מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בחצות נפתחים השמים בחג שבועות

סבתא מתנסה בעבודת מחשב
בקשר הרב דורי
בדיוק בחצות השמיים נפתחים זה הזמן לבקש משאלה

סבתא ציונה סגיר, נולדה בתאריך  8.8.1935 בעיר עדן שבתימן.

השנה סבתא ציונה השתתפה איתי בתכנית הקשר הרב דורי. שמעתי מפיה סיפורים רבים ואנחנו העלנו את סיפורה על מנהגי חג השבועות.

סבתא ציונה ושירה בתכנית הקשר הרב דורי, תשע"ד

תמונה 1

סבתא מספרת שהם חגגו בעדן את חג השבועות: " אמי ערכה שולחן חג. היו לנו מאכלים מיוחדים לחג זה. אמי, סבתא רבתא שלך, הכינה חלוואה, שזה ממתק העשוי משומשום עם סוכר, קוקוס עם סוכר ובוטנים עם סוכר וזה היה טעים מאוד.

אבי, סבא רבא שלך, היה הולך לבית הכנסת לפני החג, ואחרי הברכה היה הולך בחזרה לבית הכנסת, לקרוא את מגילת רות ועוד כל מיני תפילות עד הבוקר. אז היו מתפללים שחרית וחזרו הביתה לקידוש.

הייתי מאוד סקרנית אחרי שסבתא סיפרה לי על הממתק המיוחד לחג השבועות  החלוואה. ובקשתי מסבתא: "אני פשוט רוצה לדעת איך מכינים את החלוואה הזאת, זה נשמע טעים." סבתא הבטיחה לתת את המרשם למאכל מסורתי זה.

חלוואה (ממתק)

מצרכים: כוס סוכר, 0.5 קילו שומשום או 0.5 קילו קוקוס, כוס מים, טיפה מיץ לימון, שמן, תהליך ההכנה: שמים בסיר כוס מים וכוס סוכר עד הרתיחה, כדי שהסוכר יימס. מכניסים את השומשום ומערבבים עד שזה רותח. לוקחים תבנית ומורחים טיפה שמן על התבנית. לוקחים את התערובת מהסיר ומשטיחים על התבנית וכשזה עוד חם. חותכים לחתיכות  בגודל הרצוי, ומניחים לזה להתקרר. אותו מתכון ניתן להכין עם הבוטנים.

שירה: במה הייתם נוהגים לשחק האם היו משחקים מיוחדים לחג שבועות?

ציונה:"כשאבא שלי היה בבית הכנסת היינו עולים לגג בלילה  ונשארים ערים מאוחר עד השעה 12 בלילה. כי אמרו לנו שבשבועות בערב בשעה 12 בלילה, בדיוק בחצות השמיים נפתחים. היינו עולים לגג ובשעה 12  בלילה בשעת פתיחת השמים, זה היה הזמן לבקש משאלה. היינו מבקשים משאלה.

העשרה, חג שבועות

"חג השבועות (המכונה במקרא חג הקציר או יום הביכורים) הוא חג ביהדות, השני מבין שלוש הרגלים. הוא חל יום לאחר סיום ספירת העומר בת שבעת השבועות, ובלוח העברי הקבוע חל תמיד בו' בסיוון. החג כולל יום אחד בארץ ישראל ושני ימים בחוץ לארץ."

מילון

שבועות
חג השבועות (המכונה במקרא חג הקציר או יום הביכורים) הוא חג ביהדות, השני מבין שלוש הרגלים. הוא חל יום לאחר סיום ספירת העומר בת שבעת השבועות, ובלוח העברי הקבוע חל תמיד בו' בסיוון. החג כולל יום אחד בארץ ישראל ושני ימים בחוץ לארץ.

ציטוטים

”אמרו לנו שבחג שבועות בערב בשעה 12 בלילה, בדיוק בחצות השמיים נפתחים“

הקשר הרב דורי