מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכות הנחת תפילין

סבתא רחל עם נכדותיה שושנה ונחמה
סבתא רחל המספרת
באחד הימים הלכתי ברחוב, ונתקלתי בדוכן, התקרבתי אליו וראיתי שאנשים מניחים שם תפילין.

שמי רחל פורמן ( ז'וקובסקי  לפני נישואיי), נולדתי  בטריאספול, מולדובה שבברית המועצות בשנת תש"ח 1948 ועליתי לישראל בשנות 1990.

שאפנו וחלמנו  תמיד על ישראל. ורצינו מאוד לעלות אליה, אבל השלטון הקומוניסטי ברוסיה לא אישר ליהודים לצאת מרוסיה ולעלות לארץ ישראל.  בכל פעם שהגשנו אנחנו ויהודים נוספים בקשת יציאה הממשלה דחתה את כול הבקשות. עד שבסוף, לאחר תלאות ודחיות רבות, הממשלה החליטה לפתות את שעריה ולהעניק אשרות יציאה ליהודים שביקשו להגיע לארץ ישראל.

עם פתיחת השערים ברוסיה, יהודים רבים ניצלו את ההזדמנות, וקבוצות רבות של יהודים עלו לארץ. אנחנו היינו ביניהם. כשעלינו למטוס הרגשנו אושר ושמחה, ההתרגשות הייתה עצומה. הנה בעוד זמן מועט אנחנו נוחתים הישר בארץ המובטחת.

בארץ נפגשנו עם קרוב משפחה שלנו. שכרנו מלון וגרנו בו מספר שבועות. לאחר מכן עברנו לגור עם קרובי משפחתנו בדירתם הצפופה.

באחד הימים  הלכתי ברחוב, ונתקלתי בדוכן, התקרבתי אליו וראיתי  שאנשים מניחים שם תפילין. פניתי לבעלי ואמרתי לו: "תיגש גם אתה ותניח תפילין… לך תדע, אולי בזכות זה נזכה לבית ולחיים מחודשים כאן בארץ"…בעלי הפשיל שרוולים והניח תפילין. ואחר כך אמר לי, שזה היה נחמד, ולא קשה.. לאחר מספר שבועות זכינו לקנות בית במגדל העמק, וכך עד היום הקמנו משפחה נהדרת, ואנחנו גרים במגדל העמק, באושר ועושר, עד 120.

תמונה 1
סבתא רחל עם משפחתה

הזוית האישית

סבתא רחל משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתה, שושנה ונחמה פורמן.

מילון

שלטון קומוניסטי
הקומוניזם היא שיטה כלכלית שבה הכול שייך לכולם (כלומר למדינה). לפי הגישה הזו כל אמצעי הייצור במדינה הם של המדינה ואין בעלות פרטית על אמצעי ייצור (לאיש אין בעלות על דברים שמייצרים ערך וכסף, כמו מפעלים, שדות וכדומה).

ציטוטים

”הקמנו משפחה נהדרת, ואנחנו גרים במגדל העמק, באושר ועושר, עד 120.“

הקשר הרב דורי