. אוכלוסיית העיר 2,045,815 תושבים (נכון לשנת 2011), ובעיר רבתי (על פרווריה) כ-3 מיליון תושבים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האחות ריחמה על סבי והחליטה להחליף את הזהויות בינו ולבן חייל מוסלמי אשר נפטר במיטה לידו “

הקשר הרב דורי