מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בחזרה לארץ המוצא

סבתא אסתר והנכד אור
סבתא אסתר בחתונה
הקשיים בעלייה ארצה

סבתא שלי, אסתר ששון, נולדה בארץ ישראל בעיר באר שבע, בשנת 1953, לעומת אחיה ואחיותיה שנולדו במצרים.

מדינת ישראל היא מדינה קטנה שנמצאת בים התיכון ובירתה היא ירושלים, ישראל היא דמוקרטיה פרלמנטרית המוגדרת כמדינה יהודית דמוקרטית. רוב תושבי מדינת ישראל הם יהודים אך יש בה מיעוט ערבי גדול, מגילת העצמאות קובעת כי שם המדינה הוא "ישראל" או "מדינת ישראל", כאשר דגל המדינה שנקבע בחוק הוא גם דגל התנועה הציונית. באר שבע היא עיר במחוז דרום במדינת ישראל ונחשבת לבירת הנגב, בשל היותה העיר המרכזית והגדולה ביותר באזור. מקור שמה של העיר באר שבע הוא במקרא (באר שובע).

ההורים של סבתא שלי ואחיותיה  עלו לארץ ישראל בסוף שנת 1949 ממצרים, לפני שסבתי אסתר נולדה. היו להם מספר קשיים בעלייה ארצה, אחד מהם היה, שכאשר הם רצו לעלות לארץ ישראל, המצרים לא נתנו להוריה של סבתי לקחת איתם שום דבר מרכושם, לא ריהוט, לא כסף. הם הרשו להם לעלות רק עם מזוודות שמכילות את בגדיהם האישיים.

כאשר עלו ארצה הם הגיעו לעיר באר שבע, ושם השתכנו. לאחר מספר שנים נולדה גם סבתי, בעיר באר שבע.

הסיבה שהוריה של סבתי עלו לארץ ישראל היא בעצם כי מאז שסבי היה ילד קטן הוא וסבתו רצו להגיע לארץ ישראל, הם עזבו את מרוקו כאשר היה בן 8 בערך והתכוונו לעלות לישראל, אך הגיעו למצרים ונשארו שם.

הזוית האישית

אור – שמחתי לשמוע מפי סבתי את סיפור משפחתה.

מילון

יהדות מצרים
היהודים במצרים היוו קהילה גדולה ועתיקה, אשר הוקמה על ידי פליטים מארץ ישראל שהגיעו למצרים בתקופות שונות. לאחר מלחמת העולם השנייה הגיעו יהודים רבים למצרים והקהילה גדלה. בתקופת המאבק על הקמת המדינה ועם ההכרזה על הקמתה, חלה הרעה במצב היהודים במצרים, וההתנכלויות כלפיהם גברו, מה שהביא רבים מן הקהילה שיכלו לצאת ממצרים, לעלות לארץ כשהם משאירים את כל רכושם מאחור.

ציטוטים

”הם הרשו להם לעלות רק עם מזוודות שמכילות את בגדיהם האישיים“

הקשר הרב דורי